Doe aangifte bij de politie Ben je slachtoffer van cybercrime, zet je computer of ander apparaat niet uit en bewaar zoveel mogelijk informatie, want het kan bewijsmateriaal zijn. Doe direct aangifte. Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau.
Doe een melding: je kan een melding doen bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI), zij kunnen je verder helpen.
Schade die wordt veroorzaakt door hackers is onder te verdelen in: Financiële schade door storingen in e-mail of internet, zoekgeraakte gegevens en het herstellen van de schade aan computers en netwerken.
Een crimineel kan toegang hebben gekregen tot je bankgegevens en daarmee geld van je hebben gestolen. Bijvoorbeeld door je computer, smartphone of tablet te hacken. Je kunt ook een nepmail hebben gekregen met een link naar een website die lijkt op die van je bank.
Een listige moderne variant van de bankoverval is hacken. Digitale bankrovers kunnen computers besmetten met een virus en op die manier de beveiligde omgeving van internetbankieren overnemen. Op die manier kan een bankrekening van een nietsvermoedende rekeninghouder worden geplunderd.
Doe direct aangifte. Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau. Lees ook deze pagina van de politie over cybercrime*. Ben je in het buitenland en is er bijvoorbeeld geld van je rekening gestolen, doe dan aangifte bij de politie in het land waar je bent.
Met gestolen persoonlijke informatie kunnen hackers phishingaanvallen uitvoeren die slachtoffers ertoe verleiden om vrijwillig gevoelige informatie te delen, zoals creditcardnummers . Ze kunnen ook zeer gevoelige gegevens gebruiken om slachtoffers te chanteren door middel van afpersing.
Zij kunnen jouw e-mail gebruiken om wachtwoorden van andere accounts opnieuw in te stellen, toegang te krijgen tot kredietinformatie, of zelfs accounts te verwijderen. Zij kunnen de informatie die zij achterhalen gebruiken om geld te stelen of persoonsgegevens te verkrijgen, die zij op het dark web kunnen verkopen.
Signalen van fraude met DigiD
U ziet 1 of meer onbekende werkgevers op pensioen- of belastingoverzichten staan. U ontdekt op mijn.overheid.nl dat uw gegevens bij de overheid zijn gewijzigd. Nadat u heeft ingelogd op www.digid.nl ziet u in uw gebruikshistorie dat er is ingelogd op een moment dat u dat niet heeft gedaan.
Controleer datalekken.
Dit kan onder meer via haveibeenpwned.com, scatteredsecrets.com en politie.nl/checkjehack. Ook steeds meer wachtwoordmanagers waarschuwen als je wachtwoorden gelekt zijn. Overigens, als jouw mailadres of 06-nummer niet voorkomt op de hiervoor genoemde sites, kunnen je gegevens wel zijn gelekt.
U kunt op haveibeenpwned.com controleren of criminelen uw inloggegevens hebben bemachtigd bij bekende datalekken. Bedenk waar u deze gegevens mogelijk nog meer heeft gebruikt en pas zo snel mogelijk de wachtwoorden aan.
Je kunt het beste contact opnemen met iemand met Facebook-toegang met volledige controle over de pagina om te vragen je weer toe te voegen. Er zijn verschillende soorten paginatoegang. Alleen mensen met Facebook-toegang met volledige controle kunnen mensen toevoegen of verwijderen.
Een gehackt e-mailaccount kan leiden tot het misbruik van andere door jou gebruikte diensten. Let extra goed op ongeautoriseerde aankopen en controleer je bankrekeningen op ongebruikelijke transacties. Voor verdere ondersteuning kun je rechtstreeks contact opnemen met je bank.
Als de inbreuk meldbaar is, kunt u deze online melden . Als u niet zeker weet of uw inbreuk meldbaar is, kunt u ook onze zelfbeoordelingstool gebruiken om u te helpen beslissen of u kunt onze advieslijn voor persoonlijke datalekken bellen op 0303 123 1113.
Datadiefstal vindt meestal plaats omdat kwaadwillende actoren de informatie willen verkopen of gebruiken voor identiteitsdiefstal . Als datadieven genoeg informatie stelen, kunnen ze deze gebruiken om toegang te krijgen tot beveiligde accounts, creditcards instellen met de naam van het slachtoffer of anderszins de identiteit van het slachtoffer gebruiken om er zelf beter van te worden.
Het Internet Crime Complaint Center (IC3) is het centrale knooppunt voor het melden van cybercriminaliteit. Het wordt gerund door de FBI, het leidende federale agentschap voor het onderzoeken van criminaliteit.
Naast het opsporen van cybercriminelen zetten politie en justitie steeds meer in op het voorkomen en verstoren van cybercrime, waaronder ook DDoS-aanvallen. Dit gebeurt samen met (internationale) externe partners en onder andere Europol, Interpol en de FBI.
In Nederland is nog geen misbruik van bank apps vastgesteld.Daarmee is mobiel bankieren met een bank app veilig en betrouwbaar. De banken doen hun uiterste best om dat zo te houden. Als u desondanks een vermoeden heeft van misbruik van de bank app, meld dit dan direct bij uw bank.
Geld stelen van bestaande bankrekeningen. Nieuwe bankrekeningen openen, nieuwe creditcards aanvragen of leningen aanvragen onder de naam van het slachtoffer. Toegang krijgen tot sociale zekerheid via het burgerservicenummer, zoals gezondheidszorg en sociale uitkeringen, waaronder werkeloosheidsuitkeringen.
Het veiligste alternatief is een spaardeposito. Je geld staat dan voor een bepaalde tijd 'vast' tegen een vooraf overeengekomen rente. Geld op een spaarrekening of spaardeposito valt tot €100.000 per klant per bank onder de bescherming van het depositogarantiestelsel.