Een te kort ventiel is moeilijk/niet op te pompen. Een te lang ventiel kan gemakkelijker problemen opleveren als er kracht op wordt uitgeoefend door bv een fiets die er net verkeerd tegenaan leunt.
De lengte van het ventiel is afhankelijk van de velg van je fiets. Heb je een diepe velg (racefiets) dan heb je een langer ventiel nodig. De lengte van een ventiel kan oplopen tot wel 80mm. Een lang ventiel wordt gebruikt voor een diepe velg, bijvoorbeeld een velg van 40mm heeft een 60mm ventiel nodig.
Het Franse ventiel is smaller dan de andere fietsventielen en dit maakt het ventiel erg geschikt voor sportvelgen, zoals een wielrenfiets heeft. Het gat in de velg heeft een 2 mm kleinere diameter. Dit resulteert in een sterkere velg dan andere fietsventielen met een grotere diameter.
Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)
Of je nu op een racefiets, mountainbike, elektrische fiets of een gravelfiets rijdt, je fiets zal meestal een Presta-ventiel of soms een Schrader-ventiel hebben dat uit de velg steekt. Om je banden op te pompen, gebruik je een pomp met een Presta- of Schrader-adapter.
Je moet je band natuurlijk ook niet TE hard oppompen. Wanneer je dat wel doet ontstaat weer het risico op een klapband en stuiter je over de weg. Hoe hard je je band kunt oppompen hangt vooral af het type fiets en het type band.
Een schrader ventiel oppompen
Voor het schrader ventiel gebruik je het grote gat van de fietspomp. Natuurlijk kan je ook een compressor gebruiken. Kijk goed op je fietsband hoeveel bar er maximaal in kan. Bij te hard opgepompte banden loop je het gevaar tijdens een fietsronde opeens een oerknal te horen.
Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruikt u de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt. Voor de meeste stadsfietsen is dit ongeveer 4 bar.
Een Schraderventiel wordt ook wel een Amerikaans ventiel genoemd. Dit is een speciaal soort ventiel dat men name bij mountainbikes wordt toegepast. Verder wordt dit ventiel ook bij speciale andere fietsen toegepast en sommige kinderwagens met luchtbanden.
Het Hollandse ventiel (ook wel DU, Dunlop of klassiek ventiel genoemd) De meest voorkomende fiets ventielen. Het voordeel aan dit ventiel is dat je in nederland overal je band kunt oppompen.
Frans ventiel reparatie setjeMet het tooltje om het binnenwerkje eruit te schroeven, en de nieuwe te kunnen plaatsen. Met reserve ringetje om ventiel stevig aan de velg te kunnen draaien. En een reserve zwart stof-kapje. Altijd handig om een krom of afgebroken ventiel te vervangen.
Bij een fietspomp met twee openingen is de kleine opening bijvoorbeeld vaak bedoeld voor het Frans ventiel. Mocht jouw pomp echter niet geschikt zijn voor een Frans ventiel dan kun je een setje verloopnippels kopen. De verloopnippel schroef je op je Presta-ventiel, waarmee het bijvoorbeeld een Schräder-ventiel wordt.
Als er lucht uit de pomp komt, maar niet de band in lijkt te gaan, moet je wellicht de pompkoppeling iets bijstellen. Ontkoppel hem en bevestig opnieuw om de vergrendeling te verbreken.
Racefiets. Een vuistregel voor de bandenspanning is 1 bar per 10 kg lichaamsgewicht. Weeg je 80 kg? Dan pomp je dus 8 bar in je band.
Wel merkwaardig dat er in alle gevallen nooit echt een lekkage is gevonden. Maar het oppompen kan in veel gevallen ook met een moderne fietspomp die vaak ook over een autobandventiel aansluiting beschikt. Er zijn immers ook fietsbanden met een dergelijk ventiel.
De druk in een fietsband mag behoorlijk hoog zijn. De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Dan kun je het beste voor deze Airpress 42070 Pro bandenpomp kiezen. Uit ons onderzoek is namelijk gebleken dat dit de beste bandenpomp met analoge meter én lange slang is. Een belangrijk kenmerk is dat deze bandenpomp een slang van 1,5 meter heeft.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Bandenfabrikanten geven over het algemeen de vuistregel van 1% per kilo. Als je op een e-bike rijdt, kun je iets minder dan een halve bar toevoegen voor het extra gewicht van de accu en de motor (meestal 10 kg).
Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)
Een Hollands ventiel wordt met name toegepast bij de stadsfietsen. Veel Batavus en Cortina fietsen zijn dan ook uitgerust met een Hollands ventiel. De autoventiel wordt met name toegepast bij de mountainbikes. Zo zullen de meeste Cube fietsen zijn uitgerust met een autoventiel.
In principe kun je met elke fietspomp een band van een e-bike oppompen. Echter is het veel fijner om met een hogedrukpomp een fietsband van een elektrische fiets op te pompen.