U hoeft geen gordel te dragen in een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen steeds in, schuiven op en stappen uit. In veel gevallen heeft een lijnbus ook geen gordels. In andere bussen of touringcars met autogordels moet u de gordel wel gebruiken.
Het wordt vanwege het vele in- en uitstappen als 'niet praktisch' beschouwd om passagiers te verplichten gordels te dragen. Ook zouden gordels staanplaatsen onmogelijk maken en zo ten nadele zijn van de vervoerscapaciteit van het openbaar vervoer [20]. De gordelplicht geldt wel in andere bussen en touringcars.
Echter, als je klanten vervoerd tegen contante betaling heb je ontheffing van de gordelplicht. Deze uitzondering is gemaakt uit veiligheidsoverwegingen. Het idee daarachter is dat een klant die kwade opzet voor ogen heeft en die achterin zit, de gordel anders als strop kan gebruiken bij de chauffeur.
De verantwoordelijkheid ligt bij de begeleider van de groep en de bestuurder van de bus. Uitzonderingen zijn autobussen van De Lijn (openbaar vervoer) of (zeer) oude autocars (van voor 1 april 2003) waar niet alle plaatsen voorzien zijn van gordels. Daarin is een gordel dragen niet verplicht.
Antwoord van de Autospecialist: Chauffeurs van lijndiensten in het openbaar vervoer zijn vrijgesteld van de gordelplicht.
U hoeft geen gordel te dragen in een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen steeds in, schuiven op en stappen uit. In veel gevallen heeft een lijnbus ook geen gordels. In andere bussen of touringcars met autogordels moet u de gordel wel gebruiken.
In tegenstelling tot bussen, is de wet op de veiligheidsgordels voor touringcars afhankelijk van het moment waarop het voertuig voor het eerst werd gebruikt. Touringcars die vóór 1988 zijn geregistreerd, vereisen geen veiligheidsgordels voor volwassenen, touringcars die tussen 1988 en 2001 zijn geregistreerd, vereisen veiligheidsgordels op voorwaarts gerichte stoelen en na 2001 is een driepuntsgordel vereist op alle stoelen in de touringcar.
"Het dragen van een veiligheidsgordel halveert het risico voor de bestuurder en de passagiers bij ongevallen vanaf 30 km/h. Daarom moet de vrijstelling van het dragen van de veiligheidsgordel uitzonderlijk en gerechtvaardigd blijven.
Is het legaal om apparaten te gebruiken op autogordels die lijken op die voor kinderzitjes in de auto, die aan de gordel vastgeklikt kunnen worden zodat de positie ervan aangepast kan worden aan de inzittende? De verkeersregels verbieden niet specifiek het gebruik van autogordelapparaten zoals metalen gespen, plastic clips of verlengstukken voor de autogordel .
Ook als passagier en wanneer je achteraan in de auto zit. Als je als passagier geen gordel draagt en je wordt betrapt bij een controle, dan ben je zelf verantwoordelijk en moet jij de boete betalen en niet de chauffeur.
Hoewel taxichauffeurs misschien zijn vrijgesteld, geldt dat niet voor passagiers in taxi's. Passagiers van 14 jaar en ouder moeten een veiligheidsgordel dragen .
Wat zegt de wetgeving? “Alle bestuurders en passagiers van auto's en vrachtwagens moeten de gordel dragen als ze aan het verkeer deelnemen. Er geldt enkel een vrijstelling als je achteruit rijdt en voor mensen met medische redenen.
Het dragen van een autogordel is verplicht, voor zowel de bestuurder als de passagier. Draag je de gordel niet? Dan wordt er sinds 2023 een boete van 169 euro uitgeschreven, in 2022 was dit bedrag nog 159 euro. Beide bedragen zijn inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB.
Treinen hebben de neiging om te ontsporen, langzaam af te remmen en vervolgens op hun zij en harmonica te gaan liggen. Hierdoor is het dragen van een veiligheidsgordel een verspilling van tijd en geld (zou u er een dragen in de trein?
De gordels in het vliegtuig zijn dan ook niet bedoeld voor botsingen, maar om je op je plaats te houden bij turbulentie.
het is niet alleen toegestaan deze gordel te gebruiken: het is zelfs verplicht. Als er maar 1 passagier is, dan mag deze ook op de buitenste zitplaats gaan zitten. Dus is de heupgordel niet verplicht, maar toegestaan.
Een 4-punts gordel is ideaal voor sportieve straatauto's of trackday-auto's waarbij er een veiligere oplossing gezocht wordt dan de standaard 3-punts fabrieksgordel. Deze gordels zijn doorgaans niet toegestaan tijdens officiële races, raadpleeg daarom altijd eerst het reglement.
Het is alleen veilig om een gordelverlenger in de auto te gebruiken als aan de volgende criteria wordt voldaan: De persoon die de verlenger gebruikt, is een zwaarlijvige tiener of volwassene met een zodanige lichaamsgrootte dat de gordel niet kan worden vastgemaakt zonder het gebruik van een verlenger.
Alle kinderen moeten in een autostoel reizen (inclusief zitverhogers) totdat ze 12 jaar oud zijn of 135 cm (150 cm in Ierland) lang zijn , afhankelijk van wat het eerst komt. Zitverhogers zonder rugleuning: Alle nieuwe zitverhogers zonder rugleuning kunnen alleen worden gebruikt door kinderen die 22 kg of meer wegen.
Voor oldtimer is het van belang dat zij ook weten welke regels voor hun auto gelden. Alle personenauto's die van voor 1 januari 1971 zijn hoeven nietvoorzien te zijn van gordels. Vanaf die datum moeten er in ieder geval voorin gordels aanwezig zijn. Bij bedrijfsauto's geldt deze eis pas vanaf 31 december 1989.
De schoudergordel moet tussen je borsten en aan de zijkant van je buik zitten. De gordel moet strak zitten - als hij te los zit, houdt hij je niet op je plek bij een crash - en wees niet geneigd om de schoudergordel onder je arm te plaatsen .
Op 1 januari 1971 werden bevestigingspunten en gordels voorin in nieuwe personenauto's verplicht. Vanaf 1 juni 1975 werd het verplicht de gordel te dragen op voorzitplaatsen en vanaf 1 april 1992 ook op achterzitplaatsen.
Er is geen wettelijke verplichting om een veiligheidsgordel te dragen als u: een bestuurder bent die achteruitrijdt, of toezicht houdt op een beginnende bestuurder die achteruitrijdt. een vrachtwagen bestuurt voor leveringen, die niet meer dan 50 meter tussen haltes aflegt. een erkende taxichauffeur bent die 'voor een vast bedrag' rijdt of passagiers vervoert.
Veel bussen in Australië, met name die voor lange afstanden, hebben veiligheidsgordels. Sommige stadsbussen hebben dat echter niet om verschillende redenen: Grote bussen zijn al veiliger dan kleinere voertuigen vanwege hun formaat en gewicht . De hoge, gevoerde stoelen zorgen voor compartimentering, wat bescherming biedt bij botsingen.