Buitenboordmotoren hebben een aantal voordelen. Naast dat het meestal als roer gebruikt wordt kan hij ook omhoog geklapt worden.Deze functie kan zeer handig zijn voor als deze verstopt komt te zitten met bijvoorbeeld touw, wier of andere waterplanten.
Een kortstaart buitenboordmotor is gemeten van de onderkant ophanging tot aan de cavitatie plaat 45cm, het advies is dan ook om bij een spiegelhoogte van 43cm of minder te kiezen voor een kortstaart buitenboordmotor. Is dit bij u meer dan 43cm dan dient u te kiezen voor een langstaart buitenboordmotor.
Er blijft altijd gevaar dat delen van uw buitenboordmotor in de winter stuk vriezen. Of de motor nu opgeklapt (horizontaal) of in verticale stand wordt opgeborgen, maakt niet veel uit. De meeste motoren hebben afloopgaatjes en in theorie zouden het motorblok en staartstuk in elke positie leeg moeten lopen.
Doe het koord altijd om u pols voor de veiligheid, ook voorkomt u zo een proses verbaal. Wanneer je de buitenboordmotor wil vervoeren of opbergen dien je de motor rechtop te houden of op de zijkant te leggen, let op!
Omlaag gaan. 'In' trimmen verlaagt de buitenboordmotor en laat meer van het onderwaterschip in het water zakken, vooral ter hoogte van de boeg. Dit is voordelig wanneer je direct in woelig water vaart, omdat het onderwaterschip dan beter door het water snijdt en een vlottere vaart mogelijk maakt.
Wanneer gaat een boot in plane? Als een boot met grote snelheden gaat varen is het mogelijk om te planeren. Je kan het meestal al zien aan de golven die achter de boot vandaan komen. De boot verplaatst zich heel snel met kleine golven en weinig weerstand waardoor de boot sneller gaat.
Een hydrofoil op je buitenboordmotor monteren, heeft verschillende voordelen. Het brengt de boot sneller in plané, waardoor de boot, vooral bij het watersporten, makkelijker snel vaart. Daarnaast verbetert het de stabiliteit en zorgt het voor lagere brandstofkosten.
Buitenboordmotor onderhoud
Een keer per jaar is voldoende om buitenboord onderhoud te doen. Bij normaal gebruik tenminste. Veel sleutelwerk is het niet en vaak kun je volstaan met het vervangen van bougies en smeermiddelen.
Re: Trimmen/Kantelen buitenboordmotor
Als het goed is,zitten er een stuks 6 of 8 gaatjes op een rij,een beetje rond t.o.v. je horizontale draaipunt. Daarin zit een lange pen,waar of een moer op zit,of een borging. Die pen haal je eruit,en dan trek je de motor voorover.
Let op dat u uw buitenboordmotor niet laat draaien zonder water. U heeft geen koeling en uw zojuist gemonteerde impeller is binnen enkele seconden versleten. Aan het eind van het seizoen doet u er goed aan de schroef even te demonteren en de schroefas in te vetten.
Motorolie en oliefilter dienen jaarlijks te worden vervangen.
Motoren hebben elke 100 draaiuren of éénmaal per jaar een kleine onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk van wat zich het eerste voordoet). Na 3 jaar of 300 draaiuren hebben motoren een grote uitgebreide onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk wat zich het eerst voordoet).
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Hoe diep moet u dan de uw fluistermotor in het water steken? De optimale diepte is wanneer de bovenkant van de propeller (de schroef van de motor) 5cm onder de onderkant van de boot komt. Op die manier kan er van onder de boot water worden aangezogen naar de propeller.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Heb je een klein rubberbootje met 6 pk dan is een vaarbewijs verplicht, deze gaat sneller dan 20 km/h. Wanneer je op je vrije dag; of in de vakantie een eindje wilt gaan varen dan moet je in veel gevallen een vaarbewijs op zak hebben.
De 530 sloep vaart met een topsnelheid van 43 kilometer per uur met 2 personen met de Honda 40 pk buitenboordmotor.
Een rubberen impeller van het koelwater is sterk aan veroudering onderhevig, vervang uw impeller of laat deze vervangen. Maximale levensduur van een impeller is 3 jaar of 300 draaiuren, bij twijfel moet deze eerder worden vervangen.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Dit is technisch gezien eigenlijk niet echt opvoeren. En bij een buitenboordmotor zal een fabrikant normaal om te beginnen helemaal geen reden gehad hebben om de prestaties van zijn ontwerp op deze kunstmatige manier te 'knijpen'. Dan kun je dus ook geen eenvoudige ingreepjes doen om de kracht te vergroten.
Re: Hoeveel PK Planeren
als je dubbele bodem niet lek is en er dus geen water in zit zou 6/8 pk genoeg moeten wezen voor 2 man als er 1voorin gaat zitten. Zelf heb ik eens een 28 yamaha langstaart achter een 410 gehad.
Schepen worden inderdaad wel eens verzwaard om ze wat stabieler te maken, of meer gewicht op een bepaalde plaats aan te brengen om de kop of juist de kont iets lager te krijgen of juist om een ander gewicht ergens te compenseren.