Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur: Door de elektrische onderdelen zijn het onderhoud en reparaties duurder dan bij een normale fiets. Relatief zwaar: Een elektische fiets is al snel 5 kg zwaarder dan een vergelijkbare normale fiets.
Hét voordeel van elektrische fietsen
Je moet wel zelf trappen, maar het kost je veel minder kracht en inspanning. Dat is dan ook direct hét voordeel van een e-bike, want met veel minder moeite kun je veel meer kilometers fietsen. De fiets doet het meeste werk.
Fietsers die met een elektrische fiets rijden, leveren een even grote fysieke inspanning als fietsers die fietsen met een gewone fiets. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek, dat De Standaard kon inkijken.
Je elektrische fiets is weliswaar milieuvriendelijker dan een auto, maar een normale fiets is altijd nog beter. Wat de elektrische fiets (naast de motor) extra milieubelastend maakt, is de accu. De schaarse grondstoffen lithium en kobalt zijn de basis voor de batterij.
Afhankelijk van de onderdelen, materialen en het merk van de elektrische fiets die je koopt ben je er al snel zo'n 2500 euro aan kwijt. Die prijs loopt echter snel op en kan zo de 5000 of 6000 euro aantikken. Een e-bike is een kostbaar speeltje.
Elektrisch fietsen is gezond. Het is goed voor je conditie en je verbrandt ook nog eens calorieën waardoor je beter op gewicht blijft. Je vraagt je waarschijnlijk af of een elektrische fiets net zo gezond is als een normale fiets.
Als je onderweg bent op je elektrische fiets en je hebt een flinke tocht voor de boeg, zal je ongeveer tussen de 200 en 300 calorieën per uur verbranden.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Per kilometer wandelen verbrand je ongeveer zestig calorieën, wat aanzienlijk meer is dan met fietsen. Fietsend verbruik je per kilometer namelijk slechts twintig calorieën. Als je er normaal gesproken vijf minuten over doet om naar je werk te fietsen, kun je dus aardig wat winst behalen door voortaan te gaan lopen.
Hoe lang fiets je over 20 km? Om 20 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 1 uur en 11 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 20 km ongeveer 1 uur en 20 minuten, en met wind mee ongeveer 1 uur en 4 minuten. Op een elektrische fiets doe je 48 minuten over 20 km.
Je zult stevigere spieren opmerken, vooral bij de belangrijkste spieren die het werk doen, inclusief je quads, hamstrings, kuiten en zelfs je bilspieren. Tegelijkertijd moet je bij het fietsen op je e-bike in balans blijven, wat betekent dat je core ook een training krijgt.
Goed nieuws voor mensen die in het bezit zijn van een elektrische fiets. Uit een Europees onderzoek blijkt dat elektrisch trappen wel eens gezonder kan zijn dan fietsen zonder ondersteuning. Dit is onderzocht in een fietsonderzoek dat plaatsvond in zeven Europese steden.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
Nieuwe Stella Morena uitgeroepen tot E-bike van het Jaar. Niet alleen heeft de RAI-vakjury de Stella Morena onlangs uitgeroepen tot beste e-bike van 2021, maar ook het grote publiek heeft onze prachtige e-bike omarmd met als bekroning de titel Best Getest!
Ook zonder accu kun je de elektrische fiets gewoon gebruiken, de trapondersteuning werkt dan echter niet meer. Hoe dien ik met de accu om te gaan? Accu's verliezen ook wanneer zij niet gebruikt worden na verloop van tijd wat energie. Daarom is het verstandig de accu regelmatig even op te laden.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
Meer kilometers op een elektrische fiets? Met een e-bike schatten sportartsen een gemiddelde belasting van 200 calorieën per uur en op een niet-elektrische fiets tot wel 500 calorieën per uur. Hoeveel calorieën je precies verbrandt is afhankelijk van je gewicht, je snelheid en het weer.
De gemiddelde prijs van een elektrische fiets ligt rond de €2350,-. Wanneer je op zoek bent naar een elektrische fiets die net wat langere afstanden kan afleggen dan de gemiddelde elektrische fiets zit je gebakken met een budget €2500,-.
Een e-bike stoot zelf geen uitlaatgassen uit, maar er komt wel C02-uitstoot vrij bij het opwekken van elektriciteit voor de accu. Een e-bike veroorzaakt maar 3% van de C02-uitstoot van een gemiddelde auto, dit betekent dat de e-bike het milieu dertig keer minder belast dan een auto.