Hoofdbescherming wordt gebruik om blessures aan het hoofd te voorkomen, door stoten of vallende voorwerpen. In de bouw, op werkplekken waar met hijskranen wordt gewerkt en in veel productiebedrijven is het dragen van een veiligheidshelm verplicht.
De fietshelm is een makkelijke manier om ernstig letsel te voorkomen. Wist je dat het dragen van een fietshelm de kans op ernstig letsel bij een botsing of val met 60% vermindert? Ook hebben fietsers met helm maar liefst 70% minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm dragen.
Voor de meeste bouwhelmen geldt een maximale geldigheid tussen de drie en vijf jaar. Voor helmen van polyethyleen geldt een geadviseerde levensduur van drie jaar. Helmen van polycarbonaat (PC), ABS-polymeriaat (ABS) en polyamide (PA) dienen na uiterlijk vijf jaar vervangen te worden.
Een goede veiligheidshelm is gemaakt van stevige materialen. Gangbare materialen zijn onder andere polyethyleen met hoge dichtheid (HDPE), ABS-kunststof en polycarbonaat. Deze materialen bieden een goede combinatie van lichtgewicht, sterkte en schokabsorptie.
Integraalhelm. Het bekendste type motorhelm is de integraalhelm. Bij een integraalhelm is het hoofd helemaal omsloten en kan alleen het vizier geopend worden. Dit zorgt ervoor dat de integraalhelm het veiligste type helm is.
Het veelvuldig gebruiken van de helm is wel van invloed op de levensduur, door intensief gebruik is de levensduur korter. Als richtlijn kan men bij polycarbonaat helmen uitgaan van een levensduur van 3 tot 5 jaar en bij glasvezel helmen van een levensduur van 5 tot 7 jaar.
Het dragen van een helm vermindert de kans op ernstig hersenletsel met 60 procent, een dodelijk hersenletsel zelfs met 71 procent.
Vervang een helm na een val of flinke klap. Ook al lijkt de helm niet beschadigd, door de val of klap kunnen er in je helm kleine haarscheurtjes ontstaan, die je niet kunt zien. Ook kan het piepschuim vervormen, waardoor de schokabsorberende kunststof niet meer werkt zoals het hoort.
Zoals we net al zeiden geldt de helmplicht in Nederland vanaf 1 januari 2023. De verplichting houdt in dat je een goedgekeurde bromfietshelm, motorfietshelm of speed pedelec helm moet dragen.
Fietshelmen die binnen de Europese Unie worden verkocht, moeten voldoen aan de Europese richtlijnen. In goedgekeurde helmen is aan de binnenzijde een CE-markering aangebracht, gevolgd door het nummer van de Europese norm: EN-1078 voor volwassenen en EN-1080 voor de kinderhelm.
Er zijn in de basis drie soorten motorhelmen: jethelm, integraalhelm en systeemhelm.
De MICH kogelwerende helm, ook wel de ACH (Advanced Combat Helmet) genoemd beschermt beter dan onze SF kogelwerende helm NIJ level IIIA. Dit komt door het extra gedeelte van deze helm wat de oren en het gebied om de oren beschermt. Dit model wordt wereldwijd gebruikt door militaire- en politie eenheden.
Nederland, een land zonder helmplicht, heeft per gefietste kilometer de minste ongevallen. De Fietsersbond wijst op het zogenaamde 'safety in numbers'. Als we minder gaan fietsen, bestaat de kans dat er relatief gezien meer ongevallen zullen plaatsvinden.
In de bouw, op werkplekken waar met hijskranen wordt gewerkt en in veel productiebedrijven is het dragen van een veiligheidshelm verplicht. De verplichting om een helm te dragen worden aangegeven door een rond blauw bord, met daarop een witte afbeelding van een helm.
Van de ruim zevenhonderd Nederlandse ondervraagden zegt 34% een helm te hebben. Echter, slechts een kleine groep (2%) draagt de helm altijd; het merendeel (70%) nooit. En als de helm gedragen wordt, is het vaak (60%) bij sportactiviteiten [7].
De stilste systeemhelmen zijn op dit moment de Schuberth C5 en de Shoei Neotec 2.
De ANWB raadt aan om de oude helm na gebruik uit elkaar te halen. Vervolgens kunnen de plastic onderdelen bij het plastic afval en kunt u met de schuimlaag bij de milieustraat terecht. Let er wel op dat er geen lijmresten op achterblijven.
De prijzen
Een glasvezel integraalhelm begint bij ongeveer 120 euro. Voor dat bedrag of iets meer heb je al een goede motorhelm waar je veel plezier van gaat beleven. Een systeemhelm kost ongeveer 100 tot 800 euro. Voor een allroadhelm moet je denken aan ongeveer 200 tot een kleine 900 euro.
Snorfietsers hoeven in principe geen helm te dragen.Meestal mogen zij gewoon op het fietspad rijden. Maar… in sommige gemeentes moet je als snorfietser wél op de rijbaan rijden – dat staat aangegeven met een bord – en in dat geval moet je wél een helm dragen.
En het risico op ernstig hoofd- en hersenletsel met 60% (Høye, 2018a). Dit geldt voor alle fietsers, dus ook volwassenen. Onderzoek van VeiligheidNL (Krul e.a., 2022) toont ook de meerwaarde van een fietshelm aan: het dragen van een fietshelm vermindert de kans op hoofdletsel met 62% en de kans op hersenletsel met 33%.
Zónder helm rijden kan je een boete op 100 euro plus 9 euro administratiekosten opleveren.
Veel motorrijders dragen een helmmuts onder hun motorhelm. Je weet wel, zo'n muts die over je hoofd gaat, met een gat voor de ogen. Het dragen van een helmmuts heeft veel voordelen. Je hals en kin blijven warm tijdens het rijden en het zorgt ervoor dat oorbellen niet blijven haken in de voering van mijn helm.
Sinds 1 januari 2023 is het verplicht om een goedgekeurde helm te dragen op een snorfiets. Door een helm te dragen vermindert u de kans op (ernstig) hoofdletsel bij een ongeval. Alle snorfietsers en hun passagiers moeten een helm dragen. Er zijn geen uitzonderingen op de helmplicht mogelijk.
Ook als je de helm uit je handen laat vallen moet je hem vervangen. Aan de buitenkant is dan misschien niet meteen iets te zien, maar de binnenschaal heeft wel de nodige trillingen opgevangen. Wil je zo goed mogelijk worden beschermd, dan is het dus ook bij zo'n ongelukje al nodig om een andere motorhelm te kopen.