U hoeft uw rijgedrag echt niet aan te passen. De automaat wordt juist steeds populairder omdat hij het autorijden zo gemakkelijk maakt en u er geen omkijken naar hebt. Snel optrekken is natuurlijk nooit verstandig als u het brandstofverbruik binnen de perken wilt houden, maar de automaat kan het best aan.
De N-stand heeft bij auto's met automatische transmissie dezelfde functie als bij handmatige versnellingsbakken. Je gebruikt hem dus nooit wanneer je onderweg bent, maar alleen als je ergens stilstaat en je de motor wil laten draaien – bijvoorbeeld tijdens een file.
Als u uw auto lange tijd niet gebruikt, parkeert u de auto door hem in de eerste versnelling te zetten.Hierdoor is de auto niet gemakkelijk in beweging te krijgen. Wordt de handrem wel gebruikt tijdens langdurig parkeren, dan loopt u kans dat de handrem vastroest.
Wanneer zet je een automaat in neutraal? De N-stand gebruik je als je in de file staat of ergens geparkeerd staat en de motor wilt laten draaien. Gebruik hem nooit wanneer je aan het rijden bent!
Veel auto's hebben tegenwoordig rondom schijfremmen en een elektrische handrem. Als een auto is uitgevoerd met een conventionele handrem en achter trommelremmen heeft kunt u het beste, bij langdurig parkeren, de auto in de versnelling zetten.
Er kan altijd lucht weglekken langs de zuigerveren en kleppen. Op een helling parkeren in de versnelling is dus niet verstandig. Altijd de handrem gebruiken (en een extra klikje aantrekken). Als je de auto in de 1e versnelling nog kan wegduwen dan lekt er wel heel veel lucht langs de kleppen of zuigers.
Schakel op tijd
In een auto zonder toerenteller kunt u ook naar de snelheid kijken. U kunt dan het beste schakelen bij 5, 25, 50 en 80 kilometer per uur. Bij 50 kilometer per uur is de vierde versnelling dus het zuinigst. Vanaf 80 kilometer per uur rijdt u het zuinigst in de vijfde versnelling.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Dus het is belangrijk om de auto niet op de handrem te zetten. En de automatische rol-beveiliging uitzetten. Welke stand automaat in wasstraat? Als je met je auto door onze wasstraat komt, zet een automaat dan in 'N'.
Inderdaad, als je terugschakelt door een versnelling over te slaan en het toerental loopt te hoog op, ligt het risico op de loer dat je motor kapotgaat. Het is daarom het verstandigst om altijd in de juiste volgorde te schakelen, soepel en zonder haast.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Zet je auto bij het parkeren altijd in de versnelling, en trek de handrem aan om te voorkomen dat de auto een eigen leven gaat leiden en wegrolt. Dit is een logisch advies voor auto's met een handbak.
Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
"Benzine is een licht ontvlambaar product en tijdens het tanken komen er brandbare benzinedampen vrij. Je gsm kan in theorie vonken geven in een omgeving met benzinedampen. Ook de afleiding van het bellen of een val van je gsm, vergroot het brandgevaar.
Feit is dat jouw auto er baat bij heeft wanneer je hem geregeld schoonmaakt. Veel rijhulpsystemen functioneren door middel van camera's en sensoren, die alleen werken wanneer je ze goed schoon houdt. Verder kunnen er na de winter geen pekelresten aan je auto blijven plakken en blijft de lak beter in conditie.
Rijd je automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
Schakel niet in P tijdens het rijden
De 'P'-stand (voor 'Parkeren') is handig om de auto op zijn plaats te houden wanneer deze geparkeerd staat. Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen. Dit de versnellingsbak zou blokkeren en daarom zou beschadigen.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Als je een keer snel moet optrekken kun je de 'kick down' gebruiken. Het gebruik van de kick-down dient zoveel mogelijk vermeden te worden, omdat hierbij in lagere versnellingen wordt geschakeld om meer vermogen beschikbaar te krijgen om snel door te trekken.
N voor Neutraal - Deze stand gebruik je wanneer je kort stil staat en de auto stationair moet blijven draaien.
Rijdt u 50 km/u in de vijfde versnelling of in de tweede versnelling? Hiermee kunt u namelijk zo'n 50% brandstof besparen. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen.
Bij iedere versnelling hoort een bepaalde snelheid. De eerste versnelling gebruikt u vanaf stilstand tot ongeveer twintig kilometer per uur. Als u deze snelheid bereikt hebt, kunt u doorschakelen naar de tweede versnelling. Deze versnelling is geschikt tot een snelheid van ongeveer dertig kilometer per uur.
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.