Een bank kan uw geld namelijk even vasthouden. Dit kan het geval zijn bij abnormale of bijzonder grote transacties, of overschrijvingen naar buitenlandse rekeningen. Als u een overschrijving doet die merkbaar groter is dan de bedragen die u normaal overmaakt, is dat geen reden tot paniek.
Mogelijk kan je bank de overschrijving nog tegenhouden. Lukt dat niet, dan wil je bank misschien wel contact nemen met de bankinstelling van de begunstigde van de overschrijving. Die kan hem vragen of hij akkoord is het verkeerd ontvangen bedrag terug te storten.
Een overschrijving in euro naar een rekening bij een andere bank binnen de SEPA-zone. komt meestal binnen 3bankwerkdagen toe. Een overschrijving naar een rekening bij een andere bank buiten de SEPA-zone komt meestal binnen 5 bankwerkdagen toe.
Soms ben je al terug van de vakantie als er nog bedragen afgeschreven worden. Ook door de feestdagen en storingen kan een overschrijving langer op zich laten wachten. Heb jij een overboeking gedaan hebben gewoon naar een andere rekening en is die niet direct verwerkt? Wacht dan enkele uren.
Als u geld overschrijft naar een rekeninghouder bij dezelfde bank, dan moet de bank ervoor zorgen dat het geld dezelfde bankwerkdag aankomt. Heeft de begunstigde een rekening bij een andere bank, dan krijgt uw bank één bankwerkdag om de overschrijving uit te voeren (twee bankwerkdagen voor een papieren overschrijving).
Als je op donderdagavond je overschrijving doet, wordt die door de bank dus geacht te zijn ontvangen op vrijdag. Zij hebben één werkdag de tijd om de overschrijving te doen, zaterdag en zondag zijn geen werkdagen, waardoor de overschrijving pas op maandag op de rekening verschijnt van zijn schuldeiser.
Bankwerkdagen! Let op: de dagen waarvan sprake zijn 'bankwerkdagen', dus dagen waarop de bank open is. Je kan tijdens het weekend of op feestdagen weliswaar een elektronische overschrijving maken, maar ze zal pas verwerkt worden op de eerstvolgende bankwerkdag.
De bank van de ontvanger schrijft het bedrag direct na ontvangst bij op de rekening van de ontvanger. Betaal je op werkdagen na 15.00 uur of in het weekend: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag de volgende werkdag.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Sommige banken doen er langer over om overschrijvingen te verwerken. De meeste banken kunnen overschrijvingen niet verwerken wanneer de gegevens van de ontvanger onjuist zijn, bijvoorbeeld vanwege een typefout in het rekening- of IBAN-nummer.
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
Bij de meeste banken in Nederland staat het overgemaakte bedrag direct op de rekening van de ontvanger, ook tijdens weekenden en feestdagen. Voor betalingen naar banken die de directe verwerking van betalingen (Instant Payments) niet ondersteunen geldt een langere verwerkingstijd.
Alle betalingen via de ING Banking-app en in Home'Bank geïnitieerd zijn gratis en indien mogelijk instant. Als wij de instantoverschrijving niet kunnen behandelen, zullen wij deze als een standaard overschrijving behandelen. In uw lijst van transacties worden de instantoverschrijvingen duidelijk als instant aangegeven.
De banken zijn immers gesloten op de wettelijke feestdagen en op de zogenaamde 'bank holidays', verlofdagen specifiek voor de banksector. Daardoor kan de verwerking van uw overschrijvingen, doorlopende opdrachten en beleggingen soms wat langer duren.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar.
Vandaag duurt een overschrijving tussen verschillende banken gemiddeld twee dagen. Wie vanaf 4 maart bij KBC een overschrijving doet via een digitaal kanaal, ziet het geld binnen de paar seconden op de rekening van de begunstigde bij een andere bank verschijnen. En dat gebeurt zonder extra kosten.
Voor instantoverschrijvingen tussen Europese banken is er een algemene limiet van 100.000 euro per transactie (sinds 1 juli 2020). Banken kunnen evenwel onderling afspreken om die limiet niet toe te passen. Elke bank die deelneemt, kan zelf limieten voor haar klanten instellen.
Op officiële feestdagen en in het weekend is er geen betalingsverkeer mogelijk. Dit zijn Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Eerste Paasdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid, Eerste Pinksterdag, Eerste Kerstdag, Tweede Kerstdag en Oudejaarsdag.
Gereserveerd: deze status komt voor bij een spoed betaalopdracht. Die verwerken we op werkdagen tot 16.30 uur. Doe je de spoed betaalopdracht na dat tijdstip of in het weekend, dan krijgt de betaling tot de volgende werkdag 08.00 uur de status 'Gereserveerd'.
U bevestigt de betaling met uw mobiel. De daglimiet kiest u zelf en is maximaal €5.000 per dag. Ga naar 'Profiel'> 'Rekeningen en betalen' > 'Geld overboeken zonder e.