Fietsers moeten andere fietsers altijd links inhalen, maar mogen de bestuurders van andere voertuigen wel rechts inhalen. Het inhalen vlak voor een voetgangersoversteekplaats is echter verboden. Natuurlijk moet jij je ook zoveel mogelijk rechts op de weg bevinden met je fiets.
In een fietsstraat wordt het gemotoriseerd verkeer beperkt tot 30 km per uur en mogen fietsers niet ingehaald worden. Deze maatregel vergroot de capaciteit en veiligheid voor fietsers, wat stimuleert om te fietsen. Voor deze maatregel is een tijdelijke politieverordening nodig.
Fietsers dienen andere fietsers links in te halen, maar zij mogen andere bestuurders wel rechts inhalen. Een misvatting is echter dat fietsers verplicht zijn andere bestuurders rechts in te halen, dat staat er niet. Ook een fietser mag een automobilist links inhalen.
Je mag op je fiets niet zomaar een passagier meenemen op je bagagedrager. Alleen wanneer er voetsteuntjes zijn, is er sprake van een extra zitplaats en kan er iemand achterop. In een fietskar mag je maximaal twee personen vervoeren. De kar mag maximaal 2,5 meter lang zijn en 1 meter breed.
Door op de stoep of op de stoep in winkelstraten te fietsen breng je voetgangers en jezelf in gevaar. De boete voor op de stoep fietsen kun je vinden in de boetebase van het Openbaar Ministerie.
Fiets je toch met iemand achterop, dan riskeer je een slag in het wiel of het (deels) afbreken van de bagagedrager. Ook loop je meer kans op een lekke band, slingeren of samen te vallen. De bagagedrager is (afgezien van kinderzitjes) dan ook niet bedoeld voor personenvervoer.
Fietser of voetganger van 14 jaar of ouder
De bestuurder van het motorrijtuig is aansprakelijk en moet de schade van de fietser of voetganger vergoeden, tenzij de bestuurder overmacht kan aantonen. Bij overmacht krijgt de fietser of voetganger geen schadevergoeding.
Fietspad voor de fietsers
Automobilisten mogen niet rijden en ook niet stilstaan op een fietspad. Op een fietsstrook (onderbroken of ononderbroken streep en fietssymbool) mogen ze niet parkeren en niet stilstaan.
Als de fietser (mede) schuld heeft aan het ongeval kan de eigenaar van de auto de fietser hiervoor aansprakelijk stellen. Dit wordt de reflexwerking van artikel 185 Wegenverkeerswet genoemd. De WA-verzekering van de fietser betaalt deze schade. Je moet daarvoor zelf contact opnemen met je WA-verzekeraar.
Als een auto links heeft voorgesorteerd en aangeeft naar links te willen afslaan, mag je die rechts inhalen. Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken. Een auto die rechts van zo'n blokmarkering rijdt mag een automobilist die er links van rijdt inhalen.
Een fietszone is een fietsvriendelijk gebied dat bestaat uit een netwerk van aaneengesloten fietsstraten. De maximumsnelheid in een fietszone is 30 km/u voor alle weggebruikers. In een fietsstraat is het verboden om fietsers in te halen en moeten alle gemotoriseerde voertuigen dus altijd achter de fietsers blijven.
De snelheidsbeperking van 30 km/u is van kracht in alle fietsstraten en fietszones. Auto's of andere motorvoertuigen mogen fietsstraten inrijden maar zijn gehouden aan die maximumsnelheid, zodat ze de veiligheid van de fietsers garanderen. Ze mogen de fietsers op geen enkel moment inhalen.
Op veel snelwegen met 2x2 rijstroken geldt in Nederland een inhaalverbod, in elk geval tijdens de brede spitsuren. Op sommige drukke snelwegen geldt een inhaalverbod op werkdagen gedurende de gehele dag. Op rustige snelwegen geldt veelal geen inhaalverbod.
Rechts inhalen is in principe niet toegestaan, er zijn wel een aantal uitzonderingen op deze regel. In de wet is geregeld dat je links inhaalt, dit is opgenomen in artikel 11 van het RVV.
Het links inhalen van een fietser is verboden bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt.
Verkeersregels voor fietsers
Fietsers moet zich aan de verkeersborden en verkeersregels houden. Zo moeten zij op het fietspad rijden. Als er geen fietspad is, moeten zij rechts op de rijbaan rijden. Voor een elektrische fiets (of e-bike) gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets.
Afslaan en voor laten gaan
Ook de voetgangers en fietsers en snor- en bromfietsers gaan voor als zij op dezelfde weg rechtdoor gaan en jij slaat af. Hiervoor moet je natuurlijk goed je spiegels gebruiken en vergeet hierbij niet je dode hoek door over je schouder te kijken voordat je gaat handelen.
Dit bord toont aan dat dit een voetpad is. Het is verboden om op het voetpad te fietsen.
Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.
Als je nu zelf betrokken bent bij een botsing tussen twee fietsers, noteer dan altijd de naam en het adres van de andere persoon die bij de botsing betrokken is, ook al lijkt de schade beperkt. En schakel bij ernstig letsel (en als het ongeval je enige tijd arbeidsongeschikt heeft gemaakt) snel juridische bijstand in.
Op het fietspad mag de voetganger de fietsers of bromfietsers die het fietspad gebruiken niet hinderen of in gevaar brengen – fietsers of bromfietsers hebben daar dus voorrang. Op de rijbaan moet de voetganger zo dicht mogelijk bij de rand stappen en links wandelen (zodat men het verkeer ziet aankomen).
De Stella Copenhague Light is bekroond tot Beste Koop in de AD Fietstest! De AD Fietstest is een echte consumententest, voor en door consumenten. Het oordeel over de beste e-bike is eerlijk, transparant en onafhankelijk. Met een gemiddelde score van 8.0 laat Stella grote merken als Gazelle en Sparta achter zich!
In principe zijn alle hondenfietskarren van het merk DoggyRide geschikt voor het gebruik achter een elektrische fiets. Dat betekent dat je nog behoorlijk wat aanbod hebt om uit te kiezen. Het is echter wel belangrijk om in dat geval een DoggyRide te bestellen die voorzien is van een trekstang met Britch Lite.
De bagagedrager moet minimaal op 27 kilo getest worden en dat betekent dat het kinderzitje mét kind maximaal 27 kilo mag wegen. De meeste fabrikanten stellen dat het kind achterop tot 22 kilo mag wegen en voorop tot 15 kilo. Dit is verschilt per fabrikant, dus check dit goed.