Van 1 april t/m 31 december 2022 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd met 21%. Doel is om huishoudens tegemoet te komen in de stijgende brandstofprijzen aan de pomp. Ook andere brandstofgebruikers profiteren van deze maatregel.
de producentenprijs: dit is de prijs van aardolie zoals deze tot stand komt op de wereldmarkt. De oliemaatschappijen raffineren de ruwe olie tot brandstoffen en andere aardolieproducten. Verder komen hier de kosten bij van biobrandstoffen die wettelijk verplicht moeten worden bijgemengd.
De overheid heft accijnzen en stelt deze elk jaar per brandstof vast. Bij Euro 95 benzine is dit 45,6% van de pompprijs. Opgeteld staat de prijs nu op €1,147. Exploitatiekosten (11%) zoals huur, materiaal en personeel verhogen deze tot €1,322.
Eén van de voornaamste doelen van de heffing van accijnzen is het gebruik van bepaalde goederen te ontmoedigen met het oog op de volksgezondheid. Een tweede doel is het genereren van inkomsten voor de staat.
Het kabinet heeft besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
De EU-regels bepalen ook de minimumtarieven voor de accijns. Het staat elk EU-land (In dit geval de 27 EU-lidstaten) vrij om hogere tarieven vast te stellen. De accijns is meestal afhankelijk van de hoeveelheid, uitgedrukt in kilogram, hectoliter of het alcohol percentage.
Accijns benzine
17 procent van die prijs is BTW en komt neer op 40 cent. De overheid 'verdient' hiermee een slordige 480 miljoen euro per maand.
Een verzoek om teruggaaf van accijns moet worden gedaan met een van rijkswege beschikbaar gesteld digitaal formulier (URA, artikel 32b, lid 1). Dit digitale formulier is door de ondernemer die de teruggaaf verzoekt te downloaden via zijn Persoonlijk Domein (het beveiligde gedeelte van www.belastingdienst.nl).
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,085. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,723 en de BTW is € 0,362.
Want zoals je wellicht hebt vernomen heeft het kabinet besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter. We worden dus al een beetje gematst.
Volgens United Consumers is de gemiddelde prijs van Euro 95 in Nederland momenteel 2,160 euro. Exclusief de 21 procent BTW zou de prijs al 1,785 euro zijn. Als de BTW niet 21 procent zou zijn, maar 9 procent zoals bij levensmiddelen en bepaalde essentiële diensten, dan zou de prijs al zakken naar 1,95 euro.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
Op een pakje sigaretten bijvoorbeeld zit voor de winkelier een marge van 0,17 euro tot 0,35 euro. "De voorraadkosten zijn op zo'n marge nauwelijks meer te dragen." Tabakszaken hebben te maken met het vreemde fenomeen dat bij wet is geregeld dat fabrikanten de prijs van een pakje sigaretten vaststellen.
Als u goederen koopt bij een buitenlands (postorder) bedrijf of webwinkel moet u daarover soms belasting betalen. Ook als u goederen ontvangt van familie of vrienden of zelf meeneemt betaalt u mogelijk belasting. De kosten voor het doen van aangiften en de belasting bij invoer betaalt u aan uw post- of koeriersbedrijf.
Elke sigaret die u zelf maakt, kost u, buiten de eenmalige machine kosten 10 cent. Dit betekent dus 1,90 euro per pakje sigaretten.
Accijns is een belasting die u moet betalen voor bepaalde consumptieproducten . Het gaat om: producten met alcohol zoals bier en wijn. tabaksproducten zoals sigaren en sigaretten.
excise zelfst.
De accijns op tabak is verhoogd. The excise on tobacco has been raised.
Alcoholhoudende dranken vallen onder het 21%-tarief. Niet-alcoholhoudende dranken en alcoholarme dranken vallen onder het 9%-tarief.
De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten van Belgen wat te drukken. Daardoor is het ook voor Nederlanders vaak voordeliger om in België te tanken. De prijs aan de pomp daalt door de maatregel met 17,5 eurocent per liter diesel of benzine.
De gekte is te verklaren, want in 2001 waren de prijzen voor brandstof een stuk lager dan nu: benzine kostte toen volgens Tinq 1,17 euro per liter en diesel per liter 0,86 euro. Van 10.00 tot 11.00 uur is dat de prijs voor brandstof aan de pomp in Waalwijk.
De accijns op brandstof stijgt al jaren. Op 1 januari 1970 bedroeg de accijns op benzine omgerekend 16,8 eurocent. Tien jaar later, op 1 januari 1980, bracht de overheid al 23,8 eurocent in rekening.