Je auto verliest vermogen en is al een jaartje ouder? Bij oudere auto's die vermogen verliezen, zijn de elektronica slechts zelden de oorzaak en begint de motor veeleer te haperen door versleten of vervuilde bougies. Ook een vuile gasklep of benzinefilter durft weleens de boosdoener te zijn.
Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
Vervuilde in- en uitlaatkleppen zijn de grote boosdoener bij vermogensverlies. Het Nieuwe Rijden is een indirecte oorzaak waardoor vermogensverlies steeds sneller en vaker optreedt bij auto's met direct ingespoten benzinemotoren. Maar de dieperliggende oorzaak zijn vervuilde in- en uitlaatkleppen.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Wat heel slecht voor je auto is, is file rijden. Koppeling slijt snel, kans op 'bokken' is groot. Ook draait je blok veelal met hoge temperaturen zonder genoeg koeling. Verder is alles wel genoemd ja.
Het risico van parkeren in eerste versnelling
Heb je geparkeerd met de auto in versnelling, dan zal die vooruitschieten wanneer je de koppeling niet intrapt bij het starten. Daarom is het verstandig om buiten de winter steeds te parkeren met de handrem opgetrokken.
Volgorde van handelen bij het opschakelen:
Om te beginnen rijd je weg zoals je het hebt geleerd. Zodra je 20 km/h rijdt trap je je koppeling in en laat je je gas tegelijkertijd los. Schakel door naar de volgende versnelling. Bij 20 km/h is dat de 2e versnelling.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
Het is belangrijk om direct naar een garage te gaan, omdat een kapotte verstuiver uiteindelijk kan leiden tot een gescheurde cilinder en een defecte motor. Voor één nieuwe verstuiver betaal je 200 tot 300 euro. Heb je vier cilinders en dus vier nieuwe verstuivers nodig dan ben je tot wel 1.200 euro kwijt.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Om door te stoten naar 300 kilometer per uur is nog eens zo'n 8 seconden nodig. Een Formule 1 auto trekt dus in circa 10,5 seconden van 0 naar 300 kilometer per uur.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Oorzaken schokken auto bij optrekken/wegrijden
Wanneer uw auto alleen schokt wanneer u wilt wegrijden dan is de kans groot dat het iets te maken heeft met de ontsteking. Dit kan bijvoorbeeld een probleem zijn met de bobine of de bougie. Een andere mogelijke oorzaak is vervuiling van de injectoren of de luchtinlaat.
Zoals alle filters zijn ook brandstoffilters aan natuurlijke slijtage onderhevig en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Het vervangen vindt normaal gesproken om de ca. 60.000 km plaats. Verstopping in de filters merk je vaak alleen door een onjuiste motorfunctie en verminderd vermogen.
Een versleten koppeling voert zijn functie niet goed meer uit waardoor de versnellingsbak en de motor te dicht bij elkaar kunnen komen en langs elkaar gaan 'slippen'.
Als je auto in Noodloop gaat vindt de computer dat er niet meer automatiscg geschakeld kan worden, en dan fixeert hij de versnelling op 1 of 2. je kunt hier niet comfortabel mee rijden. Het kan zelfs gebeuren als je bij wijze van spreken 120 KM/h op de snelweg rijdt. De 2e versnelling is dan ineens niet prettig.
Kapotte verstuivers herken je aan de volgende symptomen: Verminderd vermogen. Hoog brandstofverbruik. Problemen tijdens het starten.
Zaken die wijzen op kapotte injectoren zijn; problemen bij het starten van de motor, verminderd vermogen, een hoger brandstofverbruik, een schommelend stationair toerental of een tikkend geluid van de motor.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.