Hoe hoger de motor schoenen komen, hoe meer bescherming ze zullen bieden. Wil je ze makkelijk in en uit gaan, kies dan voor motorschoenen met een rits.
De motorschoen is eigenlijk een nieuwe naam, vroeger was alles laars. Al het schoeisel kwam tot ver boven de enkel en waren daardoor laarzen. Deze regel geldt nog steeds! Onder motorschoenen vallen eigenlijk altijd schoenen die net boven de enkel stoppen en voor casual gebruik geschikt zijn.
Motorschoenen keurmerk
Om motorrijders zo goed mogelijk te beschermen worden motorschoenen in een testlaboratorium gekeurd. De schoenen die goed uit de test komen, krijgen een EN 13634 keurmerk. Let hier altijd als eerste op als je motorschoenen gaat uitzoeken.
De schoenen
De schoenen moeten voldoende hoog zijn zodat de enkels beschermd worden. Ook hier is het beter om te kiezen voor motorlaarzen of goede bottines dan schoenen in stof van het “Converse”-type die niet hard genoeg zijn om voldoende bescherming te bieden.
De wet schrijft “een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall” voor. Verder is de bepaling nogal vrij te interpreteren: ze vermeldt niets over eventuele rug-, schouder-, elleboog- en kniebescherming of over het materiaal van de jas en de broek. Al is zulke bescherming natuurlijk een welgekomen aanvulling.
Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat. Tijdens het praktijkexamen voor de motor moet de motorrijder laten zien dat hij zijn motor en de verkeersregels beheerst.
Ze licht toe: "Je hoeft geen minimale lengte te hebben om motor te rijden. Motors kun je namelijk afstellen." De examinator heeft ze daarna nooit meer gesproken.
Motorrijden is gezond voor je!
De claim van motorrijders dat er geen betere manier is om van stress af te komen dan een stukje te rijden wordt in deze studie bevestigd. In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten.
Motorrijden is een spannende activiteit, maar het kan ook gevaarlijk zijn als je niet de juiste uitrusting draagt. Motorschoenen zijn daarom een belangrijk onderdeel van de motoruitrusting. Ze bieden niet alleen bescherming, maar zijn ook comfortabel en zorgen voor een goede grip op de voetsteunen.
Een motorfiets is goedkoper dan een auto in aanschaf, verzekering en brandstofkosten. Moto's zijn interessant voor woon-werkverkeer of professioneel gebruik omdat ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn. Niet alleen de aankoop, maar ook het onderhoud en de accessoires.
Een goede, comfortabele schoen is altijd iets groter dan je voet. Je tenen hebben namelijk de ruimte nodig om een beetje te bewegen. Ook de bal van je voet moet voldoende vrije ruimte hebben, zowel in de lengte als in de breedte. 1 cm extra ruimte geeft je voeten voldoende speling tijdens het lopen.
In Nederland ben je verplicht, als je 18 bent, te starten op 125cc (A1-rijbewijs). Ben je 20 jaar oud, dan mag je direct gaan voor het A2-rijbewijs en mag je op motoren rijden met maximaal 35 kilowatt vermogen.
Als bestuurder van een auto ben je verplicht om je goed te gedragen, zodat je geen gevaar of hinder veroorzaakt in het verkeer. Misschien heb je er nooit echt over nagedacht, maar het dragen van goede schoenen valt hier ook onder.
Voor het dragen van motorkleding gelden in Duitsland dezelfde regels als in Nederland. Het dragen van beschermende motorkleding is niet verplicht. Een goedgekeurde helm daarentegen is dat wel. Ook voor een passagier.
Het dragen van beschermende kleding voor motorrijders is wettelijk verplicht. Ga je voor een strak leren pak met bijpassende handschoenen en laarzen?
Heb je een dag waarop je urenlang staat, dan is het 't beste om te kiezen voor een breed hakje van zo'n 2-4 centimeter. Je vermindert zo de kans op rugklachten, omdat je bekken net een beetje gekanteld staat. Liever geen hak? Zoek dan sneakers met een vrij dikke en wat 'oplopende' zool bij de hiel.
Alpinestars motorkleding voldoet aan de allerhoogste veiligheidseisen. Niet voor niks wordt het merk door grote namen in de racewereld gedragen en geprezen. Alle kleding wordt uitvoerig getest in het eigen research and development centrum. Op die manier garandeert Alpinestars de beste kwaliteit en veiligheid.
Een motorhoes beschermt je motor tegen diverse weersomstandigheden zoals regen, zon en sneeuw. Het voorkomt ook schade door vuil, stof, vogelpoep en andere elementen wanneer je motor buiten staat. Daarnaast kan een hoes helpen om diefstal te voorkomen, omdat het model en de waarde van de motor minder zichtbaar zijn.
Een motorschoen is altijd laag en valt net op of boven de enkel. Ze lopen ook net als een gewone schoen en daardoor zijn ze comfortabeler om mee te wandelen als je van je motor bent afgestapt. Een lage motorlaars valt ruimer over je enkel, maar beschermt maar een klein deel van je scheenbeen.
Een nat wegdek, een nat pak, slecht zicht. Scheur jij op je motor onbevreesd door de regen of ontwijk je verkrampt alle plassen? Motorrijden in de regen is best mogelijk, mits je op een aantal dingen let. Veel motorrijders proberen rijden in de regen te vermijden.
Regelmatige pauzes om te rusten en op te laden zijn ook belangrijk, vooral als u zich moe of overweldigd voelt. Leren motorrijden kan vermoeiend zijn, zowel mentaal als fysiek.
De belangrijkste vraag! Val je af als je motorrijdt? Jazeker, met 2 uur motor rijden verbrand je ongeveer 400 kcal.
Snel je motorrijbewijs halen kan dus al in 4 dagen! Hiernaast kun je ook bij Motorrijbewijs Service Nederland naast de reguliere motorrijopleiding een spoedcursus motor rijlessen volgen in 10 dagen, of zelfs in een spoedopleiding motor rijbewijs in een periode van 2 tot 8 weken.
Een zware motor heeft een motorvermogen van 35 kW of meer. U mag rijexamen op een zware motor doen als u 21 bent. U behaalt dan een rijbewijs A met de aantekening code 80. U mag dan de eerste 2 jaar alleen op zware motoren met 3 wielen rijden.