Doordat er tijdens het slepen dus elektriciteit wordt opgewekt, maar de aandrijflijn verder niet actief is, kan er schade aan de elektronica ontstaan. Er zou uiteindelijk zelfs extreme oververhitting kunnen ontstaan, waardoor bepaalde componenten van de auto in brand kunnen vliegen.
Aan de achterkant op een autoambulance slepen
Let op! Om schade te voorkomen, mag de auto alleen op een autoambulance worden gesleept met behulp van een correct gemonteerd sleepoog. Gebruik van onderdelen van de carrosserie, het frame of de wielophanging om de auto te slepen kan leiden tot schade. Zoek het sleepoog.
Als de niet-aangedreven wielen op de grond blijven, is er geen probleem. Ook kunnen sommige modellen wel geduwd of gesleept worden, maar dan is de snelheid beperkt tot bijvoorbeeld maximaal 15 km/u én mag je dat maar gedurende een bepaalde afstand doen, bijvoorbeeld anderhalve kilometer.
Een brandende elektrische auto is lastiger te blussen dan een 'gewone' auto. Dat komt door de lithium-accu's. De afzonderlijke accucellen kunnen in het extreme geval oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen.
De grootste problemen voor het trekken van een zware aanhanger of caravan zijn oververhitting van de elektromotor en de verminderde actieradius. Dit laatste is vrij logisch en blijft nog steeds een struikelblok: met een (grote) aanhanger loopt de accu veel sneller leeg.
Trekhaken en elektrische auto's
De accu zit in de weg: de accu van een elektrische auto is onderin geplaatst, waardoor een trekhaak in het verlengde van de accu zou moeten worden geplaatst. Die plaatsing maakt de accu kwetsbaar, bijvoorbeeld bij een ongeluk.
Kan ik met een elektrische auto door de wasstraat? Ja, u kunt gewoon met een elektrische auto door de wasstraat.
Dat komt door de accu's. De afzonderlijke accucellen kunnen oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen, zo schrijft de ANWB. Daardoor kan het na blussen lijken alsof een autobrand uit is, maar in werkelijkheid kan de brand later vanzelf weer aanwakkeren.
De productie van een elektrische auto kost net zo veel grondstoffen en CO2 als een normale auto. Maar voor de accu zijn wel meer grondstoffen benodigd. Die grondstoffen worden helaas soms ook nog eens onder mensonterende omstandigheden gewonnen. Ook komt er bij de productie van een accu meer CO2 vrij.
Conclusie. Het is oké als je elektrische auto even stil staat. Ja, de batterij loopt heel langzaam leeg, maar zolang het maar enkele weken duurt is dit geen probleem. Je kunt hem zelfs aangesloten laten aan een laadpunt bij jou thuis.
De kleine, reguliere accu (12V) kan wél worden opgeladen met startkabels. Het starten door het gebruik van startkabels is ook mogelijk. Toch zal dit niet snel nodig zijn. Als je de 12V accu opgeladen hebt, dan kun je ook de auto starten.
Maar waarom is een trekhaak eigenlijk een probleem? Het heeft vooral te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Hybrides en volledig elektrische auto's hebben ingebouwde batterijen om elektriciteit op te slaan. Bij een ongeval zou de trekhaak een impact kunnen hebben op de batterij.
Met een elektrische auto in de wasstraat
De afstand in een wasstraat is echter niet groot. Daarnaast is de snelheid erg laag. Je zult het hoogspanningssysteem dus niet zo snel overbelasten. Als je elektrische auto de mogelijkheid heeft van een N-stand in de versnellingsbak kun je die dus gewoon inschakelen.
Iedere Tesla is uitgerust met een Camp Mode.Wanneer je deze modus activeert, dan wordt jouw auto een prettige plek om te overnachten.
Elke nieuwe Tesla is uitgerust met de benodigde hardware om de auto in de toekomst onder vrijwel alle omstandigheden volledig zelfrijdend te maken. Het systeem is ontworpen om zowel korte- als langeafstandsritten mogelijk te maken zonder een vereiste actie van de bestuurder.
CO2-fabricage voertuig is inclusief onderhoud en recycling/sloop. Uit de analyse blijkt dat een volledig elektrische auto bij gebruik van overwegend grijze stroom een 30% lagere CO2-uitstoot heeft ten opzichte van een gemiddelde benzineauto. Bij gebruik van groene stroom is een CO2-uitstoot reductie van 70% mogelijk.
Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat.
Voor de aanleg van een oplaadpunt voor een elektrische auto heeft u toestemming nodig van de vereniging van eigenaren (vve).
Volgens veel deskundigen op dit gebied – onder wie enkele autoconstructeurs – kan de elektromotor van een auto tot een miljoen kilometers afleggen. Pete Savagian, hoofdingenieur voor elektromotoren bij General Motors, noemt een cijfer van 600.000 mijl (960.000 km).
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter.
Voor elektrische auto's geldt een vrijstelling van de wegenbelasting, en dat blijft zo tot aan 2025.
Het is zeker mogelijk om uw elektrische auto op te laden wanneer het regent. De stekkers en laadkabels zijn zo ontworpen dat u uw elektrische auto in alle weersomstandigheden veilig kan opladen. Hierdoor kunt u altijd uw auto opladen en zo optimaal mogelijk profiteren van uw elektrische auto.
Ja. Het is veilig om uw EV op te laden onder alle weersomstandigheden. Het kan echter verstandig zijn om niet op te laden tijdens onweer met bliksem.