Een motorfiets met een antiblokkeersysteem (ABS) kan veel veiliger worden afgeremd dan een motorfiets zonder. Dit kan zelfs (of juist) onder extreme omstandigheden zoals een noodstop. ABS is bij een normale remactie helemaal niet voelbaar. Pas als een wiel de blokkeergrens bereikt, wordt het verschil merkbaar.
ABS is de afkorting van 'anti-block brake system' Dit betreft dus een antiblokkeerremsysteem. Moderne motorfietsen zijn voorzien van ABS, waardoor de wielen tijdens hard remmen niet meer kunnen blokkeren. Zo blijft het voorwiel altijd bestuurbaar en is bovendien de remweg iets korter.
Het is officieel, vanaf 2016 moeten nieuwe motorfietsen voorzien zijn van ABS. Voor de goede orde, het gaat om alle tweewielers. Dus ja, ook superbikes en offroads.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
Want de ABS is net een veiligheidssysteem. De naam (antiblokkeersysteem) zegt het al: het zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren. In de praktijk treedt de ABS meestal in werking bij een noodstop of op een gladde ondergrond. Dankzij de ABS blijft je wiel draaien, ga je niet schuiven en verlies je de controle niet.
Het eerste ABS systeem voor motorfietsen werd in 1985 geïntroduceerd. In 1988 werd ABS als optie (1900 DM) op de K100 modellen van BMW aangeboden. Yamaha volgde begin jaren '90 met het aanbieden van de optie. Het Anti Blokkeer Systeem zit vanaf 2016 verplicht standaard op alle nieuwe motoren.
Je voelt de werking van het antiblokkeersysteem heel duidelijk. Op motoren kan het rempedaal net zo 'schokkerig' aanvoelen als het rempedaal van een auto met ABS in de sneeuw. Het remhendel geeft eerder een trillend gevoel, als je ABS in werking treedt.
Schrik niet van deze trilling, De trilling in het rempedaal is normaal en ontstaat omdat het ABS pompend remt (maar dan heel snel). Om zo goed mogelijk af te remmen bij een noodstop kun je het beste het rempedaal zo krachtig mogelijk ingedrukt houden. Het ABS zorgt er dan voor dat je veilig tot stilstand komt.
Symptomen van een defecte ABS
Denk bijvoorbeeld aan een rempedaal dat continu schokt tijdens het remmen of remmen die aan blijven lopen. Het kan zelfs voorkomen dat een aanvullend systeem zoals ESP, ASR of PSM zichzelf volledig uitschakelt.
Re: Uitschakelen ABS
Zachtjes remmen, tik-tik-tik van de ABS dus, lampje aan, lampje uit. Brandt het lampje niet en trap je hem opzettelijk in de ABS of je remt gewoon, werkt alles normaal. Zal de zekering er ook maar uittrekken dan.
Met de optie wheelie control kun je makkelijker een stukje op je achterwiel rijden. Het systeem is namelijk in staat om te berekenen wanneer een wheelie begint en eindigt. Het systeem zorgt er bovendien voor dat je niet te ver achterover gaat, maar helpt je weer veilig op twee wielen te landen.
Traction control (TRC)
De naam zegt het al: traction controle zorgt dat u tractie houdt. Oftewel wanneer uw wielen beginnen te spinnen (bijvoorbeeld door te veel gas geven of gladde ondergrond) zal het motormanagement ingrijpen.
Het Electronic Stability Program of simpelweg ESP is sinds 1 november 2014 verplicht in alle nieuwe auto's in Europa. Het is een veiligheidssysteem dat automatisch ingrijpt zodra het een stabiliteitsprobleem vaststelt.
Wie een motorfiets zonder ABS berijdt en waarvan de remmen niet aan elkaar gekoppeld zijn, gebruikt tijdens een noodstop liefst enkel de voorrem. Jawel, wie een pure noodstop doet zal beter en harder en gecontroleerder remmen als hij die achterrem NIET gebruikt.
Met de meeste motoren bedien je de voorrem met de hand en de achterrem met de voet. Door de dynamische aslastverplaatsing wordt de voorrem de belangrijkste rem. Dynamische aslastverplaatsing betekent dat het gewicht van de motor op het voorwiel wordt gedrukt als je remt.
Hou je het graag budgetvriendelijk? Wissel dan de traditionele remmethode af met remmen op de motor. Dit doe je door het gas los te laten in de versnelling. Door het hoge toerental remt je auto vanzelf af.
Tip: Bijna elke auto heeft tegenwoordig een Anti Blokkeer Systeem, ABS. Wil je zeker weten of je auto ABS heeft? Check dan het Finnik Premium Autorapport onder opties en accessoires.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Abs pomp van € 296 tot € 927.
ABS is een afkorting die staat voor Anti Blokkeer Systeem en is een veiligheidsvoorziening van een auto. Het is een elektronisch systeem dat in werking kan treden als je een noodstop moet maken met je auto. Zoals de naam al aangeeft, voorkomt ABS dat de wielen gaan blokkeren als je hard op het rempedaal trapt.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant.
ASR staat voor Anti Slip Regeling en zorgt ervoor dat wielen niet doordraaien bij het optrekken. Waar ASR en ABS de lengtedynamica van de auto beïnvloeden, focust het ESP-systeem zich op de dwarsdynamica. Deze drie systemen samen zorgen ervoor dat je gemakkelijker de controle over het voertuig houdt.
Wat is anti-slip regeling of tractie control (ASR)?
ASR zorgt ervoor dat als er te veel gas gegeven wordt, de wielen niet doorslippen en de auto onder controle blijft. Dit kan helpen bij het vanuit stilstand op gladde ondergrond wegrijden en bij het nemen van een bocht met het risico van het slippen van de wielen.
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic Stability Control)) helpt u voorkomen dat de wielen doorslippen en verbetert de tractie van de auto.