Zonder klanten is een bedrijf weinig waard. Daarom is het belangrijk je klanten écht te leren kennen en eens flink in hun huid te kruipen. Het maken van een persona zorgt ervoor dat je afstand kan nemen van je klanten en hen op een objectieve manier kan benaderen.
Omdat je iets nodig hebt, omdat je een probleem op wilt lossen, omdat je jezelf iets wilt gunnen, of om wat voor reden dan ook. Er zijn dan twee mogelijkheden: je kent al iemand of een bedrijf waarbij je hiervoor terechtkunt of je kent nog niemand bij wie je hiervoor terechtkunt.
Bestaande klanten zijn bekend met het bedrijf en haar producten. Dit betekent minder vragen, minder extra uitleg of problemen. Daarnaast dringt het de kosten van het relatieonderhoud op lange termijn terug. Hoe langer klanten klant zijn, hoe minder energie het kost hen te overtuigen klant te blijven.
Een goede klantbeleving zorgt voor klanten die meer geld uitgeven. Een goede klantbeleving zorgt voor klanten die enthousiast zijn over een bedrijf. Uit onderzoek is gebleken dat enthousiaste klanten bereid zijn om meer te betalen voor hun producten en diensten. Een mooi voorbeeld daarvan is Apple.
Je kunt luisteren naar de klant en je begrijpt waar de werkelijke klantbehoefte ligt. Je stelt actief vragen en je vraagt door wanneer het je niet duidelijk is. Je hebt (oprechte) interesse in de klant. Je laat geen kans onbenut om eigen dienstverlening te professionaliseren en te laten aansluiten op de klantbehoefte.
Een werkbare definitie: 'klantbehoefte' is datgene wat de klant nodig heeft of belangrijk vindt om optimaal gebruik te kunnen maken van een product of dienst.
Je ideale klant is een individu waar jij het liefst mee werkt, omdat deze het beste aansluit bij wat jij met je dienst en product te bieden hebt als ondernemer. Deze persoon is de perfecte match met jouw bedrijf op het gebied van persoonlijkheid en behoeften.
Goed klantcontact is dus vooral klantcontact dat volledig in het verlengde ligt van wat zowel de klant als de organisatie daarvan verwacht. Wil je als organisatie uitstralen dat je service gericht bent, dan maak je het mogelijk dat je klant je op elke manier én op die momenten dat dat de klant dat wenst.
Loze beloftes en een slechte kwaliteit van de klantenservice zijn voor consumenten de grootste ergernissen in hun contact met bedrijven, en de belangrijkste reden voor slechte reviews. Dit blijkt uit een analyse van 494 consumentenreviews over de service van bedrijven op Preferenso.nl.
Om dit te kunnen bereiken heb je nog een aantal andere competenties, eigenschappen en vaardigheden nodig, zoals: analytisch denken, oplossingsgerichtheid en inlevingsvermogen. Daarnaast moet je goed kunnen luisteren om de wensen van de klant te vertalen naar een product of dienst.
Klantprofielen zijn beschrijvingen van al uw doelklanten, gebaseerd op klanten- en consumentenonderzoek. In elk profiel wordt een fictieve klant beschreven met de demografische gegevens, de knelpunten, het koopgedrag en de drijfveren van een specifiek marktsegment.
Wie zijn mijn potentiële klanten en welke behoeften hebben ze? Zet de kenmerken van je potentiële klanten op een rij. Je kunt hierbij een persona ontwikkelen, waarbij je de klanten als het ware tot leven brengt. Beschrijf bijvoorbeeld de hobby's, het werk, welke kranten er gelezen worden, of je klant kinderen heeft.
Het is belangrijk om open en eerlijk te zijn naar de klant.Laat zien dat je betrouwbaar en competent bent. Zo creëer je een positief gevoel bij de klant. Blijf als merk trouw aan jezelf door ervoor te zorgen dat je acties in lijn zijn met de waarden, missie en visie die je uitdraagt.
Nederlandse consumenten kopen vooral fashion (66 procent) en consumentenelektronica (53 procent) via webshops. Op de eerste plaats omwille van de prijs, daarna pas gevolgd door de genoemde restricties. Een belangrijke trend is daarnaast dat boodschappen steeds meer via het onlinekanaal in huis gehaald worden.
De lichamelijke behoeften zijn basale fysiologische behoeften die men nodig heeft om te leven. Bijvoorbeeld zuurstof, slaap, eten en drinken.Daarnaast voegt Maslow er ook andere behoeften aan toe, zoals seks, onderdak en kleding.
Het verschil tussen wensen en behoeften
Je zou kunnen stellen dat een wens iets is dat we graag willen, maar waar we zonder kunnen, terwijl een behoefte sterk essentieel is, iets waar we echt niet zonder kunnen.
Onder klantgerichtheid verstaan we het volgende: Onderzoeken van wensen en behoeften van de klant en hiernaar handelen. Anticiperen op behoeften van klanten. Hoge prioriteit geven aan servicebereidheid en klanttevredenheid. Gedragsindicatoren vormen de basis van een competentie.