De Consumentenbond heeft daarvoor twee verklaringen. ,,We zien dat de A-merken duurder zijn geworden'', zegt Donat. ,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk.
A-merken zijn vaak duurder dan B-merken vanwege de hoge reclamekosten. B-merken zijn vaak wat minder populair dan A-merken en daarom ook niet in alle winkels beschikbaar. In de ogen van de consument zijn deze producten vaak kwalitatief minder goed. Ze zijn ongeveer zo'n 20% goedkoper dan A-merken.
Betekenis: B-merk
Een B-merk is een merkartikel met een minder grote naamsbekendheid en lagere kwaliteitsbeleving dan een A-merk. De producten van B-merken zijn vaak sterk geïnspireerd of zelfs rechtstreeks geïmiteerd van A-merkproducten.
Betekenis: A-merk
Een A-merk is een merkartikel met een grote naamsbekendheid en een hoge kwaliteitsbeleving. A-merken hebben hun bekendheid en toonaangevende reputatie te danken aan landelijke reclamecampagnes en doordat veel aandacht wordt besteed aan de reputatie en beleving van het merk.
Hemmes: 'Mensen kopen een A-merk door de meerwaarde in beleving bij een merk. Omdat ze er zelf een goed gevoel bij krijgen. Zo hebben mensen soms een heel specifieke voorkeur voor een cola, een pils of een koffie. Dit is een voorkeur voor beleving.
De Consumentenbond heeft daarvoor twee verklaringen. ,,We zien dat de A-merken duurder zijn geworden'', zegt Donat. ,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk.
Betekenis: C-merk
Een C-merk is een goedkoop merk waarvan de artikelen zich richten op de onderkant van de markt. In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen.
Een A-merk zet de trend, ontwikkelt innovaties, communiceert ze ook middels advertenties of commercials op tv. En zoals gezegd, het loopt voorop in de troepen. Huismerken of Private labels zijn dus vaak producten die qua vormgeving van de verpakking op het A-merk lijken.
Onder de B-merken vallen huismerken die zoveel mogelijk op A-merken willen lijken, met een verpakking die veel gelijkenis vertoont en een vergelijkbare kwaliteit. Onder de C-merken vallen eigen merken die echt als budgetmerk worden neergezet.
Huismerken zijn doorgaans eigendom van een detailhandelsconcern of distributeur, of van een inkoopcombinatie, een organisatie waarin winkeliers uit het midden- en kleinbedrijf samenwerken. De eigenaars hebben de controle over deze merken en ze worden exclusief verkocht in de desbetreffende distributieketen.
ALDI merken, het grootste aanbod van huismerken
ALDI heeft tientallen huismerken in het assortiment. Zoals het merk River voor frisdrank, Moreno voor koffie, en Molenland voor kaas. Dat maakt onze producten wel zo herkenbaar, en dat er altijd wat te kiezen valt.
Bij private label worden producten/diensten geproduceerd/ontwikkeld door partij A en op de markt gebracht door partij B onder een eigen branding (merk). De kans is groot dat je in je leven ooit een private label product hebt gekocht (dan wel bewust of onbewust).
10.5.1 - Het detaillistenmerk. Een detaillistenmerk is een merk dat eigendom is van wederverkopers; de wederverkoper is dus de 'brander'.
De huismerken van Coop zijn gemiddeld 20 procent goedkoper dan A-merken en uitgebreid op kwaliteit getest door een onafhankelijk consumentenpanel. Profiteer ook van onze kwalitatieve en voordelige huismerkmerkproducten! Er zijn er ruim 1.700, van wasmiddel tot chips en van cosmetica tot verse zuivel.
Momenteel heeft de retailer vier eigen merken: AH Basic (laagste prijs), AH Huismerk (middensegment), AH Excellent (premium) en AH Biologisch.
De discountproducten behouden hun discountlabel 'Everyday'. Boni Selection wil minstens 15 procent goedkoper zijn dan een nationaal merk en Everyday wil dan weer minstens 30 procent goedkoper zijn dan Boni.
De prijzen gaan omhoog, maar de kwaliteit gaat omlaag. Om deze lagere kwaliteit kleding voor hogere prijzen te kunnen verkopen, hebben ze veel geld geïnvesteerd in de marketing. Modeshows, reclamecampagnes maar vooral influencers hebben er voor gezorgd dat mensen toch merkkleding blijven kopen.
Maar welke producten zijn het meest gestegen in prijs? Vooral mosterd, spaghetti, wc- en keukenpapier, zo blijkt. Test Aankoop vergeleek vorige maand de prijzen van zo'n 3.000 producten uit de supermarkten van Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl met de prijzen van augustus vorig jaar.
Accessoires inbegrepen in het kledingstuk
Maar vaker wel dan niet, trendy kleren doen have accessoires. Dit is nog een reden waarom ze zo duur zijn. Kledingstukken met applicaties, veters, voeringen, steentjes of andere elementen hebben vaak een hogere prijs.
Lidl is een supermarktketen waar je terecht kan voor je dagelijkse boodschappen. Je vindt er een uitgebreid assortiment food en non-food artikelen van kwalitatieve huismerken zoals Silvercrest, Parkside, Florabest, Crivit en Powerfix. Naast de lokale winkels kan je de Lidl producten ook kopen in hun online shop.
Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf. Branding gaat dus over het creëren van een klantbeleving. Een merk is een concept en niet zichtbaar of tastbaar.
Een private label is niets zonder een brand identity. Waarom moeten potentiële klanten jouw private label producten kopen, en niet die van een ander (A-)merk? Kies als eerste je specifieke doelgroep en bedenk vervolgens een kloppend en inspirerend verhaal wat jouw doelgroep aanspreekt.
Bij een white label heb je geen exclusieve verkooprechten, waardoor iedereen het product mag verkopen onder zijn eigen merknaam. Een white label product betreft vaak een product dat massaal in een fabriek wordt geproduceerd. Vanuit de fabriek wordt het product merkloos verkocht.