De wind is niet de enige reden waarom Schiphol zoveel banen nodig heeft.Een andere reden is geluid.De landingsbanen van Schiphol mogen namelijk niet allemaal even veel worden gebruikt. Er zijn regels gesteld aan de last die woongebieden mogen ervaren door het vliegverkeer..
De activiteiten op en rond Schiphol zijn een belangrijke motor voor de werkgelegenheid en de Nederlandse economie. Op Schiphol zijn ongeveer 500 bedrijven gevestigd. Ze bieden gezamenlijk werk aan zo'n 65.000 medewerkers. Als we de werkgelegenheid in de regio meetellen, is Schiphol goed voor zo'n 300.000 banen.
Door de luchthaven komen vele buitenlandse toeristen naar ons land toe en is er de mogelijkheid om veel handel te drijven met andere landen. Bovendien levert de luchthaven veel werkgelegenheid op. Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie.
Alle vier business areas dragen bij aan de resultaten van Schiphol Group. De inkomsten bestaan onder meer uit havengelden en passagiersheffingen, concessies uit retail en horeca, opbrengsten uit reclameobjecten en parkeren, huur en erfpacht van vastgoed, en inkomsten uit deelnemingen.
Onze nationale luchthaven is een echte AirportCity, waar reizigers, luchtvaartmaatschappijen en bedrijven samen een dynamische 24 uurseconomie vormen. Het uitgebreide bestemmingennetwerk maakt Schiphol ook een belangrijke Europese hub.
Goed om te weten – Veiligheidsonderzoek
Veiligheid staat voorop op Schiphol. Daarom is voor veel functies op onze luchthaven, zowel op kantoor als in de terminal en aan airside, een veiligheidsonderzoek nodig. Deze zogenaamde Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) wordt afgegeven door de AIVD.
Ontdek het gemiddelde salaris als Schiphol
Hoeveel verdient een Schiphol in Nederland? Het gemiddelde schiphol salaris in Nederland is € 28.663 per jaar of € 14,70 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 23.999 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 45.589 per jaar.
Atlanta Hartsfield Jackson Airport (ATL) in de Verenigde Staten. Het drukste vliegveld ter wereld ligt in Atlanta, Georgia in de Verenigde Staten. Het is hét vliegveld die de hele wereld met bijna álle bestemmingen in de Verenigde Staten verbindt.
Kort samengevat zijn dit de grootste luchthavens ter wereld:
Dammam, King Fahd International Airport (DMM): 776,00 km2. Denver International Airport (DEN): 135,71 km2. Texas Dallas/Fort Worth International Airport (DFW): 69,63 km2. Orlando International Airport (MCO): 53,83 km2.
De grootste luchthaven van Europa is nu Istanboel Airport, gevolgd door Moskou Sheremetyevo en Moskou Domodedovo, op vier staat de tweede luchthaven van de grootste stad van Turkije, Istanbul Sabiha Gokçen.
Vanaf Keulen Airport vlieg je naar maar liefst 32 landen, waaronder Griekenland en Spanje. Het vliegveld is rustiger dan bijvoorbeeld Schiphol, maar begint steeds populairder te worden. Dit is niet zo gek, want vliegen vanaf Keulen Airport is meestal zeer voordelig!
Economische bijdrage
Bovendien is Schiphol goed voor 2 tot 4,5 procent van het bruto nationaal product (bnp) en zo'n 120 tot 360 duizend banen.
De netto-omzet is met 18,6% gestegen naar 816 miljoen euro (2020: 688 miljoen euro). Schiphol Group heeft in het kader van de NOW-subsidieregeling (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) een beroep gedaan op overheidssubsidie ter waarde van 84 miljoen euro.
Wat is een hub? Schiphol heeft een hub-and-spoke-systeem (naaf-met-spaken) als businessmodel. In de luchtvaart is een hub een centrale luchthaven waar reizigers naar toe worden vervoerd om over te stappen op andere vluchten, zo mogelijk van dezelfde maatschappij.
KLM houdt de kwaliteit van het netwerk vanaf Schiphol op peil. KLM vermindert het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 25.000. KLM vermindert de CO2-uitstoot met 50% per passagierskilometer in 2030. Vanaf 2030 is 14% van de brandstof van KLM duurzaam.
KLM is altijd geïnteresseerd in nieuw talent
Dan voel je je bij KLM snel thuis. Werken in een multiculturele omgeving bij KLM betekent werken met collega's die betrokken, enthousiast en gemotiveerd zijn. Ook collegialiteit en teamwork zijn bij ons vanzelfsprekend.
Los van de slechts 400 meter lange startbaan, samen met vliegveld Matekane in Lesotho de kortste ter wereld, is het een gevaarlijk vliegveld. Aan de ene kant bevinden zich hoge rotsen, aan de andere kant eindigt de startbaan op een hoge klif in zee. Daarnaast kunnen piloten last hebben van stevige windvlagen.
Londen City Airport (Verenigd Koninkrijk)
Londen Southend Airport is de kleinste qua passagiersaantallen. De startbaan van het vliegveld is maar 1.508 meter, daardoor kunnen alleen de kleinere vliegtuigen gebruikmaken van de Londense zakenluchthaven.
Volgens veel reizigers staat het mooiste vliegveld ter wereld in Singapore. Hier vind je namelijk de Changi Luchthaven. Dit prachtige vliegveld staat bekend om de prachtige architectuur waarin veel natuur is verwerkt.
Grootste vliegveld Europa
Het drukste vliegveld van Europa is Londen Heathrow Airport, voor Parijs Charles de Gaulle Airport (#2) en Amsterdam Airport Schiphol (#3). Hieronder vindt u de top 50 grootste vliegvelden van Europa.
De Duitse luchthaven verwelkomde in de eerste zes maanden van 2019 in totaal 33,6 miljoen passagiers. Daarmee groeit Frankfurt twee keer zo hard als directe concurrent Schiphol. Op dit moment is Londen Heathrow veruit de grootste luchthaven van Europa qua passagiersaantal.
De traditionele nummer 2, Parijs Charles de Gaulle, heeft tot nu toe pas de cijfers tot en met november gepubliceerd, maar het verschil met Istanbul is te groot om dat in december nog te overbruggen. Op de vierde plaats volgt Schiphol (20,9 miljoen) en op de vijfde Moskou Sjeremetjevo (19,8 miljoen).
Dick Benschop, topman van Schiphol, verdient ruim 5 ton per jaar en daarbij zijn de bonussen niet opgeteld.
Schiphol boekte een omzet van 665 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar en hield netto 65 miljoen euro winst over. In de eerste helft van 2021 lag de omzet op 257 miljoen euro en schreef Schiphol Group een verlies van 140 miljoen euro.
Schiphol kwam in 2020 uit op bijna 241 duizend vliegtuigbewegingen, ruim 53 procent minder dan een jaar eerder. Het aantal vluchten binnen het handelsverkeer kwam uit op bijna 227 duizend, een afname van ruim 54 procent.