Je radiator blijft koud Blijft je radiator helemaal koud? Geen paniek, dat wil niet zeggen dat hij is afgeschreven. Hoogstwaarschijnlijk is er een probleem met de ventielset van je chauffage. Dat kun je checken door alle andere radiatoren in huis dicht te draaien en je verwarming op volle toeren te laten werken.
Als de radiatoren op de bovenverdieping niet warm worden, maar beneden wel, dan moet je waarschijnlijk de radiatoren ontluchten. Als dit niet werkt, is het verstandig om de waterdruk van je CV ketel te controleren. Als de waterdruk te laag is, moet je de CV ketel bijvullen.
Als uw radiator koude plekken aan de onderkant heeft, is slib de meest voorkomende oorzaak. Na verloop van tijd hopen slib en ander sediment zich op in de radiator. Bij het ophopen van genoeg slib, ontstaan er verstoppingen in de radiator, waardoor het water niet meer efficiënt door de radiator kan stromen.
Waterval geluiden of geborrel in de radiatoren betekenen doorgaans dat er luchtbellen in uw cv-installatie zitten. Dit zorgt ervoor dat uw verwarming niet goed meer opwarmt en dat is erg energieverspillend. In het geval van borrelende geluiden in uw radiatoren kunt u het beste uw verwarming ontluchten.
Normaal gezien moet je de centrale verwarming eenmaal per jaar ontluchten. Tip: combineer het ontluchten van je radiatoren met een onderhoud van je centrale verwarmingsinstallatie. Centrale verwarming op gas dient tweejaarlijks gecontroleerd te worden, verwarming op mazout of stookolie zelfs jaarlijks.
Zet de thermostaat dan uit en wacht nog 10 minuten zodat het water tot rust kan komen. Lucht verzamelt zich op het hoogste punt van de installatie.
Begin bij de radiator op het laagste punt in je huis. Werk daarna naar boven en eindig met de radiator op het hoogste punt. *Lucht verzamelt zich vaak op het hoogste punt van de cv-installatie. Als je cv op zolder hangt, is het ontluchtingspunt van de ketel zelf het belangrijkste.
Als de verwarming of water niet meer goed warm wordt is het tijd om uw cv-ketel bij te vullen.Dit is het beste om te doen voor én na het ontluchten van uw cv-installatie. De waterdruk van uw ketel kunt u zelf controleren op het display van uw cv-ketel.
Een verwarming ontlucht u altijd met behulp van een ontluchtingssleutel. Steek deze in het ontluchtingsventiel op de radiator. Het is aan te raden om een doek bij de hand te hebben om water, dat eventueel uit de radiator loopt, op te vangen. Draai nu de ontluchtingssleutel een halve slag tegen de klok in.
Als koelvloeistof niet vaak genoeg wordt ververst, hopen vervuilingen, metaaldeeltjes en roest zich erin op als gevolg waarvan de leidingen en lamellen van de radiateur verstopt raken.
De radiator wordt enkel bovenaan warm.
Geen zorgen, dit is de normale werking van een radiator. Uw cv-ketel warmt water op en stuurt dit van boven naar beneden door uw radiatoren. Wanneer het water door de radiator gaat wordt de warmte afgegeven aan de lucht zodat het afgekoeld is tegen dat het beneden is.
Draai je radiatoren dicht
Dan bespaar je gas. Tip van onze technisch adviseur: draai nooit je radiator dicht in de kamer waar je thermostaat hangt.
De tijd die nodig is om een woning op temperatuur te krijgen is afhankelijk van een aantal dingen. De woonsituatie, het vermogen van de cv-ketel en de thermostaat. Hierdoor komt de verwarming soms langzaam op temperatuur. Gemiddeld genomen kan het per graad temperatuurverschil een uur duren.
Je kunt de knop gebruiken om de verwarming warmer en kouder zetten of helemaal uit. Is de thermostaatknop kapot, dan kan het zijn dat de verwarming steeds te warm, te koud of zelfs helemaal uit staat.
Als u wel warm water, maar geen verwarming heeft, kijk dan eerst of uw kamerthermostaat aan staat. Als het display zichtbaar is, staat de thermostaat aan. Zo niet, dan kan het zijn dat de batterijen moeten worden vervangen. Raadpleeg de handleiding van uw kamerthermostaat.
Kijk of de temperatuurmeter van uw auto snel in de gevarenzone komt en zet vervolgens de motor af. Open de motorkap en raak de bovenste en onderste radiateurslangen enkele seconden voorzichtig aan. Beide moeten erg warm zijn, zo niet, dan is de thermostaat waarschijnlijk defect.
Zet de thermostaat gedurende 10 minuten zo hoog mogelijk. Hierdoor komt de lucht bij de ontluchtingsventielen van de radiatoren. Zet de thermostaat na 10 minuten op een lage stand (ongeveer 15 graden). Wacht nogmaals 10 minuten en draai alle de radiatorknoppen weer dicht.
Dan is de kans groot dat er lucht aanwezig is in de leidingen. Het is belangrijk om de radiator te ontluchten, lucht in de radiator maakt verwarmen namelijk duurder. Dat komt doordat lucht niet geleidt. Het gevolg is dat er heel veel energie nodig is om het warme water in de verwarming te krijgen.
Laat ze minstens vijftien minuten draaien. Schakel de centrale verwarming uit. Nu pompt ze geen lucht of water meer rond. Wacht vervolgens minstens 10 minuten om alle chauffages te laten afkoelen.
Hou een bakje of een oude doek onder de ontluchtingskraan. Draai deze voorzichtig open totdat je een fluitgeluid hoort. Na enige tijd komt er ook water uit de ontluchtingskraan. Laat de kraan nog enkele seconden open totdat het waterstraaltje regelmatig wordt.
Het is belangrijk dat u regelmatig uw cv-ketel bijvult. Wanneer de waterdruk te laag is moet de cv-ketel meer energie verbruiken om het huis te verwarmen. Op het moment dat de druk nog verder daalt wordt uw huis helemaal niet meer verwarmd.
Over het algemeen hebben vrijwel alle nieuwe merken cv-ketels een automatische ontluchter. Alle andere cv-ketels hebben een ontluchter boven op de ketel zitten welke u kunt bedienen met het ontluchtingssleuteltje die u ook voor de radiatoren gebruikt.
Met een automatische ontluchter zorgt u ervoor dat uw cv installatie automatische ontlucht wordt. Voorwaarde is wel dat de automatische ontluchter zich op het hoogste punt van de installatie bevindt.
Je kunt de waterdruk van je cv-ketel eenvoudig controleren op de meter aan of naast de ketel. Die moet een waarde aangeven tussen 1,5 en 2 bar. Bij een lagere druk dan 1,5 bar kan de cv-installatie het water niet goed rondpompen. Bij minder dan 1 bar kan de pomp zelfs kapotgaan.