De naam 'social' influencer is gekozen omdat ze kunnen beïnvloeden én hun publiek opbouwen via sociale media. De content die wordt gedeeld is divers: van sfeerfoto's, selfies, video's en memes tot nieuwsberichten en statistieken. Ze hebben veel volgers, soms onder een breed publiek of binnen een bepaalde subgroep.
Wat is Influencer Marketing? Een influencer is iemand die een groot aantal volgers heeft online (YouTube, Instagram, blog, etc.). Dit publiek luistert naar wat hij of zij zegt en neemt vaak over wat die persoon doet. Influencers gebruiken producten en diensten, waar hun volgers ook graag gebruik van willen maken.
Ook in het algemeen laten jongeren zich graag inspireren door influencers. "Zo geeft 24 procent aan dat ze hun kledingstijl laten beïnvloeden door influencers", vertelt De Veirman, "Een vierde geeft aan dat een influencer hen al eens heeft aangezet om meer te bewegen of sporten.
Bedrijven werken graag samen met influencers, omdat zij via hen vaak een doelgroep bereiken, bij wie het via een andere weg niet lukt. Denk bijvoorbeeld aan mensen die hun informatie uitsluitend van het web halen en veel op social media zitten of zij die reguliere televisie hebben ingewisseld voor streamingsdiensten.
Een samenwerking met een Nederlandse micro influencer (5.000-25.000 volgers) kost gemiddeld zo'n €500,- voor een wall post op Instagram, blog of video en door- plaatsing op social mediakanalen. Eenzelfde samenwerking met macro influencers (25.000-100.000 volgers) kost je zo'n €2.500,-.
Influencers zijn betrouwbaar en geloofwaardig
Uit het onderzoek van Nielsen blijkt dat 92 procent van de consumenten de mening van wildvreemde consumenten online als meer betrouwbaard wordt ervaren dan de informatie op websites van bedrijven. Het vertrouwen van de volgers in de influencers is enorm.
Het zijn vaak 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp of merk uiten op social media. Je bent al een nano influencer als je tussen de 100 en 5.000 volgers hebt. Vaak hebben ze specifieke kennis over een bepaald thema en worden vaak als betrouwbaarder gezien.
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
Hij of zij kan betaald worden per klik op de advertentie of per kijker van de video. Een andere manier waarop influencers geld verdienen is via campagnes en andere samenwerkingen, op deze manier verbindt een influencer zit eenmalig of voor een langere periode aan een merk of bedrijf.
Influencers zijn échte personen die vertrouwen creëren door hun authentieke content. Je kan influencer marketing beschouwen als een moderne vorm van mond-tot-mond reclame: volgers zien de influencer als een vriend(in) en van een vriend(in) neem je nu eenmaal sneller iets aan.
Een influencer is een persoon die via sociale media diensten of producten aanbeveelt. Bedrijven doen beroep op 'influencer marketing' als alternatief kanaal om hun diensten of producten te promoten. Influencers ontvangen vaak producten als vergoeding voor hun aanbeveling, of ze worden ervoor betaald in geld.
Als een beautyblogger of -vlogger of zijn/haar manier van leven als attractief ervaren wordt, heeft wat hij/zij zegt dus meer geloofwaardigheid. Al deze factoren spelen dus een rol bij het bepalen welke influencers geschikt zijn om marketingcommunicatiedoelstellingen mee te verwezenlijken.
Het gebruik van social media kan een negatieve invloed hebben op het dagelijks leven. Met name jongeren ervaren een achteruitgang in concentratie en uitgerustheid. Vaak zijn zij bang om dingen te missen. Social media kunnen zowel sociaal als asociaal zijn.
Influencers – personen (of groepen) met veel volgers en dus sociale invloed – worden als betrouwbaar beschouwd. Daardoor weten ze het aankoopgedrag en de meningen van consumenten te beïnvloeden via social media.
Maar wat bedoelen we nu precies met influencer marketing? Influencer marketing is het bereiken van jouw doelgroep door het inzetten van influencers. Dit kan op veel verschillende manieren en via diverse (social media) kanalen. De twee grootste verschillen zijn betaalde/onbetaalde en langdurige/korte samenwerkingen.
De invloed van influencers op sociale media blijft groeien, zo blijkt uit nieuw onderzoek hiernaar. Zo volgt 85 procent van de jongeren minstens één influencer. En ze worden er zéker door beïnvloed, want 1 op 4 kocht de afgelopen drie maanden iets door toedoen van influencers op social media.
Het bedrag dat jij zal verdienen, hangt af van deze factoren: Aantal Instagram volgers. Je engagementratio (hoe betrokken zijn je volgers) Affiliate marketing tactieken.
Een influencer is iemand op social media met invloed bij minstens 1.000 volgers in een interessante doelgroep.
Uiteindelijk kan je het zelf natuurlijk bepalen. Veel influencers vragen zo'n 150 tot 300 euro voor een plaatsing. Waarbij je waarschijnlijk makkelijk 300 euro kan vragen met 100.000 volgers, en iets van 50-75 euro kan vragen als je op 10.000 volgers zit.
Een vriendelijke begroeting en een blijk van erkenning is altijd goed om mee te beginnen. Laat aan de influencer zien dat je weet met wie je praat en dat jij je hebt verdiept in hun werk. Leg ook uit waarom je vindt dat ze passen bij jouw product/ service en sluit de email netjes af.