Een boeideel is gemaakt voor de bescherming en afwerking van het dak. Het is belangrijk dat deze goed worden onderhouden omdat deze vaak zijn gemaakt van hout en kunststof. Als het onderhoud niet goed wordt bijgehouden kan het zijn dat deze moet worden vervangen.
Zo onderhoud je een boeiboord
De functie van een boeistrook is natuurlijk om te beschermen tegen wind en regen. Het is de verdediging tegen de weerselementen, ook tegen de zon en vocht. Dit maakt het echter ook onderhoudsgevoelig.
De boeidelen vervangen of de windveren vervangen bedraagt een prijs tussen de €50,- en de €110,- per meter. Hierbij zijn de manuren en het materiaal dat gebruikt wordt door de specialist al meegerekend. De kosten zullen verschillend zijn per situatie.
Multiplex Okoumé (garantiepaint) boeidelen
Okoumé is een Afrikaanse houtsoort die veel wordt gebuikt voor buitenbetimmering. Wat deze houtsoort populair maakt is zijn lichte gewicht, uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding, makkelijk te verwerken en te schilderen. Ideaal als materiaal om boeidelen van te maken.
Eén van de belangrijkste verschillen tussen Trespa® en Keralit is de prijs. Zo is HPL van Trespa® aanzienlijk goedkoper dan Keralit. Dit geldt helemaal als je kiest voor HPL van ons huismerk. Op de lange termijn, besparen beide kunststofsoorten je de komende 20 jaar een hoop geld.
Bevestiging boeidelen
Een mogelijkheid is om ze te schroeven met Torx-schroeven in dezelfde kleur als het paneel. Door de schroeven aan de onderzijde in de neus te plaatsen, vallen die in de meeste situaties het minste op. Aan de bovenzijde vallen de schroeven veelal weg achter een kraal of daktrim of gevelpan.
Een boeideel is een vorm van dakrandafwerking. Deze afwerking kan zijn van een dakgoot, de onderzijde van een plat dan of rond het dak van een dakkapel. Een boeideel is gemaakt voor de bescherming en afwerking van het dak.
Stootwillen en boeien vanaf €13,95 | Sailspecials.
Een boeiboord is de opstaande rand van een plat dak, dakgoot, of dakrand. Door de verschillende weersomstandigheden in ons land heeft een boeideel veel onderhoud nodig, zeker als deze van hout gemaakt is.
Van oudsher worden boeiboorden en boeidelen gemaakt van hout. Dit materiaal heeft echter regelmatig onderhoud nodig om zo bestand te blijven tegen vocht en andere invloeden. Als het water en de vorst vat krijgen op deze delen kan dat schade toebrengen aan het dak en de woning.
De hoogte van het boeideel ligt tussen de 20 en 26 cm, dit hangt af van de dikte van de isolatie in uw dak.
Het boeiboord vervangen door kunststof is tegenwoordig mooi en zorgt ervoor dat je nooit meer onderhoud hebt en daardoor geen achterstallig onderhoud of, erger, lekkage in het dak.
Let op! Achter de boeidelen dient een geventileerde, doorgaande luchtspouw van minimaal 20 mm aanwezig te zijn. Anders ontstaat er condens waardoor het achterliggende houtwerk op de lange termijn kan gaan rotten.
De kosten van trespa boeiboorden hangen ergens tussen de €75 en €115 per vierkante meter. Dit hangt dan ook volledig af van wat je wilt. Zo kun je kiezen voor het merk Trespa, maar het is goedkoper om ons HPL huismerk te kiezen.
Om de stootwillen vast te maken aan de boot zijn er kant-en-klare fenderlijnen. Deze zijn 2 meter lang en hebben aan één zijde een lus zodat ze makkelijk aan de stootwil vast gemaakt kunnen worden. Bij het bevestigen van de lijn is het belangrijk dat de stootwil zo komt te hangen dat het ventiel aan de onderzijde zit.
Een fender (zeevaart) of stootwil (pleziervaart) dient om de kinetische energie van een afmerend schip op te vangen en op die manier schade aan een schip of de afmeerconstructie te voorkomen.
Gebruik nooit een ballenpomp om een stootwil op te blazen! Deze vulnippel is aan het uiteinde voorzien van fijn M3 schroefdraad, welke precies in het ventiel van de fender past. Even vastschroeven in het ventiel, en met een gewone fietspomp pompt u de fender op druk.
Breng eerst een laag grondverf aan met een kwast of roller. Schuur deze laag, nadat deze is opgedroogd, licht op. Breng vervolgens nog een tweede laag primer aan met een kwast of roller. Schuur ook deze laag op en stof deze af, waarna je met een kwast of roller de boeiboorden afwerkt met een hoogglanslak.
[ bouwkundige termen] Een boeiboord, ook wel boeideel, boeiplank of boeiing genoemd, is de opstaande kant van een dakgoot. Vaak wordt hiermee de buitenste plank of plaat van de houten lijst van de dakgoot bedoeld.
Onze vakmensen brengen eerst een laag wasmiddel aan op de boeiboorden om het vuil los te weken, ze spoelen ze daarna af met water en vegen ze goed na. Ook kan een speciale waxlaag op de boeiboorden aangebracht worden. Dit geeft aanhechting van vuil minder kans en blijven uw boeiboorden langer schoon.
Maak gebruik van RVS schroeven of ringnagels met een lengte van minimaal 2x de dikte van het materiaal. Aanbrengen van schroeven en nagels minimaal 25 mm uit de kant/rand.
Voor het plaatsen van de Trespa plaat is het verstandig gebruik te maken van een horizontale lat die met lijmklemmen vast zit, afstandhouders en klosjes om je plaat juist te positioneren. Positioneer de plaat voor de ondergrond en breng deze in één beweging aan. Druk de plaat aan, zonder dat je de foamtape indrukt.
Trespa® is vanwege zijn duurzaamheid en veelzijdigheid een geliefd plaatmateriaal voor buiten in de woning- en utiliteitsbouw. Het wordt veelal gebruikt als onderhoudsvrije gevelbekleding zoals kunststof boeidelen en windveren. De levensduur van Trespa® / HPL platen is 30 jaar en vergt bijna geen onderhoud.