Vierseizoenenbanden slijten sneller: ze gaan gemiddeld 8 à 10 procent minder lang mee. Met de combinatie zomer- en winterbanden kan je ongeveer 60.000 kilometer rijden, met vierseizoenenbanden gemiddeld 54.000 kilometer.
Het is niet de band met de beste prestaties. Een winterband is beter geschikt voor (extreme) winterse omstandigheden. En een zomerband presteert beter in zomers weer. Als je een normale rijstijl hebt, dan gaat een 4-seizoenenband even lang mee als een reguliere zomerband.
Als je all-season banden een sneeuwvloksymbool hebben, dan worden deze ook gezien als winterbanden. Met deze 4-seizoenenbanden mag je dus ook in de winter in Duitsland rijden. Hoe herken ik all-season banden? Als op de zijkant van je band de code A/S staat, dan is het een all-season band.
Winterbanden zijn wettelijk verplicht voor vrachtwagens (m ≥ 3,5 ton) en bussen van 15 november tot 31 maart als de weersomstandigheden dit vereisen. Sinds oktober 2024 moeten winter- en all-seasonbanden het sneeuwvloksymbool bevatten . Banden met alleen het M+S-symbool zijn niet meer toegestaan in winterse omstandigheden.
Sommige banden zijn voorzien van een bergpictogram met sneeuwvloksymbool (3PMSF). Deze aanduiding noemen we 'Three-Peak Mountain Snowflake'. Het symbool is eenvoudig te herkennen aan de drie bergpunten.
Bij Continental kunnen we de hele dag praten over de kwaliteit van onze all-season banden . Maar u hoeft ons niet op ons woord te geloven! Bandenreviews en onpartijdige tests bevestigen de prestaties en betrouwbaarheid van onze all-season banden.
Waarom zou ik niet het hele jaar met winterbanden rijden? In de winter raden wij u af om met zomerbanden te rijden, maar kunt u in de zomer wel met winterbanden rijden? Ook dit raden wij af. Het profiel van de winterbanden zorgt ervoor dat u met hogere temperaturen minder grip en een langere remweg hebt.
Over het algemeen worden Michelin allround banden iets beter beoordeeld (83%) dan Vredestein (57%). In dit specifieke geval heeft de Michelin CrossClimate 2 een betere beoordeling van 93% in vergelijking met 62% van de Vredestein Quatrac Pro.
De topperDeze band komt als beste uit de test
Dat is een noviteit voor een all seasonband, het is voor het eerst dat een all season – de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 - in onze test 4 sterren scoort. Deze band is goed en zeer aan te raden.
Een zomerband slijt het minst hard van alle bandensoorten omdat het rubber in de band van een harder materiaal is gemaakt. Alleen tijdens koudere omstandigheden verminderd de grip van een zomerband. – Winterbanden: Winterbanden zijn autobanden met een speciaal profiel en een zachtere rubbersamenstelling.
U bent in Nederland niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Bij winterse omstandigheden is het wel verstandig om voor winterbanden te kiezen.
Let erop dat er tussen 1 mei en 30 september geen winterbanden staan op uw auto en dat uw banden geen spijkers of kettingen hebben. Zorg ervoor dat uw banden voorzien zijn van de juiste bandendruk.
Hoe vaak moet ik de bandenspanning controleren? Er is altijd een klein beetje luchtverlies ongeacht de leeftijd en de mate van slijtage van uw banden. Als de band afrolt, verliest die wat lucht. Om de hierboven vermelde risico's te vermijden, raden wij u dan ook aan de bandenspanning eens per maand te controleren.
Prestatiebehoeften: Als u prioriteit geeft aan nauwkeurige handling en responsiviteit, zijn Continental-banden wellicht de ideale keuze voor u. Als u echter op zoek bent naar een balans tussen prestaties en comfort, zijn Michelin-banden wellicht een betere keuze .
Geloof het of niet, banden zitten vol met technologie om u te helpen navigeren door alle weersomstandigheden. Als het gaat om natte wegen, biedt Continental Tire verschillende bekroonde technologieën om u te helpen bandenslijtage te monitoren, korter te stoppen op natte wegen en het vertrouwen te bieden dat u nodig hebt om van punt A naar punt B te komen.
Het bedrijf produceert en verkoopt ook andere merken met een meer selecte distributie, zoals Viking (beperkte wereldwijde aanwezigheid), General Tire (VS/Canada), Gislaved Tires (Canada, Spanje, Scandinavische markten), Semperit Tyres en Barum voor de EU en Rusland .
Als uw auto niet ouder is dan 6 jaar en uw keuringsbewijs vervalt op of na 1 september 2024, dan krijgt u bij de volgende keuring een keuringsbewijs dat 2 jaar geldig is. Deze voertuigen kunnen vanaf 1 juli 2024 gekeurd worden, twee maanden voordat het huidige keuringsbewijs verloopt.
Vanaf 1 december 2024 worden de regels rond symmetrie van banden versoepeld. Banden aan dezelfde as hoeven voortaan alleen nog dezelfde **structuur** (radiaal of diagonaal) en **maat** te hebben.
Boete voor rijden zonder winterbanden
Als je bij winterse omstandigheden in Duitsland in een auto zonder winterbanden rijdt, riskeer je een boete. Veroorzaak je daarbij een verkeersopstopping omdat de zomerbanden onvoldoende grip hebben op het wegdek, dan kan de boete hoger zijn.
Het slijtagepercentage van een autoband hangt sterk af van het type band, de rijstijl en de omstandigheden waarin gereden wordt. Gemiddeld slijt een band ongeveer 0.1 mm per 1.000 kilometer.
Het is de vraag of je dat moet willen. De veiligste combinatie is winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer. Verder zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan all season banden. Op hellende wegen met sneeuw schiet de grip van all season banden al gauw tekort.
Daardoor presteren ze optimaal bij lage temperaturen. Bij hoge temperaturen zijn winterbanden veel minder effectief en wordt je remweg dus langer. Vooral als het warmer is dan 30 °C graden wordt het rubber te zacht en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Kortom, rij veilig in de zomer, rij op zomerbanden.
Dit zijn banden gemaakt door fabrikanten die naast hun eigen merk alternatieven leveren. Bijvoorbeeld Michelin maakt naast Michelinbanden ook de merken Kleber, BFGoodrich en Tigar.
We zetten een aantal B-merken voor je op een rijtje; Fulda, Firestone, GT Radial, Hankook, Kumho, Nokian, Semperit, Uniroyal en Yokohama.