We kopen niet om te overleven, maar kopen heeft eerder een sociale functie. Met de spullen die je koopt laat je zien wie je bent. Denk bijvoorbeeld aan je schoenencollectie. Eigenlijk heb je maar één paar nodig om je voeten te beschermen.
We kopen schoonheid, veiligheid, gezondheid, bewondering, levendigheid, intelligentie. En deels lukt dat ook. Genoeg geld hebben om rond te komen en te kunnen doen wat je wilt, is inderdaad een voorwaarde voor geluk. Mensen met lagere inkomens zijn minder gelukkig en tevreden dan mensen met hogere inkomens.
Kleding kopen is voor iedereen mogelijk en het is een opperbest tijdverdrijf. Alternatieven voor vrouwelijke, persoonlijke en hygiënische verzorging. Toch heeft dit verschijnsel aantoonbare gevolgen. Tweedehands winkels ontvangen meer kleding dan ooit!
Heel simpel: koopdrang is de behoefte om iets te kopen. Dat we kopen, is niet gek. We hebben nu eenmaal bepaalde dingen nodig om te overleven.
De drang om steeds maar weer spullen te kopen, wordt veroorzaakt door de aanmaak van dopamine in onze hersenen. Dopamine staat ook wel bekend als het gelukshormoon: het veroorzaakt gevoelens van genot en euforie. Een aankoop doen zorgt voor extra productie van deze stof.
Een koopverslaving kan ernstige gevolgen hebben. Zo kun je in de financiële problemen raken. Ook gaat het kopen je sociale activiteiten en hobby's steeds meer vervangen. Bovendien lijden je werk, relaties en welzijn onder je koopgedrag.
Volgens de een ontstaat koopziekte vanuit een psychologisch probleem, dat met psychotherapie verholpen moet worden. Anderen schrijven pillen voor die het roesgevoel wegnemen dat bij het winkelen ontstaat.
Ten slotte beschreven McElroy e.a. (1994) compulsief koopgedrag als een vorm van gedrag gerelateerd aan het obsessief verlangen om kleding of andere zaken te kopen die men niet nodig heeft.
Veel beslissingen nemen we met ons impulsieve brein.” Mensen denken dus niet na over waarom ze iets moeten hebben, of wanneer ze het zouden gebruiken, maar kopen het omdat het onmiddellijke voldoening geeft, waardoor je je eventjes goed voelt. Zo koop je dus vaak dingen die je niet nodig hebt.”
Gemak motiveert
'Altijd (24/7) kunnen winkelen', blijkt de belangrijkste motivatie (genoemd door 68 procent van de respondenten), gevolgd door lagere prijzen (55 procent). Voor een gevoelige categorie als consumentenelektronica gaf 64 procent van de ondervraagden aan de prijs als belangrijkste motivatie te zien.
Wel zijn er steeds meer aanwijzingen dat problemen op het gebied van het gevoel van eigenwaarde, een sterke impulsiviteit en een gebrekkige zelfbeheersing er in belangrijke mate toe bijdragen dat iemand koopziek wordt en het lange tijd blijft.
Vooral 25- tot 45-jarigen kopen via internet; in 2020 kocht 86 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65-plussers. Winkelde in de eerste helft van 2020 59 procent van de 65- tot 75-jarigen online, in 2019 was dat nog 45 procent.
Met het internet is het mogelijk om producten te bestellen zonder het huis te verlaten én het internet beschikt over een gigantisch assortiment. Door het grote aanbod aan webshops is de kans van slagen voor consumenten vele malen groter.
Een online shop is een webwinkel. In deze winkel kunt u artikelen bestellen. Grote namen als Bol.com, Zalando of de H&M shop zijn de meeste mensen wel bekend. U kunt het zo gek niet verzinnen en het is online te koop.
First things first: wat is slow fashion precies? Slow fashion kenmerkt zich door tijdloze collecties met kleding van hoge kwaliteit die lang mee gaat. Het is de tegenhanger van fast fashion, dat met name geassocieerd wordt met wegwerpgedrag en oneerlijke handel.
Eerlijke kleding is kleding die wordt geproduceerd met respect voor mens en milieu. Dit betekent: goede arbeidsomstandigheden, een redelijke vergoeding voor de arbeid, geen kinderarbeid, en gebruik van producten die het milieu zo min mogelijk schaden. Ook tweedehands kleding valt onder eerlijke kleding.