Er komt een draadje uit mijn uitlaat! Die 'wol' zit in de achterdemper van de uitlaat. Als de demper vanbinnen beschadigd raakt, bijvoorbeeld door roest, kan dit haar loslaten. Je kunt het er veilig uit halen of het losknippen, maar laat wel gauw je uitlaatdemper controleren.
Het is geen haar. Het is waarschijnlijk glasvezel of zoiets . Het wordt gebruikt om te voorkomen dat de schotten in de demper gaan rammelen als de demper oud begint te worden en de onderdelen losraken.
Er zijn geen zoogdieren gewond geraakt, je gaat niet betrokken raken bij een moordonderzoek, je uitlaat valt gewoon een beetje uit elkaar. En eigenlijk is het niet zo'n groot probleem. Je kunt al het haar eruit trekken, het wassen en er een pittige pruik van maken, en nog steeds prima autorijden, alleen waarschijnlijk iets luider.
CO2, NOx, Roet en fijnstof
Ook komen er stikstofoxiden (NOx) vrij doordat stikstof (N2) in de lucht (80%) bij een hoge verbrandingstemperatuur met zuurstof reageert. Daarnaast zijn roet en fijnstof (PM) de belangrijkste verontreinigingen en in mindere mate koolmonoxide (CO), koolwaterstof (CH) en zwaveldioxide (SO2).
Bij warme motor (en warme uitlaat) is dat in dampvorm, maar bij een koude motor en koude uitlaat kan het vocht condenseren en komt het in vloeibare vorm uit de uitlaat. Het is niet schadelijk, maar voor elke auto met verbrandingsmotor is het rijden van korte stukjes ook niet ideaal.
Lekkende uitlaatgassen kunnen giftige dampen in de cabine van het voertuig brengen, wat kan leiden tot gezondheidsproblemen zoals hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid .
Een lekke uitlaat kun je meestal eenvoudig herkennen. Als je een brommend geluid hoort, uitlaatgassen ruikt binnen de auto of de uitlaat een rammelend geluid maakt of knalt dan is deze kapot. Met een lekke uitlaat mag je niet verder blijven rijden.
Alle uitlaatsystemen produceren zes gassen als emissies, waarvan er drie giftig zijn, waaronder koolmonoxide, stikstofoxide en stikstofmonoxide . Hoewel de belangrijkste taak van het uitlaatsysteem is om schadelijke gassen af te voeren die door de verbrandingskamer van de motor worden geproduceerd, is het ook belast met het dempen van het geluid.
Rook uit uitlaat wijst op slecht verbrandingsproces
Dat zorgt ervoor dat de verbranding zowel bij een koude motor als bij een warme motor zo schoon mogelijk verloopt. Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen.
Zie je een plasje donkerbruine of zwarte vloeistof onder je auto liggen, dan lekt je auto waarschijnlijk motorolie. Begin in dat geval met peilen of er nog voldoende motorolie in de motor zit. Als je net een rit hebt gemaakt, wacht dan minstens tien minuten tot de motor is afgekoeld.
Hoe lang gaat een uitlaat eigenlijk mee? Vaak hoeft een uitlaat tijdens de gehele levensduur van de auto, niet vervangen te worden. Maar volgens verschillende onderzoeken gaat een uitlaat gemiddeld 7 jaar mee.
Om dit op te ruimen zijn 2 producten erg handig: de zeer grove ontvetter, zoals Dodo Juice Release the Grease en een alcohol/methanol oplossing (zoals Dodo Juice Clearly Menthol). Deze middelen lossen de aangekoekte roet nog verder op en helpen je met je uitlaat schoonmaken.
Is het verwijderen van een demper illegaal? Omdat dempers geen onderdeel zijn van de emissie, is het legaal om ze te verwijderen, zolang uw uitlaatgeluid onder de geluidsverordeningen blijft - het meest kritieke punt in geluidsvoorschriften.
Het ontstaat doordat er te veel brandstof wordt ingespoten in het motorsysteem.De brandstof die dan nog vrijkomt wordt verbrand in de uitlaat of de turbo en dit veroorzaakt de knal.
Een gaatje in de demper geeft alleen overlast en apk-problemen. Het geeft waarschijnlijk geen problemen met tegendruk waardoor de motor slecht trekt dus kun je er gewoon mee doorrijden.
Aanpassingen aan uitlaatsysteem
Een normaal uitlaatsysteem bevat zowel een middendemper als een einddemper. De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt. Laat u de dempers vervangen, dan kan dit ervoor zorgen dat er meer geluid doorgelaten wordt.
Gevaarniveau: Hoog. In tegenstelling tot de witte condensatie die over het algemeen volkomen onschuldig is, zijn witte rookpluimen die uit de uitlaatpijp komen een duidelijk teken van problemen . Het betekent meestal dat er koelvloeistof in de motor wordt verbrand, wat betekent dat er iets grondig mis is.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
Het roetfilter vangt roetdeeltjes uit de uitlaatgassen van dieselmotoren en verbrandt ze. Als het filter verstopt raakt, kan het niet goed regenereren (het proces waarbij roet wordt verbrand). Dit zorgt voor een ophoping van roet en andere deeltjes, wat een onaangename geur in de auto kan veroorzaken.
De katalysator in de uitlaat zet schadelijke gassen om in minder schadelijke gassen. Bij dieselauto's en heel moderne benzineauto's bevat de uitlaat ook een roetfilter, dat schadelijke deeltjes opvangt en weer verbrandt.
Condensatie vormt zich in de uitlaatpijp door het contrast tussen hitte en kou . De kracht van de uitlaatgassen van de motor verplaatst dat vocht uiteindelijk uit het systeem, waardoor het uit uw demper druppelt.
De meest voorkomende oorzaken hiervan zijn lekkende brandstofinjectoren, een verstopt luchtfilter, een defecte MLV-sensor, een defect gasklephuis of een defecte zuurstofsensor .
Rijden met een lek in het uitlaatsysteem brengt verschillende risico's met zich mee, waaronder blootstelling aan schadelijke gassen zoals koolmonoxide, verminderde motorprestaties en brandstofefficiëntie, mogelijke schade aan motoronderdelen door verhoogde tegendruk en het risico op brand als lekkende gassen in contact komen met hete motoronderdelen of ...
De auto maakt veel herrie, het lijkt erop dat de demper is afgebroken. Hiermee doorrijden is niet verstandig en niet toegestaan. Rijden met een uitlaat zonder demper kan ook een bekeuring opleveren van 180 euro. Als u vanuit uw lidmaatschap recht heeft op hulp, kunt u de Wegenwacht inschakelen.
Het vervangen van een uitlaat begint rond de € 179. Dit zijn de kosten voor de uitlaat en de arbeidsuren die nodig zijn om de uitlaat te vervangen. Het is helaas niet mogelijk om een vaste prijs te noemen voor het vervangen van elke uitlaat.