Door huismerken op te nemen in het assortiment kan een winkel een unieke positionering in de markt realiseren. Hoewel factoren zoals prijs en dienstverlening bepalend zijn voor het succes van de distributeur, zijn deze niet in staat voldoende te differentiëren tussen winkelketens.
Een B-merk kan zowel onafhankelijk zijn of eigendom van een concern met meerdere merken. Wanneer een B-merk eigendom is van het winkelbedrijf waar het wordt verkocht spreken we over een huismerk of eigen merk.
Supermarkt Dirk is voor de basis huismerkproducten het goedkoopst. De prijzen liggen 11% onder het gemiddelde. Spar is met 26% boven het gemiddelde het duurst. Opvallend is dat budgetsupers Lidl en Aldi slechts gemiddeld scoren als het gaat om de laagst geprijsde producten.
Een huismerk is een winkelmerk dat de naam van de betreffende winkelketen draagt. Het huismerk wordt gepositioneerd als goedkoper alternatief voor een A-merk. Het huismerk is eigendom van de retailer en wordt in opdracht door een externe fabrikant geproduceerd.
Is huismerk inkt net zo goed? Ja, de kwaliteit van huismerk inkt is echt heel goed! De consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van huismerk inkt. Daar kwam uit dat de kwaliteit heel goed is.
Bij A-merken wordt vaak veel geld gestoken in marketing en reclame. Hierdoor is het merkproduct bekender, maar hier betaal je dus ook (meer) voor. Bij huismerken is dit minder van belang. Bij deze producten wordt er meer ingespeeld op lage prijzen, wat niet altijd ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit.
Discountsupermarkt niet altijd het goedkoopst
Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
Waar is g'woon te koop? Je komt ons in veel supermarkten g'woon tegen. Zoals bij Boni, Boon's markt, Coop, Hoogvliet, Jan Linders, MCD, Nettorama, Poiesz, Spar en Vomar. Niet iedereen verkoopt hetzelfde assortiment.
De gemiddelde prijzen komen overeen met wat de twee marktleiders Albert Heijn en Jumbo voor hun waar rekenen. Supermarktketen Dirk is de goedkoopste.Consumenten betalen hier gemiddeld 11 procent minder dan het gemiddelde van alle supermarkten.
C-merken. Het zijn merken, maar ze behoren tot de allergoedkoopste groep. C-merken worden door een fabrikant in de markt gezet, maar zonder reclame. Ze richten zich op consumenten die de allerlaagste prijs voor een product willen betalen, en zijn vaak nog goedkoper dan huismerken.
Supermarkten, drogisterijen, kledingconcerns, computerleveranciers en verzekeraars voeren naast bekende A-merken ook goedkopere eigen merken. Deze zogenoemde huismerken of 'private labels' zijn goedkoper dan A-merken maar voldoen aan de kwaliteitsnormen van de betreffende winkelketen.
„Het A-merk is zeker weten niet altijd gezonder dan de variant van het B-merk”, vertelt Bot. „Het enige verschil tussen de producten van de A- ten opzichte van de B-categorie is dat de A-variant een marketingstrategie heeft. Dit is daarom ook de reden waarom deze duurder in de schappen ligt”, weet ze.
"Huismerken worden prominenter onder de aandacht gebracht"
De prijsverschillen zijn echter niet de enige verklaring. Klanten worden ook vaker richting huismerken gestuurd, en dat heeft te maken met het feit dat huismerken voor supermarkten iets winstgevender zijn.
ALDI heeft tientallen huismerken in het assortiment. Zoals het merk River voor frisdrank, Moreno voor koffie, en Molenland voor kaas. Dat maakt onze producten wel zo herkenbaar, en dat er altijd wat te kiezen valt.
A-merken zijn vaak duurder dan B-merken vanwege de hoge reclamekosten. B-merken zijn vaak wat minder populair dan A-merken en daarom ook niet in alle winkels beschikbaar. In de ogen van de consument zijn deze producten vaak kwalitatief minder goed. Ze zijn ongeveer zo'n 20% goedkoper dan A-merken.
Lidl zet een streep door de naam Delicieux en verkoopt zijn luxe huismerkproducten vanaf heden onder de naam Deluxe. 'Met de naamsverandering verwacht ik niet dat het succes zal inzakken', reageert marketeer Jorieke de Vries-Goosen.
50% van onze verse groente- en fruitproducten komt uit Nederland en 23% uit de rest van Europa. Kijk op onze wereldkaart om inzicht te krijgen in de 1200 productielocaties van onze huismerkproducten.
Uit het jaarlijkse onderzoek van het BNN-programma Kassa, is namelijk Aldi uitgeroepen tot de duurste supermarkt van 2023. Die hadden we even niet zien aankomen. Elk jaar vergelijkt het BNN-programma Kassa in de rubriek Boodschappenmandje de prijs van een aantal alledaagse producten.
Een van de redenen (niet eerder genoemd) waarom Albert Heijn duurder is dan andere supermarkten is omdat het aanbod veel groter is dan in andere supermarkten. Met name A-merken vind je niet overal in andere supermarkten. Dat grotere aanbod van (veelal niet snel lopende) producten kost schapruimte en dus geld.
Van de zes supermarkten die onderzocht zijn, staat een opvallende supermarkt bovenaan: de Aldi. Voor de 27 onderzochte producten betaal je hier het meest.
Heel veel mensen kopen graag A-merken, vanwege het imago. Die mensen doen er goed aan om op aanbiedingen te letten, tipt de Consumentenbond. De gemiddelde korting bij merkartikelen ligt tussen de 30 procent en 35 procent. Zo'n tijdelijke korting is soms beter dan de prijs van het huismerk.
Zelfstandig naamwoord
(handel) een merk dat minder bekend is dan een A-merk en er vaak een imitatie van is, op minder locaties vaak verkrijgbaar is, maar toch een bepaalde merk-status tracht op te bouwen.
Welke soorten merken binnen het merkenrecht kennen we daarnaast? Binnen het merkenrecht kennen we daarnaast nog drie soorten merken. Dit zijn het individuele merk, het collectieve merk en certificeringsmerk.