Complimenten zorgen voor een positief gevoel, ze bevorderen de prestaties en maken leren gemakkelijker en leuker. Pas je het complimenteren vaker toe, dan kan het leiden tot een structurele verandering in jezelf en in je werkomgeving. Reden genoeg om het complimenteren vaker toe te passen.
Een goed compliment is een vorm van goede feedback. Alle leerlingen op de basisschool, zowel in de onder- als bovenbouw, zeggen het fijn te vinden om complimenten te ontvangen. Ze geven aan dat ze zich daardoor gemotiveerd, competent en zelfverzekerd voelen.
Een compliment is een lovende of vleiende uitdrukking. Iemand kan iemand anders een compliment geven – verbaal of non-verbaal – als uiting van waardering voor een geleverde prestatie. Een complimentje kan functioneren als een positieve bekrachtiging en dient dan als prikkel om het bedoelde gedrag te herhalen.
Door het geven van complimenten stimuleer je niet alleen positief gedrag, maar draag je ook bij aan de ontwikkeling van het zelfvertrouwen van je kind. Hij leert dat hij door de ander gewaardeerd wordt en gaat zichzelf dan ook meer waarderen.
Bijvoorbeeld dat complimenten leiden tot afname van innerlijke motivatie. Maar ook dat mensen steeds meer verslaafd kunnen raken aan complimenten en daardoor keuzes maken die de kans op het krijgen van een compliment verhoogd. Wat voor jou werkt, hoeft voor de ander niet te werken.
Complimenten werken het best als ze regelmatig gegeven worden. De kracht van herhaling doet wonderen. Tien keer per dag een complimentje schouderklopje of knipoog is echt niet te veel. Het geeft de ander het gevoel dat je om hem/haar geeft.
Complimenteren is een vorm van feedback geven. Er zijn 2 soorten complimenten, resultaatgerichte en procesgerichte complimenten: Resultaatgerichte complimenten (ook wel productgerichte feedback genoemd) die gaan over het resultaat, de prestatie.
Weet wanneer je welk type feedback geeft. Positieve feedback als je de leerling wilt belonen en opbouwende feedback als je de leerling wilt corrigeren. Blijf altijd respectvol met elkaar omgaan en zorg dat je een open en nieuwsgierige houding hebt. Luister goed naar hoe de ander reageert.
In 2003 heeft de eerste Nationale Complimentendag plaatsgevonden. Deze feestdag viel in goede handen bij de samenleving. Sindsdien vindt elk jaar op 1 maart de Nationale Complimentendag plaats. Op deze dag draait het om het geven van eerlijke aandacht en het geven van complimenten.
het compliment
complimenten (meerv.) tegen iemand zeggen dat je iets goed van hem vindt vb: de juf gaf Jur een complimentje voor zijn keurige werk vissen naar een complimentje [laten blijken dat je graag wil...
Een karakter-compliment gaat over de eigenschappen, vaardigheden en kwaliteiten van de ander. Wat je in de ander waardeert. Door dit uit te spreken bevestig je het positieve in de ander en dit kan helend werken voor iemands zelfvertrouwen.
beleefdheidsbetuiging, groet. compliment (zn) : gelukwens, loftuiting, pluim.
25 ZINNETJES VOOR HET GEVEN VAN EEN COMPLIMENT
Ik ben oprecht blij dat je erbij bent vandaag. Nadat iemand iets goeds heeft gedaan: “Hoe ben jij daarin geslaagd, terwijl dit zo moeilijk was?” Ik zal dit nooit vergeten. Ik wou dat ik dat net zo goed als jou kon doen.
Complimenteren is in feite een vorm van feedback geven. Je koppelt terug aan de ander, wat je van zijn of haar prestaties vindt bijvoorbeeld.
Zeg gewoon, 'Dank je wel'.
Als iemand je een compliment geeft, dan is de gemakkelijkste reactie om gewoon 'dank je wel' te zeggen. Als iemand bijvoorbeeld je outfit complimenteert (maar jij vindt dat je er slordig uitziet), zeg dan gewoon: 'Dank je wel'.
Maandag 1 maart, is het Nationale Complimentendag.
Omgaan met falen
Ook uit Nederlands onderzoek kwam al naar voren dat te veel (en vooral de 'foute') complimenten meer kwaad dan goed kunnen doen. Vooral als kinderen weinig zelfwaardering hebben, hebben ouders de neiging te overdrijven en meer de persoon te complimenteren dan het gedrag.