Rijden met een automaat is zeer gemakkelijk en comfortabel, omdat je niet handmatig hoeft te schakelen. De bestuurder kan zich dus concentreren op de weg zonder zich zorgen te maken over de versnellingspook. Dit staat garant voor rustiger en veiliger rijden.
Voordelen automaat
De restwaarde van je auto is hoger – tenzij het een heel speciaal model betreft. Vooral in de file neemt een automaat je veel werk uit handen. Veel van de nieuwste automaten rijden zuiniger en schakelen sneller dan handgeschakelde auto's.
Een automaat beschikt over een automatisch schakelsysteem, waardoor je niet zelf hoeft te schakelen. Dit zorgt voor meer rust tijdens het rijden. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat je beter de focus op de weg kan houden. Uiteindelijk zorgt dit voor meer veiligheid in het verkeer en je kunt rustiger de weg op.
Schakelt netjes, waardoor je de motor minder belast. Dit is vooral handig wanneer je veel rijdt en regelmatig in de file staat. Wordt steeds beter en slimmer, omdat elektronica een steeds grotere rol speelt. Dat zorgt voor de perfecte transmissie.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Vroeger waren automaten misschien minder zuinig, maar dit is al langere tijd niet meer aan de orde. Tegenwoordig zijn veel automaten juist zuiniger en milieuvriendelijker dan een schakelbak. Als u veel lange afstanden rijdt, kan het daarom verstandig zijn om voor een automaat te kiezen.
Het aandeel van zowel elektrische auto's, als overige auto's zonder schakelpook, neemt elk jaar toe. Vanaf 2030 mogen er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verkocht worden, zo is de ambitie van het Klimaatakkoord. De automaat wordt in de toekomst dus de standaard.
Onderhoud. Waar wel vaak rekening mee gehouden moet worden is het onderhoud van een automaat. Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto.
Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.
Ben je van plan een tweedehands automaat te kopen? Let dan goed op het schakelgedrag: daar horen geen geluiden bij, en al helemaal geen gesputter of gebok. Een al wat oudere automaat kan wat minder verfijnd schakelen, en ook schakelt het ene type soepeler dan het andere.
Het kan ook gemakkelijk worden gerepareerd. Maar automaten en CVT's (continu variabele transmissie) zijn relatief onderhoudsvrij, althans volgens de meeste fabrikanten. Idealiter zou een automatische transmissie 300.000 tot 450.000 km mee moeten gaan.
Leren rijden met een automaat in 'drive'
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
De afstandsringen tussen de tandwielen kunnen versleten zijn. Hierdoor ontstaat zijdelingse speling. Deze axiale speling zorgt soms voor het uit de versnelling springen en een lawaaiige versnellingsbak. Te veel olie in uw automaat kan storingen veroorzaken, schuimen en zorgen voor vloeistof verlies.
Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten.
Iedereen die begint met autorijden, leert dit in een handgeschakelde lesauto. Na het behalen van je rijbewijs kan je ervoor kiezen om te rijden in een automaat. Dit heeft verschillende voordelen. Zo vinden veel mensen die in een automaat rijden deze makkelijker te bedienen.
De meeste bromfietsen in Nederland zijn automaten. Dit komt doordat in het verleden verzekeringen voor niet-automaten duurder werden dan verzekeringen voor automaten. Vandaag de dag kan er nog steeds verschil in premie zitten, maar dit is niet bij alle verzekeraars het geval.
Als je rijdt met een automatische versnellingsbak, betaal je altijd een wat hogere verzekeringspremie. Dat heeft vooral te maken met de aankoopprijs van de wagen. Gemiddeld gezien kost een auto met automatische transmissie zo'n 1.500 à 2.000 euro meer dan de handgeschakelde versie.
Voor wie autorijden geen hobby is, is het vaak prettiger om automaat te rijden. De automaat schakelt rustig en op het beste moment, zo wordt de motor minder belast, daardoor rijdt een automaat ook zuiniger.
Waar in 2016 nog circa 2.000 mensen examen deden voor een automaatrijbewijs, is dat aantal inmiddels verdrievoudigd naar ruim 6.000 examenkandidaten in 2022. In totaal legden dit jaar 145.000 mensen een rijexamen af.
En wie in zo'n auto examen doet, krijgt een aantekening (code 78) op zijn rijbewijs dat er alleen in een automaat mag worden gereden. Dat is voor beginnende automobilisten niet handig, aangezien een tweedehands auto met automaat vaak duurder is dan een exemplaar met handbak.
Snelle ontwikkeling. Op dit moment rijden in Nederland ruim 1,9 miljoen personenauto's rond met een automatische versnellingsbak. Dat is 21,2 procent van het totale wagenpark.
Conventionele automaat
Een conventionele automaat heeft geen gewone koppeling, maar een vloeistofkoppeling, ook wel koppelomvormer genoemd. Deze koppelomvormer zorgt voor een hele soepele overgang van de ene naar de andere versnelling.