Zoekmachinemarketing (SEM) is het gebruik van betaalde advertenties om uw website te laten verschijnen op de SERP-pagina's van Google, Bing en andere zoekmachines.
Door te adverteren op Google koop je een stukje advertentieruimte boven de organische zoekresultaten, dit zijn de zogenoemde SEA kosten. Wanneer jouw advertentie wordt getriggerd door een zoekopdracht, wordt deze weergegeven in de betaalde zoekresultaten van een zoekmachine.
De voordelen van zoekmachine adverteren
Bij bezoekers die via een advertentie op je website terechtkomen, is de kans 50% groter dat ze conversie opleveren dan bij bezoekers die je website vinden via de organische zoekresultaten. Met SEA trek je snel veel relevante bezoekers naar je website.
Kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore is een belangrijke factor bij de optimalisatie van SEA (zoekmachine adverteren). Het is essentieel om deze score in de gaten te houden en deze altijd proberen te verbeteren. Wanneer je deze score wilt verbeteren, is het eerst belangrijk om te weten welke factoren hierbij meespelen.
Met SEA of zoekmachinemarketing kan je met gerichte advertenties bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen om zo meer bezoekers aan te trekken. Het is snel, goedkoper dan traditionele marketing en je krijgt onmiddellijk inzicht in je resultaten.
Zoekmachine marketing kunnen we daarmee onderverdelen in zoekmachine optimalisatie (SEO, niet-betaald) en zoekmachine adverteren (SEA, betaald).
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
SEA heeft nog een groot voordeel ten opzichte van SEO: je hebt veel meer controle. Je weet precies bij welke zoekwoorden mensen uitkomen bij je advertentie, want dit heb je zelf ingesteld. Daarnaast weet je ook precies hoeveel mensen de advertentie zien en wat de CTR is per zoekwoord.
Google beoordeelt de relevantie van een pagina door de ontvangen stemmen te tellen. De Google PageRank technologie houdt ook rekening met de belangrijkheid van de webpagina die een 'stem' uitbrengt.
De drempels waaraan uw advertentie moet voldoen voor weergave boven de zoekresultaten zijn over het algemeen hoger dan de drempels waaraan uw advertentie moet voldoen voor weergave onder de zoekresultaten. Daarom hebben advertenties boven de zoekresultaten meestal hogere CPC's dan advertenties onder de zoekresultaten.
Een zoekmachine is een online bibliotheek waar informatie gevonden kan worden. Door het invoeren van zoektermen krijg je van de zoekmachine een lijst met relevante websites waar je, als het goed is, het antwoord op jouw vraag kunt vinden. Deze lijst wordt de Search Engine Results Page, ofwel SERP, genoemd.
Combineer SEO en SEA
Veel bedrijven maken van allebei gebruik. Door gebruik te maken van SEO komen ze op de lange termijn hoger in de resultaten van Google. Voor de korte termijn oplossing gebruiken ze dan SEA. SEA kan ook gebruikt worden als extra boost tijdens campagne of promotie.
Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
De SEO specialist verdient over het algemeen goed en het beroep kent goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Een starter verdient tussen de 2500 en 3000/3200 euro, wat snel kan oplopen. Na enkele jaren groeit hij door naar een senior SEO Specialist en verdient dan gemiddeld tussen de 3000 en 4500 euro per maand.
Onder SEO vallen alle werkzaamheden die je uitvoert om ervoor te zorgen dat je website hogere posities pakt in zoekmachines, zoals Google. Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt gaan met SEO. SEO beslaat grofweg drie takken: techniek, content en autoriteit.
Een zoekmachine heeft als doel de gebruiker zo goed mogelijk te bedienen. Dat wil zeggen dat ze voor de gene die naar iets opzoek is, een zo goed mogelijk zoekresultaat wil weergeven.
Als u uw account organiseert, kunt u op een betere manier de juiste advertenties aan de juiste klanten weergeven. Ook kunt u de effectiviteit van uw advertentie-activiteiten beter bijhouden.
Met Google Ads kunt u gemakkelijk effectieve advertentieteksten schrijven of afbeeldingen toevoegen. Er zijn verschillende advertentie-indelingen beschikbaar en we helpen u bepalen hoe u uw advertentie het beste kunt samenstellen op basis van uw advertentiedoelen en marketingdoelstellingen.
Google Analytics is een interessante en gratis tool van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen en inzichtelijk te maken. Zowel verkeer naar jouw website, op jouw website als van jouw website kun je meten. De informatie wordt overzichtelijk vastgelegd.
Linkbuilding is het actief verkrijgen van backlinks van externe websites naar jouw website. Het doel van linkbuilding is om een hogere waardering voor zoekmachines zoals Google te behalen en daarmee hoger te ranken op bepaalde zoekwoorden.
Onze systemen kijken niet alleen naar zoekwoorden, maar analyseren ook of content op andere manieren relevant is voor een zoekopdracht. We maken gebruik van verzamelde, geanonimiseerde interactiegegevens om te beoordelen of zoekresultaten relevant zijn voor een zoekopdracht.