Wat is een verdamper? De aircoverdamper is een onderdeel dat vloeibaar koudemiddel omzet naar gas. Het onderdeel zit diep achter het dashboard verstopt.
Verdamper of warmtewisselaar: onderdeel van het aircosysteem van auto's en roduceert koude lucht die het interieur ingeblazen wordt. De verdamper levert een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid waardoor een juiste werking essentieel is. De verdamper verdampt koudemiddel van vloeibare naar gasvormige toestand.
– reinigen van de verdamper
De verdamper reiniger wordt op de lamellen van de verdamper aangebracht. Na 15 minuten inwerktijd spoelen we de verdamper met een waterspuit schoon. Ook hebben wij speciale apparatuur, die door het vernevelen van een vloeistof de stank kan bestrijden.
Verdampers zijn geplaatst achter het dashboard. Deze wordt nog wel eens verward met de condensor, welke aan de voorzijde van de auto geplaatst is. Dit zijn echter 2 hele verschillende componenten van het aircosysteem.
Een andere reden van een defecte airco kan de verdamper zijn. Ook het vervangen van dit onderdeel kost je redelijk wat geld, namelijk rond de €800,-. Om de verdamper te vervangen moet het (afhankelijk van merk en type auto) dashboard gedemonteerd worden.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
Waarschijnlijk zit er te weinig koelmiddel in het systeem, door een lek in het koelsysteem. Wanneer uw airco alleen warme lucht blaast als de auto stil staat, is waarschijnlijk uw ventilator van de condensor defect, dit gebeurd vaak bij onder andere Audi, Volkswagen en Seat voertuigen.
De verdamper heeft de taak om de passerende buitenlucht die op weg is naar het interieur af te koelen. De lucht wordt door de ijskoude verdamper heengeblazen waardoor deze afkoelt. Het koudemiddel komt gasvormig de verdamper binnen. Dat is te danken aan het expansieventiel, dat vlak voor de verdamper gemonteerd zit.
De verdamper is achter het dashboard weggewerkt en onttrekt warmte aan de langsstromende lucht die door een ventilator het interieur van de auto wordt ingeblazen. Bij het verdampen ontstaat condenswater, wat naar buiten wordt afgevoerd; het bekende plasje onder de auto.
In de verdamper (A) neemt het koelmiddel warmte op uit de koelcel, waardoor het verdampt en dus geleidelijk aan overgaat van de vloeistof- naar de gasfase. Dit proces vindt plaats bij een lage temperatuur van ongeveer -10 °C om de lucht in de koelcel te kunnen koelen tot -2 °C.
Het buitendeel van de airco moet ook regelmatig op vuil gecontroleerd te worden. Verwijder het aanwezige vuil zodat de airco niet belemmerd wordt in het functioneren. Je kunt vuil verwijderen met een vochtige doek en een sopje. Stof aanslag kun je verwijderen door het te stofzuigen.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Wij adviseren u om de luchtfilters van uw airconditioning 4 keer per jaar te controleren en (indien nodig) schoon te maken. Het filter wordt bij het onderhoud aan uw airconditioning ook altijd gecontroleerd en gereinigd door de monteur.
In de verdamper gaat het koudemiddel over van verzadigde damp (damp-vloeistof) naar volledig gasvormig. De temperatuur van het koudemiddel stijgt van 2-5 °C (vanuit het expansieventiel) Naar 6-8 °C aan de uitgang van de condensor.
Er moet minimaal 1,5 bar/25 PSI statische druk in het systeem aanwezig zijn om de compressor te laten werken. Om dat te bepalen moet de statische druk worden afgelezen voordat de motor wordt gestart. Hoge en lage druk moeten bijna gelijk zijn aan beide zijden.
Als de airconditioning wordt gebruikt voor verwarmen dan is het buitendeel aan het koelen; hierdoor blijft vocht aan de verdamper (buiten) plakken. Het vocht dat aan de verdamper plakt kan door de koude temperaturen gaan bevriezen.
Koelvloeistof probleem
Een airco heeft om te kunnen koelen koelvloeistof nodig. Dit koelmiddel zorgt voor de koeling van de warme lucht. Als er te geen of weinig koelvloeistof in zit dan kan de airco niet voldoende meer koelen. Je airco bijvullen is dan de beste optie.
Veel mensen denken dat een airco koude lucht produceert, maar dat is niet helemaal waar. Een airconditioning in de auto verwijdert het vocht uit de lucht waardoor de lucht koeler wordt en daardoor aangenaam is. Andersom kan de airco de lucht ook opwarmen. Dan heeft de AC de functie van verwarming.
Wanneer het koudemiddel in de verdamper kouder is dan 0°C, kan waterdamp uit de te koelen ruimte op de verdamper vast vriezen (ijsaangroei, rijp). De ijslaag heeft een isolerende werking, waardoor de warmte uit de te koelen ruimte het koudemiddel in de verdamper minder goed kan bereiken.
Een condensor kost tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van de auto - tenminste als je kwaliteitsproducten koopt en bij Carpardoo bestelt. Een origineel reserveonderdeel kost meestal twee keer zoveel.
De ideale temperatuur om te slapen is ongeveer 18 graden. Uiteraard verschilt dit per persoon, maar veel warmer of kouder is niet fijn. Het is ook fijn dat de airconditioning niet veel geluid maakt. Kies daarom voor een airconditioning die minder dan 30 dB produceert.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.