De Piet Heintunnel is nog steeds in beide richtingen afgesloten ivm een technische storing. Duur van de storing is onbekend. Het verkeer moet hierdoor omrijden via de IJtunnel (S116) of Gooiseweg/Wibautstraat (S112).
De IJ-tunnel is soms in beide richtingen in de nacht tussen zondag 23.59 uur en maandag 05.00 uur gesloten voor onderhoud. In maart sluiten we de IJ-tunnel 3 weekenden.
Soms is het nodig om een tunnelbuis korte tijd af te sluiten. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan een personenauto of vrachtwagen met een klapband, een voertuig dat zonder brandstof stil komt te staan of een motorrijder die te maken krijgt met een motorstoring.
Piet Heintunnel, sluitingsdata 2025. De Piet Heintunnel is elke eerste dinsdag van de maand in beide richtingen gesloten voor onderhoud. De tunnel sluit dinsdag om 22.30 uur tot woensdag 05.00 uur. Een keer per kwartaal is de Piet Heintunnel 1 nacht extra in beide richtingen gesloten.
Staat er in een tunnel echter een file, dan nemen vooral bij brand de risico's toe. Bij brand blazen de tunnelventilatoren de rook en hitte in de rijrichting uit de tunnel. Dat werkt alleen als er voorbij de brand geen file staat, omdat anders alle mensen in deze file in de rook komen te staan.
Er zijn op dit moment geen files op de A4.
Er zijn op dit moment geen files op de A1.
Er zijn op dit moment geen files op de A8.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
Van 20 juli tot 9 september 2024 voert Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan de Zeeburgerbruggen op de A10 Noord tussen Watergraafsmeer en Durgerdam. Eerst sluiten we het deel richting Amsterdam-Noord (de buitenring), dan het deel richting Amsterdam-Oost (de binnenring).
De Schipholtunnel heeft sinds 1 oktober 2024 hoogtedetectie gekregen voor verkeer dat rijdt van Den Haag naar Amsterdam. Dit systeem moet voorkomen dat te hoge vrachtwagens de tunnel in rijden. Om ongelukken, schade en vertraging te voorkomen is de regel in Europa: voertuigen mogen niet hoger zijn dan 4 m.
Tijdens de bouw moet bijvoorbeeld voldoende afstand worden gehouden tot (bestaande) bebouwing of natuurgebieden. En dan moeten de bouwers ook nog rekening houden met bijvoorbeeld grondwaterstanden of de bodemgesteldheid. Dit alles kan ertoe leiden dat bochten in tunnels onvermijdelijk zijn.
Kokervorming kunstwerk waarmee een (spoor)weg of leiding door een hindernis, of daar onderdoor wordt gevoerd. Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië.
Er zijn op dit moment geen files op de A50.
Er zijn op dit moment geen files op de A12.
Er zijn op dit moment geen files op de A16.
Gotthard-basistunnel, Zwitserland - 57,1 km
De Gotthard-basistunnel heeft de titel van langste spoortunnel ter wereld. Met een lengte van 57,1 km onder de Zwitserse Alpen biedt het een hogesnelheidstreinverbinding tussen Noord- en Zuid-Europa.
De Lærdalstunnel (Noors: Lærdalstunnelen) is met 24,5 kilometer de langste autotunnel ter wereld. De tunnel is onderdeel van de hoofdroute van Oslo naar Bergen in Noorwegen, de E16, en is aangelegd omdat de oude route van Oslo naar Bergen 's winters vanwege de sneeuw vaak afgesloten was.
Bouw. De Westerscheldetunnel is door zijn centrale ligging de belangrijkste schakel tussen Zeeland, Vlaanderen en West-Brabant. Per dag maken gemiddeld meer dan 21.000 voertuigen gebruik van de tunnel met een lengte van 6,6 kilometer.
Coenbrug (A8): langdurige vaarwegbeperking voor schepen hoger dan 6.20 m. Op 4 mei 2021 is er een storing opgetreden aan de Coenbrug (A8) waarbij er ernstige schade is ontstaan aan de bewegende delen van de brug. Daardoor kan de brug sindsdien niet meer geopend worden.
Per dag gaat de Coentunnel 3 tot 5 keer dicht, omdat te hoge vrachtwagens door de tunnel willen rijden. In Europa gelden regels dat vrachtwagens niet hoger mogen zijn dan 4 m. De Eerste Coentunnel heeft een doorrijhoogte van 4,21 m en de Tweede Coentunnel van 4,5 m.
De snelweg A7 vormt samen met de autoweg N7 de langste rijksweg van Nederland met 235,1 km.
De wegen rondom Amsterdam hebben daarom ook hele lage nummers. Hier loopt Rijksweg 1, hier loopt Rijksweg 2. Vanaf 1976 zouden ze een A nummer krijgen, toen heetten ze de A1 en de A2. De A1 was als eerste gepland maar niet als eerste aangelegd.
Er zijn op dit moment geen files op de A27.