In en door zijn beroepshouding maakt de zorgverlener zichtbaar vanuit welke persoonlijke betrokkenheid hij in de zorg staat, hoe moreel gevoelig hij is en door welke waarden hij zich laat motiveren en inspireren.
De beroepshouding maakt de zorgverlener, in meerdere of mindere mate, zélf tot instrument van zorg. Hij gééft niet alleen zorg, hij ís zelf zorg, door zijn houding. En daarmee krijgt zijn optreden een nog sterkere morele lading.
Een positieve, professionele houding beïnvloedt dus je reputatie bij klanten, leveranciers en collega's, en bepaalt de manier waarop mensen op jou reageren. Met andere woorden: een positieve attitude is goed voor je carrière én het maakt je leven een stuk aangenamer.
Het gaat om luisteren, belangstelling en respect tonen, empathie en distantie, acceptatie, echtheid. het tonen van respect voor de patiënt/cliënt en anderen. Wanneer je de ander in zijn waarde laat, toon je dat in de manier waarop je een ander behandelt. Je probeert vanuit het gezichtspunt van de ander te kijken.
Beroepsethiek en beroepscodes kunnen professionals ondersteunen en richting geven aan hun professionele handelen. De combinatie van vakinhoudelijke kennis ('state of the art') en beroepsethische normen en waarden draagt bij aan goede zorg.
Professionele ethiek zijn principes die het gedrag van een persoon of groep in een zakelijke omgeving bepalen . Net als waarden biedt professionele ethiek regels over hoe een persoon zich moet gedragen ten opzichte van andere mensen en instellingen in zo'n omgeving.
De ethiek met betrekking tot het professionele handelen: de systematische bezinning op de vraag of in het beroep het goede wel gedaan wordt. Deze beroepsmoraal hoeft niet samen te vallen met de persoonlijke moraal van de beroepsbeoefenaar of met de publieke moraal.
Wat is professioneel gedrag? Professioneel gedrag houdt in dat je doet wat nodig is om je werk gedaan te krijgen, de samenwerking met collega's goed te houden en dat je helder communiceert over wat je doet, wat je nodig hebt en wat je vindt.
Een professionele houding laat je onder andere zien door jouw zaken op het werk op orde te hebben én door de tijd van anderen te respecteren. Dat betekent dat je zelf helder hebt wat je wanneer doet, daar helder over communiceert en ook goed de verwachtingen managet wanneer iets niet in je agenda past.
Met gezondheidshouding wordt de houding van mensen ten opzichte van hun eigen gezondheid bedoeld, waaronder zowel houdingen ten aanzien van gezondheidsrisico's als houdingen ten aanzien van gezondheidsbevordering.
Door langdurig in een verkeerde houding te zitten of te staan, kunnen spieren en gewrichten overbelast raken, wat uiteindelijk kan resulteren in chronische pijn en beperkte mobiliteit. Het is essentieel om je bewust te zijn van de risico's en de mogelijke gevolgen van een slechte werkhouding.
Professionaliteit leidt tot succes op de werkplek, een sterke professionele reputatie en een hoog niveau van de arbeidsethos. Een persoon hoeft niet in een specifiek beroep te werken om de belangrijke kwaliteiten en kenmerken van een professional te hebben.
Een professionele houding is de manier waarop u zich gedraagt in een professionele omgeving . In deze context beschrijft de term houding vaak zowel hoe u overkomt als hoe u handelt. Een professionele houding is vaak formeler dan een persoonlijke houding, in termen van uiterlijk, gedrag en interactie.
Wat bedoelen we met beroepshouding? Beroepshouding zegt iets over je houding en hoe je reageert als professional. Mensen verwachten van beroepsbeoefenaren bepaalde houdingen en reacties. Van de huisarts verwacht je dat hij goed luistert en geïnteresseerd is in je gezondheid.
Het gaat om luisteren, belangstelling en respect tonen, empathie en distantie, acceptatie, echtheid.het tonen van respect voor de patiënt/cliënt en anderen. Wanneer je de ander in zijn waarde laat, toon je dat in de manier waarop je een ander behandelt.
Je gaat ergens voor en wacht niet af aan de zijlijn tot er iets gedaan moet worden. Je bent proactief. Steekt je handen uit de mouwen. Je voelt je betrokken bij het bedrijf waar je werkt, het product of de dienst en handelt daar ook naar.
De pedagogisch medewerker is zich bewust van haar machtspositie (geestelijk en lichamelijk) en dient zich zo te gedragen dat er geen schade aan het psychische en lichamelijke welbevinden van het kind wordt toegebracht. Zij respecteert de autono- mie van het kind en stelt in haar handelen het kind centraal.
Het gaat om beschouwen, terugkijken, het nadenken over een gegeven met het uitgangspunt er iets van te leren. Reflectie wordt – zeker binnen het sociaal werk – vaak gekoppeld aan professionalisering. Dat doet het landelijk opleidingsprofiel ook: “Professioneel handelen is reflectief handelen”.
Een professionele houding is kort gezegd de manier waarop je jezelf presenteert in een zakelijke omgeving. Dit kan op je werk zijn, maar bijvoorbeeld ook als je een presentatie moet geven aan vakgenoten of tijdens een bedrijfsfeestje.
De 4 principes van medische ethiek: (a) respect voor autonomie, (b) weldoen, (c) niet schaden en (d) rechtvaardigheid blijven ook leidend voor de zorgverlener als de zorg onder grote druk staat zoals nu tijdens de COVID-19-epidemie.
Naast algemene waarden als integriteit, aanspreekbaarheid, betrouwbaarheid, zorgvuldigheid, professionaliteit, openheid en transparantie, maar ook doelgerichtheid en doelmatigheid, gaat het om door iedere zorgorganisatie zelf te bepalen waarden, passend bij haar eigen positie en doelstellingen.