- Betere prestaties: Een nieuwe demper geeft een betere uitstroom van de uitlaatgassen, hierdoor kan de motor beter 'ademen' dan met de standaard uitlaat, met als resultaat meer vermogen. - Gewichtsbesparing: Vervangende dempers zijn lichter van gewicht dan de standaard fabrieksdemper.
De voordelen van een aftermarket uitlaat
Je krijgt een voller, dieper en veelal harder uitlaatgeluid. Het klinkt eigenlijk altijd beter dan de standaard uitlaat. Uiterlijk: aftermarket uitlaten zien er beter uit, ze zijn minder lomp en vaak vervaardigd uit (deels) carbon of andere, mooie materialen.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
De Akrapovic uitlaat is ontworpen om de motor van de auto meer kracht te geven en het geluid beter te laten klinken. De prestatie wordt verbeterd door minder gewicht, het unieke zeshoekige ontwerp en de juiste materialen zoals Titanium. Door het selecteren van de juiste combinatie zal de motor beter presteren!
Er is een aantal eisen waaraan je uitlaat wettelijk moet voldoen. Een uitlaat mag niet te veel geluid produceren en een vervangingsuitlaat moet een type goedkeuring hebben. Hiervoor is een Europees keurmerk voor uitlaten ingevoerd.
Nee, dat mag niet. Elke nieuwe motor wordt door de RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) gekeurd op geluidsuitstoot en mag niet meer geluid produceren dan de toegestane 80 decibel. Na montage van een vervanguitlaat geldt in Nederland geen verplichte herkeuring van de motor, zoals in Duitsland wel het geval is.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Een dB-killer monteer je in de uitlaatdemper en maakt zo de opening van de demper kleiner. Doordat de opening van de demper versmald wordt, produceert de motor minder decibellen. De uitlaatgassen gaan via de kleine gaten in de dB-killer naar buiten. Zo blijft uitlaatsysteem gewoon naar behoren werken.
Een dB-Killer is een opzetstuk dat aan het eind van de einddemper van je uitlaatsysteem wordt gemonteerd. Een dB-killer zorgt ervoor dat het uitlaatgeluid beter gedempt wordt omdat de uitlaatgassen gedwongen worden een andere route door de uitlaat te nemen.
Het Sloveense merk Akrapovič staat wereldwijd synoniem aan kwaliteit. Dit merk maakt hoogkwalitatieve uitlaatsystemen voor zowel auto's als motoren. Zowel op de weg als in de racerij is Akrapovič een geliefd merk. Dit komt mede door het lichte gewicht, sterke materiaal en hittebestendigheid.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
80 dB als de limiet voor motorgeluid in Duitsland.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Vrijwel alle goedgekeurde uitlaten zijn voorzien van een uitneembare decibel killer (met uitzondering van EURO4 & EURO5 gekeurde uitlaten). Zonder decibel killer is de uitlaat in dit geval dan ook niet goedgekeurd. Heb je een motor met een goedgekeurde uitlaat, maar zie je dat er geen decibel killer is gemonteerd?
Hiervoor heeft de RDW richtlijnen opgesteld. De cilinderinhoud van de motorfiets is daarbij leidend. Zo mag een motorfiets tot 80 cc maximaal 91 dB(A) geluid produceren terwijl een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 dB(A) mag produceren.
De politie meet met een speciale geluidsmeter of het voertuig het toegestane aantal decibels overschrijdt. Als dat het geval is, maakt de politie er melding van bij de RDW.
Bij de APK-keuring mag de auto dus niet meer dan 81 decibel maken. De keurmeesters volgen nauwkeurige richtlijnen om het geluid van je uitlaat te meten. Zo moet de microfoon op een bepaalde afstand en hoek van de uitlaat staan en moet het omgevingsgeluid (wind etc.) minder dan 10 decibel zijn.
Een WOK-melding kun je krijgen wanneer je scooter, bromfiets of snorfiets niet aan de wettelijke eisen voor het voertuig voldoet. De politie geeft de melding door aan de RDW. Je mag niet meer met je scooter rijden, totdat je scooter is gerepareerd of aangepast en is hergekeurd door de RDW.
'Liefste dat alles lekker klapt' En dan wordt er een Harley Davidson van de weg gehaald. 93 decibel wordt er gemeten en dat is precies wat een motor van dat type aan geluid mag produceren.
Daarbij wordt er een microfoon geplaatst op zo'n 50cm van de uitlaat, onder een hoek van 45 graden. Vervolgens wordt een aantal keer het geproduceerde geluid van je motorfiets gemeten, de hoogste meting geldt vervolgens als definitieve uitslag. Gelukkig mag je hier een afwijking van maximaal 2 dB(A) hebben.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
Over het algemeen geldt dat een 4-takt het beter doet zonder uitlaat dan een 2-takt, maar dat was natuurlijk te verwachten. Rijden zonder uitlaat is trouwens zeker niet aan te raden: het is slecht voor je scooter, het geeft onnodig veel lawaai en overlast en je kunt er ook nog voor beboet worden. Niet doen dus!
Getuned motorblok
Wanneer het gas er plotseling afgaat, ontstaat er een sterk vacuüm die er voor zorgt dat de brandstof terugkeert naar zijn vloeibare vorm. De vloeibare brandstof wordt door de verbrandingskamer getrokken en ontsteekt wanneer het bij de hete uitlaat komt. Gevolg: indrukwekkende vlammen!