De oorlog zorgt voor onrust en legt de lokale economie haast plat. Bovendien is Rusland na de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië de grootste olieproducent ter wereld. Minder aanbod, net zo grote vraag: dus de prijzen schieten omhoog.
Waarom stijgt de prijs van olie? De oliemarkt wordt bepaald door vraag en aanbod. Steeds minder partijen kopen Russische olie, en dus daalt die prijs, al dan niet met een forse korting. Afgelopen weekend werd bijvoorbeeld bekend dat Shell Russische olie voor een spotprijs kon inkopen.
Zwakke euro
Waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom de benzine literprijs hoog blijft staan en wij in Nederland nog niet echt profiteren van de koersdaling van ruwe olie is de ongunstige wisselkoers waar de euro mee kampt. De ruwe olie wordt verhandelt in dollars daarentegen betalen wij aan de pomp met euro's.
Oliemaatschappijen willen prijs niet verlagen
De olieprijzen dalen, maar de prijs voor een liter benzine of diesel daalt amper mee. De oorzaak ligt grotendeels bij oliemaatschappijen die de prijs liever niet te snel verlagen. Dat stelt marktdeskundige Paul van Selms van United Consumers.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten van Belgen wat te drukken. Daardoor is het ook voor Nederlanders vaak voordeliger om in België te tanken. De prijs aan de pomp daalt door de maatregel met 17,5 eurocent per liter diesel of benzine.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
"Volgend jaar verwachten we dat de prijzen weer zullen zakken naar het niveau waar we nu op zitten. Maar we moeten er wel rekening mee houden dat de accijnsverlaging ook weer vervalt per 1 januari 2023. Daardoor zal de prijs voor de consument ook weer stijgen", aldus Van Garderen.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 2.33 (Saudi Riyal), met een minimum van 2.33 (Saudi Riyal) op 06-juni-2022 en een maximum van 2.33 (Saudi Riyal) op 06-juni-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 7.53 Saudi Riyal.
Ruwe olie moet in grote installaties omgezet worden in benzine, diesel en kerosine. De beschikbaarheid aan raffinagecapaciteit bepaalt ook de prijs aan de pomp.
Een liter benzine kost aan de pomp inmiddels (ruim) 2,20 euro. Door de inval van Rusland in Oekraïne kan die prijs de komende weken flink oplopen. Zelfs tot 3 euro per liter, al is dat wel een extreem scenario.
De Wereldbank waarschuwt in een nieuw onderzoek voor blijvend hoge olieprijzen. De kans bestaat dat olie tot eind 2024 relatief duur blijft. Door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne stegen de prijzen voor brandstoffen erg hard en waarschijnlijk blijven de prijzen veel hoger dan de gemiddeldes van de afgelopen jaren.
Dat komt doordat de overheid heel veel belasting heft over benzine. Twee derde van het geld dat wij voor onze benzine betalen verdwijnt in de schatkist. In maart 2022 zijn de benzine prijzen ook flink omhoog gegaan, omdat een deel van onze benzine uit Rusland komt.
De hoogste stand ooit voor Brent-olie was $140 en die werd bereikt in juni 2008. Bij de huidige prijs van $113 moet Brent nog 24% stijgen voordat er nieuwe hoogste standen ooit op de borden komen.
De Verenigde Staten zijn sinds 2017 het belangrijkste olieproducerende land ter wereld. Hier wordt olie geproduceerd in 32 staten en in de Amerikaanse kustwateren, waarvan het merendeel wordt geboord in Texas (41%). Het land is ook de grootste verbruiker van olie, met een totaal van 7,47 miljard vaten olie in 2019.
Van alle vaten ruwe olie die de Europese Unie importeert komt ongeveer een kwart uit Rusland. Het land is daarmee de grootste olieleverancier van Europa. Vorig jaar verdiende Rusland in Europa alleen al aan ruwe olie drie keer zoveel als aan gas.
De goedkoopste benzine ter wereld vind je in landen als Koeweit, Angola, Soedan en Iran. Maar veruit de goedkoopste benzine ter wereld tap je in Venezuela. De bevolking beschouwt de praktisch gratis benzine als een soort geboorterecht, zo meldt Bloomberg.
Het goedkoopst ben je uit in Venezuela, waar een liter benzine zo'n 0,022 euro kost. Belangrijke kanttekening is dat Venezuela ook een arm land is. Na Venezuela volgen Iran, Angola, Syrië en Algerije als goedkoopste landen om een liter benzine te tanken.
In Europa is Oekraïne het goedkoopste land om te tanken, Euro95 benzine is daar 45% procent goedkoper (€0,99) dan in Nederland. Nederland is op IJsland na momenteel het duurste land om Euro95 te tanken. Opvallend is dat Diesel momenteel in België (€1,53) 4% goedkoper is dan in Nederland (€1,47).
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 1.80 (U.K. Pound Sterling), met een minimum van 1.68 (U.K. Pound Sterling) op 12-september-2022 en een maximum van 1.92 (U.K. Pound Sterling) op 04-juli-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 1.73 U.K. Pound Sterling.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,085. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,723 en de BTW is € 0,362.
De motorrijtuigenbelasting is weliswaar hoger, maar diesel was toentertijd een stuk goedkoper dan benzine. Onder andere door lagere accijns. Bovendien reed een dieselauto ooit een stuk zuiniger dan een benzinevariant. Hierdoor was je boven een bepaald kilometrage een stuk goedkoper uit.