Rijd de bochten in een vloeiende lijn van buiten naar binnen en weer naar buiten. Hiermee maak je de bocht zo recht mogelijk, waardoor je minder hoeft te sturen en meer snelheid behoudt. Lees ook: tips voor de ideale racelijn op een kartbaan!
De kart heeft twee pedalen, waarbij het linkerpedaal de rem is en het rechterpedaal het gas. Trap beide pedalen nooit op hetzelfde moment in, dit kan resulteren in een gevaarlijke situatie.
"Je geeft pas weer vol gas als je kart 100% recht op de baan staat. Doe je dat iets te vroeg, dan wring je alleen maar aan je kleine bolide. Als je meer pauze laat tussen het remmen en het gas geven, dan word je sneller. En dat is net zoals het remmen een gevoel dat je moet leren."
Rem altijd vóór de bocht, als je stuur nog recht is. Ben je al aan het sturen en ga je dan remmen? Let dan goed op dat je kart niet onder je wegglijdt, dit zorgt er namelijk voor dat je gaat slippen. Rem dus voordat je gaat sturen en zorg dat je dit één keer doet.
De allerbelangrijkste regel! Je dient altijd in de kart te blijven zitten, mits deze natuurlijk niet in brand staat bijvoorbeeld. Het is té risicovol om zomaar uit je kart te stappen en op de baan te staan. Blijf dus altijd zitten en wachten totdat er iemand naar je toe komt!
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
Karten: iedereen is er wel bekend mee en heeft er wellicht zelf al eens in gereden of aan de zijlaan staan aanmoedigen. Door het huren van karten werd de racesport laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen nu ervaren hoe het is om coureur te zijn.
Niet goedkoop
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Een heat kost ongeveer tussen de 12 en 16 euro. Een ezelsbruggetje: één minuut karten kost dus iets meer dan één euro. Dat is ook een makkelijke manier om te berekenen of de prijs voor een race netjes is, of véél te hoog. Een 1-uursrace zal dus zo'n € 75,00 euro kosten.
De volwassenenkarts beschikken over 6,5 PK en 200 CC.
Er is een verschil van ongeveer 0,15 sec /5kg. Naarmate het gewicht hoger wordt is het verschil iets groter. Alle piloten voelen zich het beste bij een gewicht van 80-85kg. Dan ligt de kart het stabielst en heeft hij toch nog steeds een perfecte power!
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
Het is een intensieve sport, vooral omdat je op een racedag niet slechts 10 minuten aan het rijden bent. Meestal rijd je minimaal een uur, waarbij vooral je armen en nek het zwaar te verduren krijgen.
Je gemiddelde rondetijd in een 270cc kart is 47.50 seconden of sneller.
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.
Eén heat duurt 12 minuten. Afhankelijk van waar jouw voorkeur naar uitgaat kun je één of meerdere heats reserveren. Meestal boeken mensen twee of drie heats, het is natuurlijk de uitdaging om je snelste rondetijd te verbeteren. Tussen de heats door wordt over het algemeen een pauze ingepland van 30 minuten.
Om een voorbeeld te noemen, een simpele spoorstang (bij het voorwiel) kost maar € 15,- De baanhuur voor een dag karten is € 35,- en reken dat je per dag ongeveer € 10,- aan benzine verbruikt. En dat is gewoon euro 95 benzine, wel zo makkelijk.
Automaat privé kart: max. 120 km/h. Schakelkart: max 160 km/h. Superkart: max 250 km/h.
Het Canadese bedrijf Daymak maakt deze supersnelle elektrische kart. Hij gaat 0 naar 100 km/u in anderhalve seconde. De nieuwe C5 Blast-kart heeft een DC-motor met 10KW en 12 kleine elektrische motoren. Het prijskaartje is fors: 60.000 dollar.
Dit zijn de VT250, deze karts halen een topsnelheid van 120 km/u en zijn een echte beleving. Ervaar het echte racen en kom buiten karten, want; echt karten doe je buiten! Echt karten doe je buiten, reserveer nu!
Hoe snel rijden de karts? De topsnelheid ligt op 50 km/u. Echter door de vele chicanes en bochten is het knap lastig om de topsnelheid te halen.
Het karten is vanaf 12 jaar met een minimale lengte van 1.58m. tot maximaal 120 kg. Voor kinderkarten op woensdagmiddag, in het weekend en in de vakanties geldt een uitzondering dan is de minimale leeftijd 8 jaar en minimale lengte 1.30m.
Karten is een geliefde activiteit bij velen en er zijn dus ook genoeg toffe banen voor jou en je vriendjes en/of vriendinnetjes. Er zijn zowel leuke indoor als outdoor kartbanen te vinden dus voor iedereen is er wel een geschikte baan.