Een fijne, voorspelbare en positieve sfeer zorgt ervoor dat leerlingen (en ouders) graag naar school komen. Dit geeft een goede, ontspannen startsituatie om te leren. Aandacht en concentratie zijn daarnaast belangrijk om tot leren te komen.
Volgehouden aandacht is vooral belangrijk wanneer je studeert, omdat het saai en monotoon kan zijn om dezelfde informatie te lezen wanneer je probeert te leren. Volgehouden aandacht helpt je om urenlang gefocust te blijven op studeren, wat voorkomt dat je tijd verliest en informatie vergeet die je gelezen hebt.
Betrokkenheid van de leerkracht heeft invloed op het welbevinden van kinderen en zorgt ervoor dat het zelfvertrouwen van de leerlingen toeneemt. Als de leerkracht zich betrokken toont bij het wel en wee van zijn leerlingen, zorgt dat ook voor een sterkere band met hen.
Zonder een zeker leerklimaat wordt er in de les niet, of in elk geval minder effectief geleerd. Kohn stelt dat we van leerlingen pas kunnen verwachten dat ze actief zijn als zij zich werkelijk deelnemer voelen in de klas. Docenten moeten met leerlingen werken in plaats van voor leerlingen.
Orde houden is de regie hebben over wat er in de klas gebeurt. Dit grenzen stellen moet je leren. Het is belangrijk maar ook moeilijk je grenzen te ontdekken en te bewaken. In een eerste les kijken leerlingen de kat uit de boom.
De studenten lezen samen een inleidende tekst. Vervolgens stellen ze zelf de vragen op die beantwoord moeten worden om tot de kern van de stof te komen. Tijdens de volgende bijeenkomst discussiëren zij samen over hun bevindingen. De tutor speelt daarbij een ondersteunende rol.
Onder een positief onderwijs-leerklimaat verstaan we een omgeving die motiverend is en positieve energie genereert. Dit maakt het werken en leren prettiger én het levert meer leerrendement op. Een positief leerklimaat maakt dat je je verbonden voelt met de opleiding.
Tips voor stimulerend leerklimaat. Bestuurlijke inzichten en praktijkervaringen over visie, strategie, sturen op verantwoordelijkheid en bestuurlijke wijsheid. Ook de belangrijke bestuurlijke valkuilen zoals: verhuftering, bestuurlijke drukte, organisatierot en het spel om poen en prestige.
Om betrokkenheid te vergroten is het van belang om de visie, waarden en doelstellingen van de organisatie continu helder te communiceren naar medewerkers. Daarnaast is het essentieel te beschrijven wat medewerkers bijdragen aan deze visie en wat er van hen verwacht wordt.
Betrokkenheid (ook wel 'commitment') wil zeggen dat je je verbonden voelt met de organisatie waarvoor je werkt en het werk dat je doet. Je hebt wat je noemt 'hart voor de zaak' en spant je in om de doelen te behalen die de organisatie nastreeft.
Volgens Van Dale is aandacht: oplettendheid, belangstelling; de aandacht vestigen op. In mijn eigen betekenis wil aandacht zeggen dat je je bewuste focus op iets richt. Aandacht is wat in bijvoorbeeld meditatie en mindfulness centraal staat.
Aandacht is het cognitief proces van het gericht waarnemen van de omgeving. Aandacht wordt soms ook opgevat als het toekennen van verwerkingscapaciteit. Het is verwant aan begrippen als: alertheid, concentratie en selectief verwerken van informatie.
Er worden drie vormen van aandacht onderscheiden: Gerichte aandacht: je laat je niet afleiden door prikkels uit de omgeving. Volgehouden aandacht: je kunt de aandacht voor langere tijd vasthouden. Verdeelde aandacht: je kunt de aandacht verdelen tussen meerdere taken of inkomende informatie.
Een gezond leerklimaat realiseren
Dat frisse lucht, genoeg daglicht en een comfortabel binnenklimaat op school de studieresultaten ten goede komen, hoeven we u niet te vertellen. Reden genoeg dus om aandacht te schenken aan het leercomfort.
Het leerklimaat bestaat uit omgevingsfactoren binnen een organisatie die het leerproces zowel kunnen belemmeren of ondersteunen. Het beïnvloedt namelijk het leergedrag van medewerkers. Vaak zijn medewerkers zich niet bewust van de manier waarop het klimaat hun opvattingen ten aanzien van leren beïnvloedt.
Scholen willen een veilig leerklimaat en ze willen incidenten voorkomen. Zoals ongepast gedrag, intimidatie, pesten, diefstal en agressie. Daarom investeren ze in een goede vertrouwensband, prettig klimaat en heldere regels over hoe je met elkaar omgaat.
Een goed pedagogisch klimaat is de basis om tot leren te komen, volgens leraren. In een goed pedagogisch klimaat kan een leerling groeien, staat hij/zij dan open en heeft hij/zij ruimte in zijn/haar hoofd om te leren. Leerlingen vertellen zelf dat het dan rustig en fijn is in de klas.
De drie basisbehoeften: autonomie, relatie en competentie
De drie basisbehoeften kunnen daarmee gezien worden als voorwaarden voor het vormgeven van het eigen leren en daarmee als de belangrijkste ingrediënten voor het leerklimaat. De basisbehoeften bestaan uit: autonomie, relatie en competentie.
Een veilig pedagogisch klimaat is een voorwaarde om goed te kunnen leren. Het zorgt ervoor dat leerlingen zich prettig en veilig voelen op school en in de klas. Dit is bevorderlijk voor het leren en de motivatie van leerlingen, en is vooral voor jongens van belang.
Een goede les(dag) vraagt om dynamiek. Woorden, beelden, geuren, kleuren en smaak toevoegen aan je les kan zorgen voor leuke lessen. Leerlingen hun eigen inbreng geven is hierbij belangrijk! Zorg er daarnaast voor dat duidelijk is wat de opbouw van je les gaat zijn en dat je weet waarom jouw leerstof belangrijk is.
Een lesdoel zorgt ervoor dat een les geen bezigheid is, maar dat er doelgericht onderwezen en geleerd wordt. Een lesdoel maakt het mogelijk om te controleren of ook daadwerkelijk alle leerlingen hebben bereikt wat je hun wilde leren. Een EDI-lesdoel is compact, concreet en controleerbaar.