Controleer of uw gsm compatibel is met het netwerk op uw bestemming (2G/3G/4G). Sommige operatoren in het buitenland hebben geen 2G-netwerk meer. Als uw gsm nog van een oudere generatie is, bestaat de kans dat u geen verbinding kan maken met het 3G/4G-netwerk.
Dit kan meerdere oorzaken hebben, probeer daarom eerst het volgende: Controleer of T-Mobile een netwerkovereenkomst heeft met het land waar je je in bevindt en met welke providers wij afspraken hebben. Niet overal in het buitenland is een mobiel netwerk beschikbaar.
Het kan zijn dat voor een of een andere reden je telefoon met het verkeerde netwerksignaal is verbonden of het signaal van je provider niet kan vinden. Om alle twijfels weg te halen probeer dan eens om het netwerk handmatig te instellen: Ga naar de Instellingen van je toestel. Tik op Mobiele netwerken.
Zo kun je bellen & sms'en in het buitenland. Om te kunnen bellen, sms'en en internetten in het buitenland, moeten je een paar dingen instellen: Op je telefoon moet roaming zijn ingeschakeld. In Mijn Simpel of de Mijn Simpel app moet de instelling 'Bellen, sms en internet in het buitenland' zijn ingeschakeld.
Controleer je instellingen. Internet in het buitenland werkt alleen als je data roaming hebt geactiveerd en je de juiste APN, het toegangspunt tot ons mobiele netwerk, gebruikt. Data roaming zet je aan bij de mobiele netwerkinstellingen op je telefoon. Controleer daar ook of de APN live.vodafone.com in je toestel staat ...
1. Vanaf het homescherm ga je naar 'Apps' → 'Instellingen' → 'Meer netwerken' → 'Mobiele netwerken'. 2. Vink Roaming aan of uit.
Bent u op reis in een ander EU-land, dan hoeft u niet extra te betalen om daar uw mobiele telefoon te gebruiken. We noemen dit “roam like at home”.
Wat is een APN? Om met je smartphone toegang te krijgen tot het mobiele netwerk van je provider heb je een APN (Acces Point Name) nodig. Bij de meeste providers en toestellen wordt de APN automatisch ingesteld wanneer je een simkaart in je toestel plaatst.
In veel gevallen is het probleem op te lossen door de telefoon opnieuw op te starten. De verbinding wordt dan gereset en je telefoon maakt dan opnieuw verbinding met het mobiele netwerk. Waarschijnlijk kun je daarna weer bellen.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Ga naar 'Instellingen' > 'Focus' > 'Niet storen' en controleer of deze functie is uitgeschakeld. Kijk of u bepaalde telefoonnummers hebt geblokkeerd. Ga naar 'Instellingen' > 'Telefoon' > 'Geblokkeerde contacten'. Controleer of het doorschakelen van oproepen is ingeschakeld.
Dekking in het buitenland
Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom je niet meer kunt bellen of gebeld worden in het buitenland. Het is ook mogelijk dat er een tijdelijke blokkade is op jouw aansluiting. Deze blokkade kan toegevoegd zijn omdat je een betalingsachterstand hebt.
Wat is dataroaming? Als je in het buitenland bent en online gaat met je mobiele apparaat, maak je verbinding met een lokaal netwerk. Via dat netwerk maak je contact met het netwerk van je eigen provider. Dit heet roaming of dataroaming.
Sinds 15 juni 2017 zijn roamingkosten afgeschaft in de hele Europese Unie (EU). Dat betekent: géén extra kosten meer voor MB's of belminuten/SMS. Dit is Europese wetgeving. Het maakt dus niet uit bij welke provider je zit; je belt en internet gewoon vanuit je normale bundel.
Staat data-roaming AAN op je toestel? Sommige toestellen hebben de optie EU-Internet, deze moet, hoe verwarrend ook, op UIT staan. Staat dit alles goed herstart dan je toestel en laat je toestel naar netwerken zoeken. Vergeet niet de wijzigingen in de APN instellingen op te slaan.
Ook als je een sms'je verstuurt naar een ander land in de Europese Unie (EU). Een telefoontje mag niet meer dan €0,23 per minuut kosten en een sms'je €0,07. Deze regels gelden voor vast en mobiel bellen. Eerder waren de kosten soms een stuk hoger.
Maakt u in het buitenland gebruik van uw mobiele telefoon, om te bellen, sms'en of internetten? Dan bent u aan het roamen. In de Europese Unie (EU) betaalt u voor roaming hetzelfde als in Nederland.
Android. Ga naar Instellingen en vervolgens, onder het kopje Draadloos en netwerk, naar Meer en vervolgens Mobiele netwerken. Hier kunt u mobiel internet (gegevenstoegang) in het geheel uitzetten of alleen voor het buitenland (gegevensroaming).
Hulp bij roamingproblemen in het buitenland
Als 'Geen service' wordt weergegeven in de statusbalk van uw iPhone, gaat u naar 'Instellingen' en tikt u op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. Tik op 'Opties mobiele data' en controleer of 'Dataroaming' ingeschakeld is.
Om onverwacht hoge roamingkosten te voorkomen, kunt u een data-romingblokkade instellen. U geeft hierbij aan u gebruik wilt maken van de blokkade-optie en bij welk bedrag de blokkade in werking moet treden. De blokkade en het bedrag kunt u zelf instellen via ons Billing Portal *.
Soms maakt je telefoon over de grens automatisch verbinding met een netwerk waar het internet niet goed werkt. In dat geval kun je proberen een ander netwerk te selecteren. Dit kun je doen met de stappen in onze Toestelhulp. Klik op Netwerk selecteren – Handmatig een netwerk selecteren.