Het gasklephuis zit tussen het luchtfilter en de motor. De gasklep bedien je via het gaspedaal; hoe verder je dat intrapt, hoe meer lucht er naar de motor kan.
In een gasklephuis bevindt zich een gaskleppositiesensor die de stand van de gasklep doorgeeft aan de ECU van het motormanagementsysteem. De stand van de gasklep is bepalend voor de hoeveelheid aangezogen lucht, dus ook voor de hoeveelheid in te spuiten brandstof.
Het gasklephuis vervangen
Wanneer het gasklephuis vervuild of kapot is, kan dat te merken zijn aan de volgende symptomen: Een stotterende motor. Een minder responsief gaspedaal. Een schommelende toerenteller.
Zelf je gasklephuis reinigen met een additief? Dit kun je dit het beste doen met de Lindemann Service Cleaner Benzine. Deze gasklep reiniger is geschikt voor het schoonmaken van het gasklephuis. Het is brandstofadditief dat je eenvoudig kunt toevoegen aan het brandstofsysteem.
Daarom zijn gaskleppen als origineel onderdeel of vervangingsonderdeel bij relatief weinig producenten beschikbaar, waardoor de prijs voor een nieuw vervangingsonderdeel hoog ligt. De prijs voor een nieuwe gasklep begint bij 150 EUR. De ca. 80 EUR voor een servomotor en potentiometer komen daar nog eens bovenop.
EGR-klep defect symptomen
De motor start moeilijk. De motor loopt stationair niet meer regelmatig. De motor stottert of hapert tijdens een rit. Er komt zwarte rook uit de uitlaat.
Deze sensor stuur de informatie naar de hoofdcomputer van de auto en geeft deze constant updates over de positie van de gasklep. De computer weet wat het brandstofinspuitsysteem moet vertellen in termen van hoeveel meer of minder brandstof in het systeem moet worden geïnjecteerd op basis van de positie van het pedaal.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Carburateur reiniger verwijdert gom en vernis in het brandstofsysteem van je motor, zorgt ervoor dat de sproeier en vlotter schoongemaakt worden en laat een klein oliefilmpje achter. De vlotter dicht daardoor goed af.
Als je nu het gasklephuis na demonteren en schoonmaken terug plaatst zal er een andere waarde nodig zijn om de motor weer goed te laten lopen. Nu kan de ECU – RE dat zelf doen, maar daar zal een langere tijd overheen gaan. Wat we dan gaan doen is dus het gasklephuis inleren oftewel inlezen.
Het gaspedaal is een pedaal dat in motorvoertuigen gebruikt wordt om het vermogen van de motor te regelen, door het verhogen of juist beperken van de toevoer van het brandstof/luchtmengsel. Hierdoor kan de snelheid van het voertuig verhoogd of verlaagd worden.
Veel gaspedaalpositiesensoren zijn uitgerust met twee potentiometers om de betrouwbaarheid te vergroten. Elke potentiometer heeft een eigen voeding vanaf de ECU waardoor een dergelijke gaspedaalpositiesensor zes aansluitingen kan hebben.
De stationair regelaar is een klein onderdeel dat voor de werking van de motor belangrijk is. Het regelt de laagste motortoerentallen zodanig dat de motor zonder actief gasgeven niet uitslaat en een constant toerental draait.
Een smoorventiel (ook wel smoorklep of expansieventiel genoemd) is een vernauwing of prop in een gasleiding zodanig dat er een drukverschil ontstaat en het gas de gelegenheid krijgt uit te zetten (te expanderen).
De diagnose is eenvoudig: de carburateurs zijn vervuild. Zijn 'verstopt'. Dat krijg je ervan wanneer je de vlotterkamers aan het eind van het seizoen niet aftapt. De huidige, zwavelarme, benzines hebben namelijk na een standtijd van een paar weken tot een paar maanden al de neiging tot 'gummen'.
Nee, je kunt ook je carburateur zonder carburateurreiniger schoonmaken. Een speciaal reinigingsmiddel is echter wel beter. Je beschermt namelijk de bewegende delen met het middel. Wil je geen carburateur reiniger gebruiken dan kun je wd40 als oplossing nemen.
Als de carburateur schoon is moet deze grondig worden gespoeld met stromend water en vervolgens zeer goed gedroogd om oxidatie te voorkomen. Dit drogen kan gebeuren door het gebruik van perslucht.
De EGR-klep is een onderdeel dat constante problemen kan veroorzaken die vanwege het ontwerp niet te vermijden zijn. Vanwege de veelal moeilijke toegang en de inspanning die gepaard gaat met vervanging, is de vervanging een dure aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u ongeveer 1.300 - 1.500 euro rekenen.
Voordat je de EGR klep schoon kunt maken is het aan te raden om veiligheidshandschoenen en een veiligheidsbril te dragen vanwege rondvliegende roetdeeltjes. Spray EGR klep-reiniger op de roetdeeltjes verwijder de roetdeeltjes vervolgens met een pijpenrager, schraper en doek totdat hij volledig schoon is.
Om het stationair toerental van de motor te regelen, kan een stationair-regelklepmechanisme worden gebruikt. Deze regelt de hoeveelheid lucht die via een bypass om de gasklep gaat.
De levensduur van een EGR-klep is doorgaans ongeveer 100.000 kilometer. Echter, u kunt de levensduur zelf aanzienlijk verlengen door de auto goed te onderhouden.
Een EGR klep zit standaard op alle moderne dieselmotoren. De EGR klep bevindt zich in het motorsysteem. De klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaatsvindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx staat voor stikstofoxide of stikstofdioxide.
De regelklep van de verwarming is meestal in de buurt van de firewall gemonteerd en fungeert als de klep waarmee koelmiddel van de motor naar de verwarmingskern kan stromen, die zich aan de binnenkant van het voertuig bevindt.
In een elektrische auto rij je grotendeels met één pedaal: het gaspedaal, of beter gezegd, het 'energiepedaal'. Als je dit intrapt, wordt er energie uit de accu gebruikt om de elektromotor te laten draaien. Als je het pedaal loslaat of remt, gebeurt het omgekeerde: de elektromotor wordt dan een dynamo.