Een goede enquête is makkelijk te lezen, biedt weinig ruimte voor verkeerde interpretaties, is eenvoudig te beantwoorden en de kwaliteit van de verzamelde gegevens is hoog. Ook wordt de respondent vooraf geïnformeerd over hoe lang het invullen duurt.
Je enquête moet betrouwbaar en valide zijn om op basis van de resultaten conclusies te kunnen trekken. Voor de betrouwbaarheid moet je de vragenlijst op consistente wijze afnemen en willekeurige fouten voorkomen bij de data-analyse.
Een valide onderzoek houdt in dat je met de gebruikte enquêtes daadwerkelijk meet wat je van plan was om te meten. De enquêtevragen en de manier van enquêteren moeten daar dus op aansluiten. Daarnaast is het onderzoek betrouwbaar als het te repliceren en te reproduceren is.
Onderzoek toont aan dat veel respondenten afhaken bij een lange vragenlijst); Geef een goede reden waarom een respondent mee moet doen aan dit onderzoek (relevantie/ belang van het onderzoek); Wie jij bent en wat het onderwerp is; Beschrijf of de resultaten anoniem worden verwerkt.
Een goede enquête is makkelijk te lezen, biedt weinig ruimte voor verkeerde interpretaties, is eenvoudig te beantwoorden en de kwaliteit van de verzamelde gegevens is hoog. Ook wordt de respondent vooraf geïnformeerd over hoe lang het invullen duurt.
Samenvatting: Validiteit gaat over meetnauwkeurigheid.Betrouwbaarheid gaat over het meten van interne consistentie . Om beide te bereiken, is een goed enquêteontwerp een must. We verwachten validiteit en betrouwbaarheid in enquêtes, maar er is veel werk nodig om beide te bereiken.
Om de betrouwbaarheid van je onderzoek te bepalen beantwoord je de vraag: “Als ik hetzelfde nog een keer zo zou onderzoeken en de omstandigheden zijn niet veranderd, krijg ik dan dezelfde uitslag?” Een betrouwbaar onderzoek is dus reproduceerbaar.
Voor online enquêtes waarbij u geen relatie hebt met de ontvangers, wordt een reactiepercentage van 20-30% als zeer succesvol beschouwd. Een reactiepercentage van 10-15% is een conservatievere en veiligere keuze als u uw populatie niet eerder hebt ondervraagd.
Conclusies. Surveyonderzoek is een unieke manier om informatie te verzamelen van een groot cohort. Voordelen van surveys zijn onder andere een grote populatie en dus een grotere statistische kracht , de mogelijkheid om grote hoeveelheden informatie te verzamelen en de beschikbaarheid van gevalideerde modellen.
Het is het beste om enquêtevragen rond de 10 tot 15 vragen te houden. De enquête mag niet langer dan 10 minuten duren om in te vullen; minder dan vijf minuten is meer dan twee keer zo goed. Hoe minder vragen je hebt, hoe hoger je responspercentage.
Om na te gaan of je onderzoek betrouwbaar en valide is, moet je nagaan of je met de onderzoeksmethoden hebt gemeten wat je wilde meten (dus je validiteit) en of wanneer je het onderzoek herhaalt dat je dezelfde resultaten behoudt (betrouwbaarheid).
Een goede enquête begint met specifieke doelen en duidelijke onderzoeksvragen . Enquêtes moeten worden gebruikt om statistische informatie over een onderwerp te ontwikkelen, niet om vooraf bepaalde resultaten te produceren. Uw onderzoeksdoelen bepalen welke soorten vragen u schrijft en wie u in uw steekproef opneemt.
Door een paar belangrijke vragen te stellen, kunt u het verschil tussen kwaliteit en betrouwbaarheid bepalen: Kwaliteit = Vervult het object de beoogde functie? Zo ja, hoe goed vervult het de beoogde functie? Betrouwbaarheid = In welke mate heeft het object dit kwaliteitsniveau in de loop van de tijd behouden?
Dan wil je betrouwbaar zijn, maar je komt er zelf mee in de problemen. De valkuil van betrouwbaar is er dus wel. Wanneer je te betrouwbaar bent, word je naïef of kwetsbaar. Misschien soms te degelijk, dogmatisch, te principieel of zelfs saai of te braaf.
De meest gebruikte methode om de betrouwbaarheid van enquêtereacties te beoordelen, is het houden van herinterviews met respondenten binnen een korte periode (één tot twee weken) na het eerste interview en het schatten van relatief eenvoudige statistieken op basis van deze gegevens, zoals het brutoverschilpercentage (GDR).
In enquêtes verwijst betrouwbaarheid naar de consistentie van de beoordelingsresultaten . Als uw enquête betrouwbaar is, zullen vergelijkbare omstandigheden resulteren in vergelijkbare antwoorden, waardoor u vertrouwen krijgt in de stabiliteit van uw gegevens. Betrouwbare beoordelingsresultaten garanderen dat herhaalde of equivalente beoordelingen consistente uitkomsten opleveren.
Een geldige enquête vereist een theoretisch model van wat de onderzoeker wil weten door mensen te laten reageren op enquête-items . Het fundamentele model beantwoordt de vraag: Wat wil ik leren van de antwoorden op mijn instrument?
Betrouwbaarheid betekent dat een methode consistent dezelfde resultaten oplevert. Dit houdt in dat als je dezelfde meting of het onderzoek op dezelfde manier opnieuw uitvoert, je dezelfde uitkomsten moet krijgen.
Bij methodische triangulatie gebruik je verschillende dataverzamelingsmethoden om een bepaald probleem te onderzoeken. Hiervoor worden meestal enquêtes en/of observaties (kwantitatief onderzoek) en interviews (kwalitatief onderzoek) met elkaar gecombineerd.