Daarbij heeft Picnic wel weer extra kosten voor de vele distributiecentra en hubs. Verder zijn de loonkosten van Picnic een stuk hoger. Als 1.000 klanten naar je winkel komen, heb je minder personeel nodig dan dat je bij 1.000 klanten langs moet gaan. De boodschappen moeten verzameld worden en thuis worden bezorgd.
In Nederland verkocht Picnic in 2020 bijna 80 procent méér, waarmee de omzet uitkwam op 377 miljoen euro. De omzet in Duitsland bedroeg 78 miljoen euro, zo'n 3,5 keer méér dan het jaar ervoor. Het aantal werknemers van Picnic in vaste dienst, gerekend in voltijdsbanen, steeg van 510 naar 937.
Waar komen de boodschappen vandaan? Het centrale verzamelpunt van Picnic staat in Nijkerk. Dat is overdag zo goed als leeg. 's Ochtends komen de leveranciers naar het warehouse, waarna de bestellingen naar verschillende distributiecentra gebracht worden, zoals The Wall voor Leidsche Rijn.
Picnic is de goedkoopste online supermarkt in vergelijking met Jumbo en Albert Heijn. . Maar het zijn geen grote verschillen. Daarbij hebben het bezorgmoment en kortingsacties ook invloed op de totaal prijs, dus kan het zijn dat een van de andere twee toch goedkoper is.
Picnic geeft je een laagste prijsgarantie. Dit betekent dat je alle producten bij Picnic tegen de laagste prijs kunt bestellen. Of beter gezegd; bij Picnic kan je goedkoop boodschappen doen. Uit onderzoek van bijvoorbeeld de Consumentenbond blijkt ook dat Picnic het goedkoopst is met A-merken.
Is het de bedoeling om fooi te geven aan de bezorger? Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Gratis bezorging is en blijft gratis bezorging, dus onze bezorgers rekenen nergens op. Mocht je toch vinden dat hij of zij een extraatje verdient, dan ben je natuurlijk vrij om iets te geven.
Picnic werd in 2015 opgericht door ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Bas Verheijen. Later kwam ook Gerard Scheij aan boord. In september 2015 begon Picnic in Amersfoort met vier bezorgautootjes. Inmiddels rijden er meer dan 1000 autootjes rond in zo'n 120 Nederlandse plaatsen.
Picnic bezorgt boodschappen gratis
Een ander unique selling point van Picnic is dat het online-only opereert. Het heeft dus geen supermarkten verspreid over het land waar consumenten hun boodschappen kunnen doen. Hierdoor zit Picnic niet vast aan hoge huurkosten en kan het daardoor veel goedkoper te werk.
Picnic garandeert de laagste prijzen voor hun producten. Hiermee beloven ze dat hun prijzen altijd even voordelig of zelfs voordeliger zijn dan bij de grote supermarkten met landelijke dekking. Hiervoor vergelijken zij dagelijks hun prijzen met de online prijzen van Albert Heijn en Jumbo.
Picnic heeft 190.000 klanten in Nederland. En ook nog 10.000 in Duitsland.
Net als concurrent Picnic gaat Albert Heijn in grote steden boodschappen bezorgen met elektrische minibusjes. Tegelijkertijd start de supermarktketen een proef met elektrische bezorgfietsen.
Jumbo heeft in 110 van de 680 winkels (16%) de laagste prijzen voor A-merken. Daar zijn zij gemiddeld 7% goedkoper. De online supermarkt Picnic volgt Jumbo op de voet en is gemiddeld 6% goedkoper. Aanbiedingen zijn niet meegewogen.
Hoelang sta je op de wachtlijst? En omdat het aantal nieuwe klanten sneller gaat dan het aantal nieuwe bezorgauto's en bezorgers, kan het zijn dat je op een wekenlange wachtlijst van Picnic in Ede komt. Elke week krijgt Picnic nieuwe auto's en bezorgers en zodra die werken, laat het bedrijf nieuwe klanten toe.
'We winkelen voor jou en doen de boodschappen voor dezelfde prijs. ' Met meer dan tienduizend werknemers bezorgt Picnic in 150 steden in Nederland en 50 in Duitsland en Frankrijk.
De doelgroep die gebruikmaakt van Picnic komt overeen met de doelgroep die al eerder duidelijk naar voren kwam in het landelijke onderzoek: gezinnen die voortdurend te weinig tijd hebben en balanceren tussen werk en thuis. Binnen deze specifieke doelgroep maakt 50 procent van de huishoudens gebruik van Picnic.
Het bedrijf telt nu zo'n 300.000 klanten en ruim 4000 medewerkers. Om dagelijks bij meer huishoudens de boodschappen te bezorgen, wordt het aantal steden waar ook 's ochtends wordt bezorgd, versneld uitgebreid. ,,Nu is ochtendbezorging mogelijk in Leiden, Hoofddorp en Zoetermeer.
Voor het bezorgen van de boodschappen maakt Picnic gebruik van elektrische autootjes met een maximale snelheid van 50 km per uur. De wagentjes, die een uitstraling hebben van de ouderwetse melkwagens, zijn net iets smaller dan normale auto's.
Picnic is een online supermarkt die al je boodschappen gratis thuisbezorgt. Ze hebben in tegenstelling tot andere supermarkten geen fysieke winkels en rijden alleen in elektrische auto's rond.
De wachtverzachter
Ze geven namelijk om de zoveel dagen een gratis product weg. Dit gratis product krijg je bij je eerste bestelling zodra je aan de beurt bent. Dus hoe langer je moet wachten, hoe meer wachtverzachters je krijgt. Uiteindelijk kreeg ik er drie (een tros bananen, yoghurt en Oreo koekjes).
Gezamenlijk legden de inmiddels duizend Picnic-wagens in Nederland en Duitsland ruim 12 miljoen kilometer af om de boodschappen te bezorgen, wat een CO2-besparing oplevert van 1,7 miljoen kilo ten opzichte van een brandstofauto.
Picnic heeft in Nederland 0 winkels, waar ze wekelijkse scherpe aanbiedingen hebben. In de nieuwste folder vind je aanbiedingen, die geldig zijn vanaf 19-09-2022 t/m 25-09-2022. Deze week zijn er 0 producten, die je met korting kan kopen en mogelijk voor de laagste prijs.
Online supermarkt Picnic verruilt de samenwerking met de Nederlandse inkooporganisatie Superunie voor een gezamenlijke inkooporganisatie met het Duitse supermarktbedrijf EDEKA. Dat bevestigt medeoprichter Michiel Muller van Picnic, naar aanleiding van een vrijdag gepubliceerd artikel in Het Financieele Dagblad (FD).
In 2021 werd in een financieringsronde €600 miljoen opgehaald om de groei te versnellen. Naast de reeds bestaande investeerders heeft de Bill & Melinda Gates Foundation Trust geparticipeerd.
Met Picnic is boodschappen laten bezorgen voor iedereen betaalbaar. De bezorging is namelijk helemaal gratis!
Van één naar 53 hubs
,,We zijn heel hard gegroeid met Picnic in de laatste twee jaar. We zijn ooit begonnen met één hub, maar zitten inmiddels op 53 hubs door heel Nederland.