Een ander groot voordeel van een middenmotor is de plek waar deze op de fiets is gemonteerd: laag in het midden van de fiets, bij de trapas. Hierdoor wordt het gewicht gelijkmatig verdeeld en dat maakt deze fiets stabiel tijdens het fietsen en makkelijk te tillen (hij kiept niet naar voor of achter).
Een voorwiel is de beste keuze wanneer je wat minder budget hebt of op zoek bent naar een lichtere e-bike. Ook mensen die moeite hebben om vanuit stilstand op te trekken, hebben baat bij een voorwielmotor. Dankzij de rotatiesensoren hoef je maar relatief weinig kracht te leveren om de motor te activeren.
Voordelen middenmotor
Het verschil met een traditionele voorwiel– en achterwielmotor is dat de middenmotor zorgt voor een stabieler gevoel tijdens het fietsen. Ook het optillen wordt een stuk makkelijker omdat het gewicht verder naar voren is geplaatst dan bij een achterwielmotor.
Een voorwielmotor wordt met een rotatiesensor aangestuurd. Deze sensor meet of je wel of niet trapt, maar niet hoeveel kracht je zet. De ondersteuning is daardoor constant, ook als je zelf minder kracht kunt zetten omdat je bijvoorbeeld moe bent. Het maakt de motor wel minder efficiënt.
'Begin voor een goede vergelijking eerst met een testrit op een elektrische fiets met de middenmotor Active Line Plus van Bosch. Dit is de beste allround middenmotor. '
Een e-bike met een batterij van 200 watt haalt met flinke ondersteuning van de motor dus ongeveer 25 km. Maak je minder gebruik van de ondersteunende motor dan haal je 40 km. Hoeveel km gaat een accu van een elektrische fiets mee? Dat hangt dus grotendeels af van de accu.
Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen. Enige uitzondering hierop is de accu. Gemiddeld genomen is de levensduur van een fietsaccu zo'n vijf jaar.
Als je de e-bike gebruikt voor de dagelijkse ritjes in de stad of door de polder dan is een voorwielmotor gewoon prima. Maar het gebrek aan kracht maakt een elektrische fiets met voorwielmotor ongeschikt voor de hellingen. Als je de fiets daarvoor wilt gebruiken, kun je beter een middenmotor kiezen. '
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
De Morena Premium, de Livorno Premium, de Citta Superior MDS en de Vicenza Superior zijn omarmd door de panelleden van de AD Fietstest 2022 met als bekroning de titel Beste Koop. Benieuwd naar deze powerbikes?
Kun je met een elektrische fiets ook gewoon fietsen? Ja, met een elektrische fiets kun je ook gewoon trappen. Als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is kun je doorfietsen. Let er wel op dat je wat zwaarder fietst.
Het kiezen van de juiste motorpositie is een van de belangrijkste keuzes bij het aanschaffen van een e-bike. Dit bepaalt namelijk uw aandrijving, het rijgedrag en de prijs. Een e-bike met een motor in het voorwiel is vaak voordeliger dan een fiets met een middenmotor.
Over de testwinnaar
De Kalkhoff Endeavour 3. B is de overtuigende testwinnaar. De Kalkhoff werd geleverd en getest met een 500 Wh accu en kost dan € 2699. Met een 400 Wh accu kost hetzelfde model € 2499 en zou zelfs dan – met iets kleinere actieradius – de test óók overtuigend winnen.
Nm staat voor Newtonmeters. Hoe meer Nm, krachtiger de motor. Een fiets met een hoge koppel(bijv. 80Nm) is geschikt voor heuvel- of bergachtig terrein.
Een goede elektrische fiets met een goede middenmotor van bijvoorbeeld Bafang of Bosch kost minimaal 2000 euro. Wil je wat keuze hebben is het dus aan te raden om uit te gaan van een budget tussen de 2000 en 2500 euro. Niet iedereen heeft dezelfde mening over de verschillen tussen de verschillende motoren.
Een e-bike van Cube komt als beste uit de test. Een goed en goedkoper alternatief is een fiets van Pegasus. Let op: er kwamen meer fietsen als beste uit de test.
Elektrische fietsen van Batavus en Gazelle lijken in de meeste opzichten op elkaar. Hoewel ik in de praktijk zie dat mensen iets vaker een elektrische fiets van Gazelle kopen is het verschil klein. De e-bikes van Gazelle en Batavus zijn vergelijkbaar qua prijsklasse, functionaliteiten, goede handvatten en prestaties.
Zoals we inmiddels weten kost 1000 Wh (1 kWh) zo'n 25 cent. Je laadkosten per dag komen in dit geval neer op zo'n 17 cent per dag. Uitgaande van woon-werkverkeer (5 keer per week, 52 weken per jaar) ben je per jaar zo'n 44 euro kwijt aan het opladen je elektrische fiets.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
De e-bikes van VanMoof zijn al jaren in te stellen op een Europese of een Amerikaanse stand. In die laatste stand kunnen de elektrische fietsen van de ingebouwde elektromotor ondersteuning krijgen tot 32 km/u, wat in de VS is toegestaan. Maar in de Europese Unie geldt voor e-bikes een maximum van 25 km/u.
Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur: Door de elektrische onderdelen zijn het onderhoud en reparaties duurder dan bij een normale fiets. Relatief zwaar: Een elektische fiets is al snel 5 kg zwaarder dan een vergelijkbare normale fiets.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).