Ons lichaam bestaat voor 60 tot 70 procent uit water. Aan boord is de lucht als gevolg van de airco zeer droog. In plaats van de optimale 40 tot 60 procent luchtvochtigheid is er een luchtvochtigheid van slechts 15 procent.
Gecontroleerde lucht is droge lucht
Een lagere luchtvochtigheid kan leiden tot snellere uitdroging . Het kan ook de neusholtes uitdrogen, waardoor mensen vatbaarder worden voor het oplopen van virussen in de lucht, zoals verkoudheid.
Het zit namelijk als volgt: in elk lichaam zit gas, wat kan uitzetten als de luchtdruk laag is. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is.Als gevolg hiervan kunt u buikpijn ervaren, een opgeblazen gevoel hebben, of zelfs moeite met uw stoelgang hebben.
Uitdroging van je lichaam
Op een korte vlucht van 3 uur verlies je tot wel 1,5 liter water. Je zult niet alleen dorstiger zijn, maar ook je huid heeft te lijden door de uitdroging. Om die reden is het het beste om voor, tijdens en na je vlucht te hydrateren.
Vliegtuig loost geen poep en plas
Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt het vacuüm in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt.
De meeste vliegtuigen zijn uitgerust met een modern "vacuümafvalsysteem" dat afval en afvalwater in een afgesloten tank onder het vliegtuig zuigt. Zodra een vliegtuig landt, voert het grondpersoneel het rioolwater af met een "honeytruck" die het afval opzuigt en afvoert naar het ondergrondse rioolsysteem van een luchthaven .
Wat als ik moet vliegen met diarree in het vliegtuig? Diarree tijdens een vliegreis kan erg vervelend zijn. Als je niet kunt (of wilt) wachten tot de diarree vanzelf over gaat, omdat je een vlucht gepland hebt staan, zou een antidiarree medicijn met loperamide erin kunnen helpen.
Vochtigheid en hydratatie
Onderzoek heeft aangetoond dat het extra ongevoelige vochtverlies ongeveer 150 ml bedraagt gedurende een vlucht van 8 uur , zonder bewijs van enige verandering in plasma-osmolaliteit. Dit toegenomen vochtverlies zou gemakkelijk gecompenseerd kunnen worden door de normale homeostatische mechanismen.
Normaal gesproken helpt de beweging van je benen en voeten bij het rondpompen van het bloed, maar tijdens het vliegen zijn je benen nauwelijks in beweging. Met name tijdens intercontinentale vluchten kan bloed zich dan gaan ophopen in de voeten en onderbenen, wat leidt tot zwelling.
Zelfs een korte trip kan genoeg zijn om van je gezonde haar een vette puinhoop te maken en je huid te laten voelen als schuurpapier. De droge lucht en de temperatuur in het vliegtuig zijn desastreus voor je haar en je huid. Zo vervelend omdat je voor vertrek er juist voor hebt gezorgd dat alles in topconditie was.
De krappe omstandigheden en lange periodes van minder activiteit tijdens een vlucht kunnen pijn, stijfheid of zwelling van uw benen veroorzaken . Minder actief zijn kan leiden tot een trage bloedstroom in uw aderen, wat uw risico op het ontwikkelen van een bloedstolsel, bekend als diepe veneuze trombose (DVT), vergroot. DVT's vormen zich meestal in de benen.
De combinatie van een droge lucht en weinig mogelijkheid om te bewegen maken je gegarandeerd slaperig. Hoe minder je namelijk beweegt, hoe lager je hartslag is. Iets wat je vervolgens des te slaperiger maakt.
Dat komt doordat het menselijk lichaam een luilekkerland is voor de vlieg. Vliegen smullen van de voedingsstoffen, mineralen en het vocht op onze huid, en hoe meer we zweten, hoe aantrekkelijker we zijn.
Het belangrijkste doel van deze regels is veiligheid. Vloeistoffen kunnen potentieel gevaarlijke stoffen bevatten, zoals explosieven of chemische middelen. Door de hoeveelheid vloeistof te beperken, wordt het risico op dergelijke bedreigingen aanzienlijk verkleind.
Drink minstens 240 ml (8 ounces) water per uur tijdens de vlucht om het verloren vocht te vervangen. Neem indien mogelijk een hervulbare fles mee aan boord en vraag de bemanning om deze te vullen met water en neem regelmatig slokjes tijdens de reis.
Simpelweg stuurt het oor het bericht "We gaan bewegen" naar de hersenen, terwijl het oog een "Nee, we staan stil" signaal stuurt . Dit creëert een verwarring in de hersenen, wat resulteert in duizeligheid, misselijkheid, zweten, geeuwen, trillen, vermoeidheid en overgeven.
Risicofactoren lange reizen
Dit kan ook gebeuren bij jonge en sportieve mensen. Een lange vliegreis, langer dan 5 uur, kan extra risico geven op een trombose, doordat het zuurstofgehalte van de lucht lager is. Dat heeft invloed op de samenstelling van het bloed, en kan ertoe leiden dat het bloed sneller stolt.
Gemiddeld wegen mensen na de vakantieperiode 0.4-0.9 kg zwaarder dan ervoor, dat blijkt uit een review van 15 onderzoeken.
Neem regelmatig korte pauzes om op te staan, uw benen te strekken en rond te lopen. Langdurig zitten, wat de bloedsomloop vertraagt en stolling bevordert, draagt bij aan 75% van de bloedstolsels en beenpijn na lange vluchten of roadtrips.
Neem een paar Pedialyte ® Powder Packs mee , die elektrolyten bevatten en u langer gehydrateerd kunnen houden dan water. 3. Maak gebruik van de drankenservice aan boord. Gearomatiseerd seltzer, kruidenthee en melk zijn allemaal uitstekende alternatieven voor gewoon water als u de boel eens wilt afwisselen.
Een onderzoek dat in 2015 werd gepubliceerd in het tijdschrift Aerospace Medicine and Human Performance, beoordeelde de hydratatiestatus van 48 passagiers tijdens een vlucht van 10 uur. Het onderzoek wees uit dat de passagiers gemiddeld 1,5 liter water verloren tijdens de vlucht, wat overeenkomt met ongeveer acht procent van hun totale lichaamswater.
De lucht in de vliegtuigcabine heeft meestal een luchtvochtigheid van 10-16 procent -- een aanzienlijke daling ten opzichte van de normale luchtvochtigheid binnenshuis van 30 tot 50 procent. Wat zijn de risico's van een lage luchtvochtigheid? Een lage luchtvochtigheid in vliegtuigen leidt tot uitdroging .
„Het komt niet op de mensen beneden terecht, maar het gaat via leidingen naar de achterkant van het vliegtuig. Het belandt in tanks en het grondpersoneel zal op de bestemming al het afval verwijderen”, aldus de piloot. Wanneer je doortrekt, wordt de ontlasting dus niet gedumpt, maar weggezogen.
Hoewel de meeste mensen de neiging hebben om het toiletbezoek in een vliegtuig te vermijden wanneer dat mogelijk is , kan dit lastig zijn tijdens een lange vlucht. Soms roept de natuur.
Sommige vliegtuigtypen kunnen dan brandstof lozen. Vliegtuigen die dat niet kunnen en wel te zwaar zijn om te landen, vliegen rondjes in een aangewezen gebied om de brandstof te verbruiken en zo gewicht te verliezen. Wat gebeurt er bij een fuel dump?