Een goede stuurhouding kent de volgende uitgangspunten: Hou het stuur niet te krampachtig met beide handen vast. Neem met je handen een stand van ongeveer 'kwart voor drie' aan. Je armen zijn licht gebogen tijdens het sturen.
U denkt dat men op de fiets verplicht is met 2 handen aan het stuur te fietsen. In dat geval zou appen ook nu al verboden moeten zijn. In de Wet staat nergens dat het fietsen met 2 handen aan het stuur verplicht is.
Ja, dat kan en mag volgens de wet. Je moet wel de procedure van het CBR volgen en soms is een prothese, orthese of aanpassing aan de auto nodig. De belangrijkste voorwaarden volgens het CBR: Je moet te allen tijde de auto kunnen besturen met minimaal één hand.
Als u uw voet in het gips heeft, kan dit betekenen dat u de auto niet goed en veilig meer kunt besturen. Hierbij kan uw veiligheid – maar zeker ook die van anderen – in het geding zijn. Volgens artikel 5 van de Wegenverkeerswet is het verboden om een gevaar op de weg te vormen of het verkeer te hinderen.
Als je sleutelbeen inderdaad gebroken is, mag je bij een simpele breuk meestal de eerste zes weken niet (brom)fietsen, autorijden en sporten.
Autorijden is niet altijd makkelijk. Sterker nog, het is gewoon vet moeilijk. Je moet altijd op minstens drie dingen tegelijk letten en hoewel wij vrouwen een ster zijn in multitasken, lijkt het in de auto gewoon niet te lukken.
Autorijden is erg intensief voor je enkels, armen, nek en schouders. De eerste paar lessen zal je dan ook veel spierpijn hebben. Dit is volkomen normaal. Maar als je halverwege de rijles je enkels bijna niet meer kan bewegen, dan zit je niet lekker achter het stuur en gaat dit invloed hebben op de rest van de les.
De wet zegt niets specifiek over of u mag eten en drinken achter het stuur. Artikel 5 van Wegenverkeerswet zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Afleiding in het verkeer
Vanaf 1 juli 2019 is het vasthouden van een elektronisch apparaat voor communicatie en/of informatieverwerking in de auto verboden. Bijvoorbeeld een telefoon, navigatiesysteem, tablet of muziekspeler. U kunt daarvoor een boete krijgen van € 240. Dit geldt alleen als u daadwerkelijk rijdt.
Strikt gezien mag je nu wel degelijk nog roken achter het stuur. Je moet er dan wel voor zorgen dat je je wagen perfect onder controle hebt. Is dat niet het geval, dan kan je voor het roken nu al beboet worden. Rij je met een bedrijfswagen van je werkgever dan is roken ook niet onbeperkt toegelaten.
De ideale zithoek tussen je bovenbenen en de romp is namelijk 90 graden. Stel het stuurwiel zo af dat je met je polsen op de bovenrand van het stuur kunt leunen. Als je het stuur vasthoudt, dan mogen je ellebogen niet volledig gestrekt zijn.
Je armen mogen niet gestrekt zijn bij de correcte handpositie van kwart na negen of tien na tien op het stuur. Een tip om een goede afstand van het stuur te bepalen: je polsen moeten de bovenkant van het stuur kunnen raken met je rug tegen de zetel en je armen in een rechte lijn van schouder tot pols.
Stel de afstand van je stoel zo in dat je vlot aan je pedalen en je stuur kunt: je moet met licht gebogen benen aan je pedalen kunnen en je polsen op het stuur kunnen leggen wanneer je met je rug tegen de rugleuning zit. Regel de hoogte van je stuur zo dat je handen onder schouderhoogte blijven.
Rijangst kan zich uiten tijdens rijlessen, maar zien we vaker bij mensen die hun rijbewijs al hebben gehaald. Je durft bijvoorbeeld niet meer op de snelweg te rijden, krijgt een ongemakkelijk gevoel bij het rijden door tunnels of vermijdt rijden in het donker.
Niet in de spits de weg op
In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur. Rijd dus tijdens deze uren zo min mogelijk op de weg als je dat kunt én als je de spitsdrukte wilt vermijden.
Je kan van 4de naar 2de versnelling terugschakelen , als je eerst genoeg afgeremd bent.
Antwoord van Jos. U vraagt of het technisch kwaad kan om éérst de koppeling in te trappen en pas daarna te gaan remmen. Voor motor, koppeling of remmen is dat technisch géén probleem maar niet zoals we het bij onze rijopleiding geleerd hebben. Een rijschoolhouder meldt daarover het volgende.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair* rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
Houd uw been hoog Leg uw gipsbeen of gipsvoet hoog om zwelling te voorkomen. Uw voet moet hoger liggen dan uw knie en uw knie hoger dan uw heup. Uw knie is daarbij licht gebogen. Ondersteun uw gehele been door kussens.
Het is belangrijk dat u de arm altijd laat HANGEN in de sling/mitella. Dus geen kussens of andere ondersteuning onder uw elleboog leggen, ook niet tijdens de nachtrust. U moet rechtop of halfzittend slapen. Het is beter om gedurende de nacht rechtop te slapen, met kussen in de rug.
Bij de meeste mensen herstelt de sleutelbeenbreuk goed door enkele weken een sling te dragen en rust te houden. Een eenvoudige pijnstiller zoals paracetamol is voldoende tegen de pijn. De stand van het sleutelbeen kan door de breuk sterk afwijken. Meestal neemt die afwijking tijdens de eerste week af.