Momenteel is de Lifeliner 1 niet in de lucht. De Lifeliner 1 is operationeel vanaf het VU Medisch Centrum te Amsterdam. De standplaats is bovenop het VUmc. De dekkende regio's zijn Noord-Holland, Noord-Utrecht en Flevoland waarin de helikopter actief is.
Het heli-MMT Nijmegen, Lifeliner 3, is gestationeerd op vliegbasis Volkel. MMT Nijmegen wordt in de meeste gevallen ingezet in de regio's Brabant Midden, Zuid en Noord; Gelderland; Noord- en Midden- Limburg en (Zuidoost-) Utrecht en in een stukje Duitsland.
De traumaheli brengt het ziekenhuis naar de patiënt. In de meeste gevallen (90%) vervoert niet de heli, maar een ambulance het slachtoffer naar het traumacentrum.
In Nederland zijn 4 Lifeliners inzetbaar, vanuit de standplaatsen Vliegbasis Volkel (Lifeliner 3), Amsterdam (Lifeliner 1), Rotterdam (Lifeliner 2) en Groningen (Lifeliner 4).
Tussen vrijdag 9 en woensdag 14 september vliegt er een helikopter over de Amsterdamse waterleidingduinen. De helikopter vliegt in opdracht van PWN en Waternet. De helikopter heeft een meetinstrument en brengt het grondwater in kaart. Dit doet PWN om inzicht te krijgen in de bodem.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Voorheen waren de meest voorkomende vluchten de zogenaamde milieuvluchten, tegenwoordig zijn het meer incidenten en geplande vluchten. De helikopters worden onder andere ingezet om luchtfoto's te maken van bijvoorbeeld een plaats delict, de omgeving waar een misdrijf heeft plaatsgevonden.
De Lifeliner 3 is operationeel vanaf de vliegbasis te Volkel. De standplaats is dan ook in Volkel. De dekkende regio's zijn Oost-Brabant, Gelderland, Noord-Limburg en Zuidoost-Utrecht waarin de helikopter actief is.
De helikopters Lifeliner 1 (Amsterdam), Lifeliner 2 (Rotterdam), Lifeliner 3 (Volkel) en Lifeliner 4 (Groningen) zijn sinds 2011 24/7 inzetbaar, mits het weer het toestaat. Anders wordt gebruikgemaakt van het MMT-voertuig.
Wat zo'n reddingsactie mag kosten? Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen. Het MMT kan daarmee in 30 minuten aan de rand van het gebied zijn waarin ze werken.
Nederland heeft 4 MMT's: in Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Deze 4 teams hebben allemaal een helikopter en een MMT-auto. Ze werken intensief samen in het Landelijke Netwerk Acute Zorg.
Hierbij valt te denken aan een reanimatie, een zeer ernstig ongeval of vanwege tilassistentie. Om de noodzakelijke handelingen zo snel en kundig mogelijk uit te kunnen voeren worden er soms twee ambulances gestuurd. Twee verpleegkundigen en twee chauffeurs voeren dan gezamenlijk de nodige handelingen uit.
Van waar vliegen ze? Er zijn 4 locaties waar de traumahelikopters paraat staan. Dit zijn Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen.
Op dit moment cirkelt er een politiehelikopter boven ons werkgebied. De bemanning hiervan is bezig een vermist persoon uit Oegstgeest op te sporen. Met een politiehelikopter is het snel mogelijk een groot gebied te onderzoeken. Inmiddels is ook de vlucht(deze althans) van de helikopter ook gestopt.
De afstand die een helikopter kan vliegen hangt af van de hoeveelheid brandstof die in de tank aanwezig is. Ga ervan uit dat hij met een volle tank 2,5 uur kan vliegen. Bij 180 km/h kan er dan 450 kilometer gevlogen worden.
Wat verdient een helikopterpiloot? In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids.
De spreiding is met een cv-waarde van 0,23 voldoende om van een representatief gemiddelde van € 23.031 te spreken.
Het AMC is een van de elf traumacentra in Nederland. Bij een ernstig ongeval wordt vaak de hulp van het traumateam ingeroepen. Zo'n team, dat bestaat uit een arts en verpleegkundige, komt meestal met de helikopter naar de plaats van het ongeval.
Voor de Waddeneilanden verzorgt ANWB Medical Air Assistance het vervoer per helikopter van patiënten in opdracht van en in samenwerking met Regionale Ambulance Voorziening Fryslân. Deze helikopter wordt ambulancehelikopter of Medic01 genoemd.
Duizenden vluchten
De traumahelikopters vliegen zo'n 7000 keer per jaar. Het merendeel van de inzetten is overdag, 15 procent gebeurt 's nachts. Vloog het Amsterdamse toestel in 1995 500 keer naar een calamiteit, in 2014 was dat een kleine 1600 keer.
Het idee voor de traumahelikopter ontstond in de jaren tachtig, toen ambulances steeds moeilijker hun weg konden vinden op de dichtslibbende Nederlandse wegen. In nauwe samenwerking met de medische wereld ontwikkelde de ANWB de traumahelikopter, die een arts en verpleegkundige vervoert naar de plaats van een ongeluk.
1. Hierom vliegen er regelmatig politiehelikopters boven ons huis. Bijvoorbeeld bij een vermist of verdacht persoon. Vanuit de lucht en in het donker kan met de warmtebeeldcamera aan de helikopter vast naar een of meerdere personen gezocht worden.
De term "Zulu", een binnen de politie courante codenaam, wordt in Nederland ook wel gebruikt voor een politiehelikopter.
Dat doen we nu natuurlijk met 112 Nederland. In deze app krijgt u in een zelf op te geven straal rond uw locatie precies te zien wat er allemaal gebeurt en elke melding kunt u op een Google-kaart terugvinden. Ook kunt u aanvullende locaties opgeven. Download '112 Nederland' hier.