Allereerst dient natuurlijk mobiele data aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten. * Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk. Ook kun je hier roaming aanzetten. Natuurlijk dient 4G aan te staan.
Ga dan naar Instellingen > Draadloos & netwerken > Mobiel netwerk > Voorkeursnetwerkmodus. Daar kun je namelijk de netwerkmodus veranderen naar alleen 3G. Vervolgens kun je weer op zoek gaan naar alle beschikbare netwerken door handmatig een netwerk te zoeken.
JA. In een ander EU-land bellen, sms'en of internetten valt onder uw binnenlandse bundel.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Het netwerk is in de meeste landen niet zo sterk als het netwerk in Nederland. Het kan dus ook voorkomen dat er maar één provider is op een bepaalde locatie of dat er problemen zijn met het netwerk in het buitenland. Gelukkig heb je de mogelijkheid om een ander netwerk te selecteren.
Sinds 15 juni 2017 zijn roamingkosten afgeschaft in de hele Europese Unie (EU). Dat betekent: géén extra kosten meer voor MB's of belminuten/SMS. Dit is Europese wetgeving. Het maakt dus niet uit bij welke provider je zit; je belt en internet gewoon vanuit je normale bundel.
Binnen de EU hoef je geen extra kosten te betalen voor roaming. Dat betekent dat je met je Nederlandse bundel kunt bellen en internetten in een ander EU-land. Je hebt dus geen extra kosten meer bovenop je abonnement. Vanaf 1 juli 2022 moet het bellen, sms'en en internetten net zo snel gaan als thuis.
Kijk welke roamingvoorzieningen uw aanbieder heeft
Na aankomst: open Instellingen. Tik op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. Tik vervolgens op 'Opties mobiele data' en schakel 'Dataroaming' en andere instellingen in die uw aanbieder aanraadt.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie. HTC (Android): Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
Probeer manueel verbinding te maken met de verschillende lokale netwerken via de instellingen van je toestel. Het ene netwerk kan een stabielere verbinding hebben dan het andere. Controleer of de optie 'dataroaming' aangeschakeld is in de instellingen van je toestel.
Bent u op reis in een ander EU-land, dan hoeft u niet extra te betalen om daar uw mobiele telefoon te gebruiken. We noemen dit “roam like at home”.
Dit betekent dat jij je Ben bundels kunt blijven gebruiken zoals jij dat gewend bent binnen Nederland, zonder extra kosten! Wat verandert er? Eigenlijk verandert er voor jou als Ben klant niet zo heel veel, behalve dat je geen extra kosten meer hoeft te betalen voor gebruik binnen de EU.
Telenet roaming is het gebruiken van mobiele internet, het maken van oproepen en het verzenden van SMS'en terwijl je je in het buitenland bevindt. De kosten voor roaming kunnen per land en telecom provider verschillen.
1. Vanaf het homescherm ga je naar 'Apps' → 'Instellingen' → 'Meer netwerken' → 'Mobiele netwerken'. 2. Vink Roaming aan of uit.
Gaat u naar het buitenland en maakt u gebruik van mobiel internet? Dan schakelt uw telefoon automatisch over naar een buitenlands netwerk. Roaming zorgt ervoor dat uw telefoon via het buitenlandse netwerk contact maakt met uw Nederlandse provider.
'Roaming' staat altijd automatisch uit. Toch kan het voorkomen dat het per ongeluk is aangevinkt en niet meer is uitgezet. In Nederland is dat geen probleem, omdat onze providers hier gewoon een netwerk hebben en er dus geen roaming nodig is.
Geen extra kosten: bellen via 4G gaat van je belbundel en gebruikt geen data.
Dekking in het buitenland
Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom je niet meer kunt bellen of gebeld worden in het buitenland. Het is ook mogelijk dat er een tijdelijke blokkade is op jouw aansluiting. Deze blokkade kan toegevoegd zijn omdat je een betalingsachterstand hebt.
In het buitenland maak je gebruik van een buitenlands netwerk. Het kan daarom helpen als je handmatig een ander netwerk selecteert. Is je internet in het buitenland erg traag? Zet dan je telefoon even uit en aan.
* Bij Android zet je dit aan onder instellingen - meer/ meer netwerken/ verbindingen - mobiel netwerk - netwerk operators. Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland.