Het appartement van Verstappen ligt in de peperdure wijk Fontvieille en dan heb je ook wel wat. Zo heeft hij vanaf zijn balkon prachtig uitzicht over de zee en ook zit er een Roll Royce Garage om de hoek.
Max Verstappen woont in het belastingtechnisch aantrekkelijke Monaco. De Red Bull F1-coureur heeft daar een huurappartement, wat naar verluidt 18.000 euro per maand kost.
Hij rijdt zijn wedstrijden met een Nederlandse racelicentie omdat hij naar eigen zeggen zich 'meer Nederlands voelt', meer tijd met zijn vader dan met zijn moeder doorbracht vanwege zijn kartactiviteiten en altijd omringd was door Nederlanders toen hij opgroeide in Maaseik, een Belgische stad aan de Nederlandse grens.
Max Verstappen mag zich ook eigenaar noemen van een Ferrari Monza SP2. Een vereiste voor het kopen van deze auto is dat je al in het bezit bent van een Ferrari. Dat was na de aankoop van Max' eerdergenoemde 488 Pista geen probleem. De SP2 is een gelimiteerd exemplaar, uit de Icona-productiereeks.
Veruit de belangrijkste reden om in Monaco te wonen is simpelweg: geld. In Monaco hoef je geen belasting over je inkomsten te betalen. Hoe hoger je loon ook wordt, je gaat niet meer betalen. Ideaal als je miljoenen per jaar binnen harkt en mogelijk alsmaar meer gaat verdienen.
Bijvoorbeeld, in Monaco moet u betalen voor: Fles of karton van melk (1 liter): 1.30 EUR. Populaire gele kaas (1 kg): 20 EUR. Een fles bier van een bekend merk: 1.90 EUR.
In de beginfase moet een persoon een tijdelijke verblijfskaart verkrijgen, ook bekend als de „Carte de Sejour Temporaire” . Met deze kaart kan een persoon 12 maanden in Monaco verblijven. Tijdens deze jaarlijkse periode moet de persoon minimaal in Monaco wonen voor 3 drie maanden om uw verblijf te bevestigen.
De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Luchthavenstress, het is iets waar Max Verstappen geen last van heeft. Want sinds eind 2020 is de Nederlander de eigenaar van een privéjet: een Falcon 900EX. Hij kocht het toestel over van Virgin-baas en miljardair Richard Branson, die het op zijn beurt ook al tweedehands had aangeworven.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Max Verstappen verdient met zijn nieuwe, in maart 2022 getekende contract, €40 tot €50 miljoen euro per jaar. Dat is meer dan €750.000 euro per week.
In Monaco liggen de huizen prijzen aanzienlijk hoger dan in buurland Frankrijk. Als u wilt gaan wonen in Monaco, rekent u dan op minstens 35.000 euro per vierkante meter tot zo'n 70.000 euro in de zeer exclusieve wijken. Monaco bestaat uit wijken, waarvan de bekendste de wijk Monte Carlo is.
Dubbel geluk
Echter, toen Max Verstappen bij zijn debuut bij Toro Rosso in 2015 zijn nummer moest kiezen was de 3 al vergeven aan Daniel Ricciardo. Dat getal was dus niet mogelijk, maar het nummer 33 was nog wel vrij. En zo koos Max Verstappen startnummer 33 - verwijzend naar het potentieel van dubbel geluk.
Wie voortaan exact hetzelfde loon krijgt, is Max Verstappen. De Nederlander die er in 2021 in slaagde om alsnog de WK-titel op zijn naam te schrijven, ondertekende in maart 2022 een nieuwe contract bij renstal Red Bull Racing, goed voor een salaris van 48,3 miljoen euro/jaar.
Hoeveel liter benzine kan er in een Formule 1-wagen
De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine. Doordat het verbruik van een Formule 1-auto op 75 liter per 100 kilometer ligt zijn de coureurs ver voor de start al bezig met hoe ze zo zuinig mogelijk om kunnen gaan met hun brandstof.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Dit is vooral te danken aan eigenaar Dietrich Mateschitz, sinds 2004 eigenaar van Red Bull Racing. Mateschitz is de bedenker en eigenaar van Red Bull, de welbekende energiedrank die bijna overal wel te koop is.
Er is ook goed nieuws te melden: in Dubai betaal je namelijk geen inkomstenbelasting. Net als veel andere landen in het Midden-Oosten verdienen de Verenigde Arabische Emiraten voornamelijk zijn omzet door de olie-industrie en meer en meer door de toerismesector.
De laagste winstbelasting binnen Europa kennen Cyprus en Ierland, een taxplanning kan dus fiscaal voordelig zijn.
1 op de 3 inwoners is miljonair
Met een 12.638 miljonairs is maar liefst 1 op de 3 inwoners miljonair. Monaco heeft zonder twijfel dus ook de hoogste bevolkingsdichtheid als het aankomt op miljonairs. Je moet dan ook veel doen, en vooral veel geld hebben, om binnen te komen in deze stadstaat.