Een leesplek of boekenhoek in de klas zorgt dat boeken zichtbaar worden. Een ideale boekenhoek straalt rust en gezelligheid uit en werkt uitnodigend.” Het is belangrijk dat boeken altijd en overal zichtbaar zijn. In de klasbib, op een thematafel of overal doorheen de klas kunnen boeken verspreid liggen.
Wie leest, leert de wereld!
Wie goed leest en verhalende en informatieve teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen. Gaat het alleen om kennis? Nee, verhalen en gedichten helpen je kind en tiener ook om zich beter in te leven en om meer begrip te hebben voor anderen.
Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal goede redenen om aandacht te schenken aan leesmotivatie zodat leerlingen met meer plezier gaan lezen.
Thuis voorlezen
Naast het stimuleren van leesplezier heeft voorlezen positief effect op de ontwikkeling van taalvaardigheid, leesvaardigheid en ontluikende geletterdheid van het kind. Veel ouders beginnen pas met voorlezen na de eerste verjaardag van hun kind of als hun kind zijn eerste woordjes kan zeggen.
Op de eerste plaats werkt lezen vooral erg ontspannen. Het geeft je kind een kijkje in een compleet andere wereld. Spannend, avontuurlijk, vrolijk en vol fantasie! Boeken lezen stimuleert de verbeeldingskracht en dat zorgt ervoor dat je kind helemaal weg kan dromen bij een verhaal: “Joehoe, ik vroeg wat aan je…”.
Naast een goede leesvaardigheid helpt lezen ook om ons concentratievermogen te trainen. Neurologische studies van o.a. Stanford University concluderen dat lezen een cognitief proces is waarbij hersenen de gelezen tekst omzetten in betekenis en informatie, wat concentratie vereist.
Het Lezen kan zorgen voor asociaal gedrag, mensen gaan zo erg op in het boek dat ze lezen zodat ze dingen in het echte leven vergeten of niet interesseren. Ook kan Lezen zorgen voor het ontstaan van een andere identiteit. Fictieve personages van een boek kunnen onbewust worden overgenomen.
Op die manier leren ze. Als jij zelf vaak leest, dan zal de kans groter zijn dat je kind er ook belangstelling voor krijgt. Neem dus af en toe een goed boek in je handen of beter nog: lees samen een boek, door om de beurt een pagina te lezen. Doe dit met gekke stemmetjes en het zal gegarandeerd een succes worden!
Het voorlezen aan je kind zorgt ervoor dat hun taalinzicht groter wordt. In verhalen worden andere woorden en zinnen gebruikt dan in de spreektaal, dus kunnen kinderen hun woordenschat vergroten. En ook het gevoel voor zinsbouw en grammatica ontwikkelt zich doordat ze in aanraking komen met boekentaal.
Leesplezier is: 'De mate waarin een leerling plezier beleeft aan het lezen van boeken. ' aldus Kennisplatform Taaldidactiek.
Als je leest zit je brein vol met prikkels, terwijl deze activiteit op korte en lange termijn veel voordelen oplevert. Het vermindert bijvoorbeeld stress, verbetert de slaapkwaliteit, vergroot je woordenschat en geheugen en het leidt zelfs tot meer intelligentie.
Het is een populaire mythe die bijna iedereen wel eens heeft gehoord: lezen bij slechte verlichting is schadelijk voor de ogen. Uit het recentste onderzoek is echter gebleken dat dit niet waar is.
Uit een Brits onderzoek uit 2009, uitgevoerd door neuropsycholoog David Lewis van de universiteit van Sussex, blijkt dat lezen helpt tegen stress. Lezen werkt beter en sneller dan andere methoden om de zenuwen te kalmeren, ontdekte hij. Lezen reduceert stress met maar liefst 68 procent.
Het lezen zorgt voor de sociale ontwikkeling. Een kind kan zich verplaatsen in verschillende personages waardoor hij ziet dat ieder anders denkt in dezelfde gebeurtenis of situatie. Kinderen leren zich beter concentreren en daarnaast stimuleert lezen de fantasie.
Taalontwikkeling en geletterdheid
Voorlezen verrijkt dus de woordenschat en draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen die op jonge leeftijd regelmatig voorgelezen worden, leren later sneller zelf lezen en hebben minder moeite met spellen en begrijpend lezen.
Interactief voorlezen stimuleert het begrijpend luisteren. Het is een werkwijze waarbij een kinderboek (prentenboek) herhaald wordt voorgelezen, onderbroken door specifieke vragen. De leerkracht stimuleert door interactie met de kinderen het verhaalbegrip, maar ook de taalvaardigheid en de woordenschat.
Een gunstig leesklimaat versterkt de autonome leesmotivatie: het lezen voor het plezier en persoonlijke betekenis. Ouders en vrienden en vriendinnen zijn de belangrijkste stimulans voor kinderen. Hiernaast leveren ook docenten een bijdrage.
Lezen zorgt ervoor dat kinderen leren informatie te verwerken. Dit is nodig om in het dagelijks leven te kunnen functioneren. Overal om ons heen wordt geschreven tekst gebruikt om ons als mens te benaderen. Denk aan reclameborden, instructie voor het bereiden van een maaltijd, contracten, etc.
Leesmotivatie is een cruciale hefboom om van kinderen en jongeren levenslange lezers te maken. Een intrinsieke motivatie ligt aan de basis van een positieve leesspiraal: wie lezen leuk vindt, wil opnieuw en meer lezen. Zo word je beter in lezen, met opnieuw meer leesplezier tot gevolg.
In die zin is literatuur een cruciale kracht binnen een democratische samenleving. Bovendien helpt literatuur om je te uiten, want boeken geven je letterlijk taal en leren je om die beter te begrijpen en te gebruiken.
Een boek lezen werkt ontspannend
Het lezen van een boek is misschien wel één van de meest ontspannende activiteiten die er zijn. Lezen kan namelijk je stressniveau met 68 procent doen dalen. Wanneer je leest en je dus moet concentreren op de activiteit, dan daalt je hartslag en verslappen je spieren.
Volgens oogspecialisten is een ebook niet slecht voor je ogen. Het is wel zo dat het contrast bij een ebook vaak minder goed is dan bij een boek. Bij een boek heb je echt te maken met zwarte letters op witte bladzijden, maar bij een ebook is de achtergrond vaak eerder grijzig.