Navigeren met Waze vs Google Maps:Waze maakt gebruik van realtime data van gebruikers voor actuele verkeersinformatie. Hierdoor heeft Waze actuelere kaarten dan concurrenten als Google Maps en TomTom. Via een puntensysteem stimuleert Waze gebruikers om zo veel mogelijk data te delen.
Maar Waze maakt het verschil als het gaat om navigatie, omdat het routes in realtime berekent en de route automatisch kan herberekenen op basis van het verkeer onderweg. En het doet dat efficiënter dan Google Maps, dankzij de grote achterliggende gemeenschap. Dat levert een extra punt op.
Waze is goed als je ergens met de auto naartoe rijdt en navigatie, realtime meldingen en parkeren nodig hebt . Google Maps heeft meer informatie over bestemmingen, bestrijkt meer vervoerswijzen en werkt offline.
De hoofdfunctie van Waze is de gebruiker naar de eindbestemming brengen. Maar tijdens het rijden geeft de app ook informatie over ongelukken, gevaren, politiecontroles en files op de route. Gebruikers van de app verzamelen deze informatie zelf. Iedereen kan het doorgeven als er onderweg iets is.
Street Smart van Cyclomedia biedt een overtuigend alternatief voor Google Maps, vooral voor diegene die actuele en gedetailleerde geografische gegevens nodig heeft in Nederland. Deze interactieve applicatie gaat verder dan de standaard Google street view functies.
Voor offline gebruik raden we Sygic, Maps.me of OsmAnd aan. Voor multi-stop routeplanning, overweeg Routific, Route4Me of RoadWarrior. Voor live verkeersinformatie, kijk naar Waze, ViaMichelin of Bing Maps. Voor outdooravonturen zijn de beste keuzes Komoot, PlotaRoute of AllTrails.
Hetzelfde geldt voor de applicaties Waze en online-navigatiesystemen zoals TomTom Live. In Frankrijk is er geen probleem voor deze systemen zolang ze de wetgeving uit 2012 respecteren, die radarwaarschuwingen vervangt door 'risicozones' en 'gevarenzones'. Ook Duitsland aanvaardt deze systemen sinds kort.
Oordeel: een app vol data voor toegewijde chauffeurs
In een tijdperk waarin apps alles voor iedereen proberen te zijn, heeft de eenvoud van Waze voordelen. Het is een geweldige optie als je een dagelijkse route hebt of gewoon met de auto van je huidige locatie naar een nieuwe locatie wilt. Waze doet wat het moet doen en niet veel meer.
Er wordt namelijk een onderscheid gemaakt tussen radar detectors op basis van radiogolven, radarverklikkers zoals Waze en flitsmelders in een GPS. Radar detectors zijn bijna in alle Europese landen verboden.
Waze in 2024 is niet meer het fenomeen van een paar jaar geleden, maar als je de app op je iPhone of Android-apparaat start, zie je dat hij nog steeds redelijk populair is . Hoe? Een van de kenmerkende functies is de mogelijkheid om andere gebruikers te identificeren aan de hand van hun pictogrammen op de kaart, die vaak op maat zijn gekozen.
Navigeren gaat zowel met Google Maps als Waze natuurlijk prima. Maar Waze maakt een verschil door routes automatisch te herberekenen op basis van het verkeer onderweg. Je krijgt ook meldingen bij ongevallen en afgesloten rijstroken.
Waze populair bij politie en brandweer
"Net omdat die zo accuraat is en altijd de meest recente info geeft. Al is het met de bluts en de buil. Bij een alcoholcontrole kan elke Waze gebruiker de locatie verklikken in de app. De politie houdt daarom tijdens de controles in het oog of ze verklikt zijn.
Waze Mobile Ltd, (/weɪz/; Hebreeuws: ווייז מובייל בע"מ), handelend onder de naam Waze (Hebreeuws: ווייז), voorheen FreeMap Israel, is een dochteronderneming van Google die satellietnavigatiesoftware levert op smartphones en andere computers die het Global Positioning System (GPS) ondersteunen.
Waze is een navigatie-app die ook flitspalen aangeeft. Dit gratis alternatief is echter met mobiele flitsers minder betrouwbaar dan Flitsmeister. De app is helemaal gratis en geeft ook files aan.
Omdat Waze voornamelijk een app is die stapsgewijze navigatie biedt, verbruikt het doorgaans meer data dan Google Maps : zo'n 20-30 MB per uur.
Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruikmaakt van een openbare databank is toegestaan.
In Duitsland is een wet goedgekeurd die het bestaande verbod op radarverklikkers uitbreidt naar de functionaliteiten die op navigatiesystemen en smartphone apps bestaan. Sommige media besluit dan voorbarig dat Waze verboden is in Duitsland en het gebruik ervan strafbaar zou zijn.
Ja, Waze is beschikbaar in heel Europa, inclusief Frankrijk , Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Van de 41 geteste navigatieapps komt de betaalde app van TomTom als Beste uit de Test. De beste prijs-kwaliteitverhouding vind je bij de gratis app Google Maps en de iOS-versie van Waze. Deze apps krijgen daarmee het stempel Beste Koop, al hoef je ze dus niet te kopen.
Het succes is toe te schrijven aan: Community-gedreven aanpak : Waze heeft een beroep gedaan op zijn gebruikerscommunity om realtime verkeersupdates en navigatie-informatie te bieden, waardoor de app nauwkeuriger en gebruiksvriendelijker is dan traditionele navigatie-apps.
In 2013 kocht Google Waze voor $1,1 miljard. Waze werd door Google aan Google Maps gekoppeld voor het uitwisselen van gegevens. Ook de navigatiestem is hetzelfde in beide programma's.
Tik op Instellingen. Tik op Spraak en geluid. Check of 'Geluid afspelen op telefoonspeaker' uitstaat. Als deze functie aanstaat, worden Waze-routeaanwijzingen afgespeeld via de telefoonspeaker en niet via het verbonden bluetooth-apparaat.
In verschillende Europese landen, zoals Frankrijk en Duitsland, is het illegaal voor kaart- en navigatie-apps om u te informeren over flitsers. Apps als Waze kunnen zelfs helemaal worden verboden voor deze functies.
De flitspaalsignalering wordt verkregen door GPS, terwijl een radardetector het radarsignaal opvangt. Het gebruik en in bezit hebben van radardetectie-apparatuur is in bijna alle landen in Europa verboden. Op het gebruik en bezit van een radardetector staan hoge boetes en inbeslagname van de detector.
Wil je graag gebruik maken van navigatiesysteem Waze? Zwitserland behoort niet tot de Europese Unie, de kosten van 4G kunnen daarom snel oplopen. Het is een goed idee om bij het binnenrijden van Zwitserland je dataverbruik te stoppen. Sommige operatoren beslissen zélf en sluiten onverbiddelijk de 4G af.