Naar aanleiding van de recente aanstelling van Luca de Meo als CEO van de Renault Group, heeft de organisatie haar verschillende merken opnieuw bekeken waaronder Alpine. Inmiddels is dus besloten om het Formule 1-team van Renault om te dopen tot het Alpine Formula 1 Team.
Lotus werd nu titelsponsor, maar Renault bleef nog wel in de teamnaam staan. Renault zelf was dus nog slechts motorleverancier en had geen aandelen meer. Eind 2011 werd er dan toch besloten om 'Renault' uit de teamnaam te halen en verder door het leven te gaan als 'Lotus F1 Team'.
Het waterbehandelingsbedrijf zorgt voor de roze kleur op de blauwe bolides van Alpine. Om de nieuwe hoofdsponsor onder de aandacht te brengen, voert de kleur roze de boventoon op de Alpine-auto's in de eerste twee races van het jaar (in Bahrein en Saudi-Arabië).
Red Bull, het team van wereldkampioen Max Verstappen, gebruikt net als zusterteam AlphaTauri motoren van Honda. Alpine rijdt met Renault-motoren.
Laurent Rossi is teambaas van het Formule 1-team Alpine F1. Het team, dat in 2020 nog Renault heette, koos aan het begin van 2021 plots voor een nieuwe teambaas, een functie die Rossi vanaf januari bekleedt. Rossi is niet alleen teambaas, maar ook CEO van het Alpine-merk, een dochtermerk van Renault.
Scuderia AlphaTauri, voorheen Scuderia Toro Rosso, is een Italiaans Formule 1-team dat actief is sinds 2006.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Max Verstappen rijdt in 2022 met een doorontwikkeling van de Honda-motor van vorig jaar. Ja, de regels staan het toe om vlak voor de bevriezing van de motorontwikkeling met een compleet nieuwe motor te komen, maar daar kiest Honda niet voor.
De eerste indruk die Max Verstappen in Bahrein van de nieuwe Honda F1-motor heeft gekregen, is een positieve. De wereldkampioen stelt dat het Japanse merk een goede stap heeft gezet met de upgrades en het aanpassen aan E10-brandstof. Daarnaast is de Nederlander positief gestemd over de plannen van Red Bull Powertrains.
Het was tijd voor verandering binnen het bedrijf, waardoor ook de controversiële teambaas Cyril Abiteboul moest opstappen. Dat is de uitleg van Renault-CEO Luca de Meo, die reageerde op geruchten dat Cyril Abiteboul als teambaas werd ontslagen vanwege de slechte prestaties van het team.
Renault Group veranderde de naam van het Formule 1-team naar Alpine, om zo de sporttak van het automerk meer in de spotlights te zetten. Ondanks de veranderingen binnen de Franse renstal vanaf 2021, zoals de teamnaam en het uiterlijk, wilde het team de naam van de krachtbron niet veranderen.
In 2022 racen de teams volgens een nieuw reglement. De F1-auto's van alle teams zijn van voor tot achter helemaal anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar gebruiken de teams precies dezelfde 1,6-liter V6 met hybridetechniek als vorig jaar. Er is zelfs een ontwikkelingsstop voor de motoren ingelast tot en met 2026.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
De AT01 rijdt met een motor van Honda. AlphaTauri is de nieuwe naam van het team Toro Rosso, wat veertien jaar onder deze naam races reed.
Van 2006 tot en met 2019 racete het team onder de naam Toro Rosso, waar onder meer Max Verstappen in 2015 zijn debuut maakte. Alpha Tauri, vernoemd naar het kledingmerk van het Red Bull-concern, is een zusterteam van Red Bull. Dat betekent dat beide teams nauw samenwerken.
Renault R.S. 01
Max heeft niet alleen (extreem) sportieve straatauto's in zijn garage staan, maar ook een auto die hij alleen op het circuit mag gebruiken. Hij kreeg namelijk de Renault R.S. 01 van Renault, toen de Fransen nog motorleverancier waren voor Red Bull Racing.