Door de hoge snelheid (max.45 km/u) en hoge actieradius, de e-bikes van Stromer staan hierom bekend, is het mogelijk vaker de auto te laten staan. De snelle speed pedelec van Stromer is dus een serieus en groen, dus duurzaam, alternatief op het gebied van woon-werkverkeer.
Waarom een Stromer fiets kopen? Een Stromer fiets is geen standaard e-bike maar een speed pedelec. Elke Stromer is uitergerust met een zeer krachtige achterwielmotor. Hierdoor haal je makkelijk snelheden tot 45 km/uur.
Stromer, de robuuste racer uit Zwitserland
Stromer staat bekend om zijn strakke uiterlijk en zijn 'less is more-imago'. Het is een rauwe fiets, waar je lekker mee over de weg scheurt. Stromer werkt met een eigen motorsysteem. De krachtige motor is speciaal ontworpen voor de lange afstanden.
Hoe hoger het getal, hoe minder snel je Stromer accu leeg is. De paarse 618Wh accu brengt je 120 kilometer ver, de accu van 814Wh is geel en zorgt voor een actieradius van 150 kilometer en met de zwaarste Stromer accu ten slotte, de blauwe (met een capaciteit van 983Wh), leg je maximaal 180 kilometer af.
De beste speed pedelec van Nederlands is de Stromer ST1 serie. De kwaliteit en comfort van de fiets is niet te evenaren. Het is dus geen verrassing dat ook dit jaar de Stromer gekozen is als winnaar.
De levensduur van de accu van een speed pedelec is gemiddeld 4 tot 5 jaar. Dit betekent dat je ongeveer iedere 5 jaar de accu van jouw speed pedelec moet vervangen door een nieuwe. De belangrijkere vraag is vaak: Hoeveel km gaat een accu van een speed pedelec mee? Dit hangt af van de grootte van de accu.
Het discussiepunt is de boost-functie op de Stromer. Hiermee kun je, zonder mee te trappen, een snelheid van 20km/u halen, en daarmee valt jouw Stromer volgens de letter van de regels onder "trapondersteuning en autonoom rijden".
Het maximale toegelaten vermogen van de motor bedraagt 4000 Watt (Zwitserland: max. 1000 Watt) en de trapondersteuning werkt tot aan 45 km/h. Zonder trappen halen ze autonoom 6 km/h.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Het opvoeren van een speed pedelec is (om diverse redenen, waaronder de veiligheid van jou en je mede-weggebruikers) illegaal. Ook resulteert opvoeren in verlies van garantie en rij je onverzekerd rond.
Bij de gerenommeerde 45 km/u bike dealer Qicq, krijg je nu €550 korting bij aanschaf van een Stromer ST1. Op de Stomer ST5 zit nu maar liefst een korting van €1.838! En dat is nog niet alles. Ook krijg je geheel gratis een accu-upgrade.
Lang verhaal kort: de ST2 heeft een krachtigere motor, standaard een grotere accu en een betere afmontage dan de ST1X. De ST1 X is door Stromer in de markt gezet als het cross-over model tussen de ST1 en de ST2. Maar dit betreft eigenlijk vooral de prijs, want de ST1 X is echt een totaal andere Stromer dan de ST1.
In tegenstelling tot de meeste e-bikes ondersteunen Stromer S-pedelecs geen middenmotor, maar gebruiken sinds 2009 achterwielmotoren. Om een goede reden.
De belangrijkste regels zijn: Je moet 16 jaar of ouder zijn. Je moet in het bezit zijn van een geldig brommercertificaat of rijbewijs AM. Je speed pedelec moet geregistreerd zijn bij het RDW en verzekerd zijn met een WA-verzekering.
Heb je een verzekering nodig voor een speedpedelec? Je hebt geen speciale verzekering nodig tenzij je een speedpedelec hebt die zich zonder trapondersteuning sneller dan 25 km/u kan voortbewegen. In dat geval is een verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid motorrijtuigen nodig.
Waar mag je (niet) rijden met je speed pedelec? Je moet het fietspad gebruiken, in de juiste rijrichting, op wegen waar de maximumsnelheid hoger is dan 50 km/u. Op andere wegen heb je de keuze, tenzij de verkeersborden aangeven dat een bepaald fietspad verboden is.
Dit geldt ook voor een speed-pedelec. De maximale snelheid daarvan is onder andere afhankelijk van het weer en de fysieke gesteldheid van de berijder. De enige constante is dat het wettelijk niet is toegestaan om trapondersteuning te bieden bij snelheden hoger dan 45 km/u.
Kosten van de speed pedelec verzekering
De kosten van een speed pedelec verzekering hangen af van een aantal factoren. Zo speelt je leeftijd, woonplaats en aantal schadevrije jaren een rol bij de aanvraag van de verzekering voor je speed pedelec. Hierdoor kunnen de kosten variëren tussen de € 45 en € 145 per jaar.
Een bromfietshelm of een fietshelm is verplicht voor de bestuurder en de passagier van een speed pedelec. De fietshelm moet zijn goedgekeurd conform EN1078 met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn. Indien aan deze norm is voldaan, wordt dat in de helm aangegeven (CE-markering).
De Fietsersbond is van mening dat de speed pedelec niet thuishoort op het fietspad in de bebouwde kom. Daar fietsen de meest kwetsbare fietsers: kinderen en ouderen. Op de vaak smalle fietspaden binnen de bebouwde kom zijn de snelheidsverschillen te groot.
Je kan gerust traag rijden op een stromer en zo naast je partner blijven. Echter, dit is heel erg onprettig. De ondersteuning is dan naar mijn gevoel veel te weinig en je moet zelf aan de bak op een hoog toerental. Schakel je naar kleinere tanden, schiet je er als een pijl vandoor.
Geen file (maar soms wel op het fietspad..)
Heel geschikt voor woon-werk-verkeer zonder dat je last van file hebt. Zo kun je in recordtijd korte afstanden afleggen. Dit komt de automobilist ook weer ten goede. Als meer automobilisten met de fiets gaan, zijn er minder auto's op de weg en dus ook minder file.
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.