Waar kan ik een klacht indienen over politie?

U kunt hierover contact opnemen met het servicecentrum van de politie via 0900-8844. Daar helpen ze u verder.
...
Mondeling
  1. naam en adres.
  2. telefoonnummer en eventueel e-mailadres.
  3. de datum waarop u de klacht indient.
  4. duidelijke omschrijving van het gedrag waartegen uw klacht is gericht.
  5. de plaats waar het voorval plaatsvond.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op politie.nl

Waar kan ik een klacht indienen tegen de politie?

U kunt uw klacht indienen bij de politie met het digitale klachtformulier. U kunt uw klacht ook schriftelijk of mondeling doorgeven. U moet uw klacht indienen binnen 1 jaar na de gebeurtenis waarover u wilt klagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat kun je doen als de politie niets voor je doet?

De politie is in de meeste gevallen verplicht om uw aangifte op te nemen. Als u vindt dat de politie niet meewerkt bij uw aangifte, kunt bij de politie zelf een klacht indienen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Is de Nationale ombudsman gratis?

Kost het geld om de ombudsman in te schakelen? Nee, het inschakelen van de Nationale ombudsman is gratis. Er worden geen kosten bij u in rekening gebracht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Hoe moet je een klacht indienen?

Een klacht indienen of melding maken van ongewenst gedrag of integriteitsschending
  1. een e-mail sturen;
  2. bellen naar 1400;
  3. een brief sturen naar: Informatie Rijksoverheid, Postbus 20002, 2500 EA Den Haag.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Een klacht indienen bij de Nationale ombudsman. Hoe doe je dat?

17 gerelateerde vragen gevonden

Wat kost een klacht indienen?

Een procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Wat kost het om een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie?

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Algemeen bedragen: € 52,50. Voor dit bedrag wordt zonodig ook een deskundigenrapport opgemaakt. U krijgt het volledige klachtengeld terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Hoe kom ik in contact met de ombudsman?

van 9:00 tot 17:00 uur gratis op 0800 - 33 55 555. Belt u vanuit het buitenland (zoals bijvoorbeeld Caribisch NL)? Bel ons dan op +31 70 356 35 63. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur (Nederlandse tijd).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Wat beoordeelt een ombudsman?

De Nationale ombudsman is een onafhankelijke en onpartijdige instantie die klachten behandelt over bijna alle overheidsinstanties. Bijvoorbeeld over de trage behandeling van brieven of verzoeken. Of het niet reageren op uitspraken van een verzoek of verkeerde toepassing van wettelijke voorschriften.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe klacht indienen bij ombudsman?

Per fax op het nummer 02/211.10.69. Ter plaatse in de kantoren van de Ombudsdienst tijdens de openingsuren op werkdagen (van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16 uur)
...
Hoe een klacht indienen ?
  1. Uw naam en adres;
  2. Beschrijving van het geschil;
  3. Stukken die u noodzakelijk acht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ombudsmanenergie.be

Kun je aangifte doen zonder bewijs?

er is geen bewijs of onvoldoende bewijs. het belang van de aangifte is te klein. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een gestolen fiets. er is al te veel tijd verstreken sinds het strafbare feit is gepleegd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op slachtofferhulp.nl

Hoe lang mag een onderzoek duren?

Vasthouden voor onderzoek en inverzekeringstelling

Sinds 1 maart 2017 mag de politie u maximaal 9 uur vasthouden voor onderzoek. Bijvoorbeeld om uw vingerafdrukken af te nemen of foto's te maken. De tijd tussen 0.00 uur en 9.00 uur telt hierbij niet mee.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat is het verschil tussen een melding en een aangifte?

Als je aangifte doet, verzoek je om strafvervolging. Dit betekent dat je wil dat de dader gestraft wordt. Doe je een melding, dan stel je de politie op de hoogte van de situatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vraaghetdepolitie.nl

Wat doet het Comité P?

Het Comité P is belast met het toezicht op de globale werking van de politiediensten en de uitoefening van de politiefunctie door alle bevoegde ambtenaren van inspectie- of handhavingsdiensten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op comitep.be

Is de politie verplicht aangifte op te nemen?

Je hebt het recht om aangifte te doen als je slachtoffer bent van een strafbaar feit. Ook als nabestaande van een slachtoffer heb je het recht om aangifte te doen. De politie is verplicht je aangifte op te nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op slachtofferhulp.nl

Kan ik mijn politiedossier inzien?

Wilt u de gegevens inzien die de politie over u heeft geregistreerd? Dan kunt u daarvoor een schriftelijk verzoek indienen bij de politie. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens vindt u een voorbeeldbrief voor inzage in uw gegevens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat doet de gemeentelijke ombudsman?

De gemeentelijke ombudsman is bevoegd klachten over de lokale overheid te onderzoeken en te beoordelen. Ook kan hij aan zijn oordeel een aanbeveling aan de gemeentelijke overheid koppelen om herhaling van klachten te voorkomen. Deze oordelen en aanbevelingen zijn niet bindend, maar ze worden doorgaans wel opgevolgd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ombudsmanrotterdam.nl

Wat betekent het woord ombudsman?

Het woord 'ombudsman' komt uit het Zweeds en betekent 'vertegenwoordiger'. Een ombudsman of –vrouw vertegenwoordigt u wanneer u een klacht heeft over de overheid of een organisatie. Hij of zij onderzoekt de klacht en doet daarover een uitspraak.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Is mijn gemeente aangesloten bij de Nationale ombudsman?

Niet tevreden over klachtafhandeling gemeente

Als uw gemeente is aangesloten bij de Nationale ombudsman, dan kunt u daar uw klacht indienen. Op de website kunt u zien of uw gemeente is aangesloten bij de Nationale ombudsman. Gemeenten die niet zijn aangesloten hebben een eigen ombudsvoorziening.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe zou de ombudsman kunnen helpen als het misgaat?

De Nationale ombudsman helpt u op weg als het misgaat tussen u en de overheid. Door de weg te wijzen naar het juiste loket, advies te geven, en effectief onderzoek te doen. Daarnaast dagen we overheden uit anders te kijken naar hun werk en dienstverlening.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Wie is de ombudsman in Nederland?

De Nationale ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig. Reinier van Zutphen is sinds 2015 de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman wordt benoemd door de Tweede Kamer voor een periode van 6 jaar. Per april 2021 is Reinier van Zutphen opnieuw voor 6 jaar benoemd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Hoe verloopt de procedure bij de Nationale ombudsman?

De Nationale ombudsman laat binnen 4 weken weten of hij uw klacht kan behandelen. Als de Nationale ombudsman vindt dat uw klacht spoedeisend is, handelt hij deze extra snel af. Als de behandeling van uw klacht geen spoed vereist, doet de Nationale ombudsman uitgebreid onderzoek naar uw klacht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoeveel tijd heb ik om een klacht in te dienen?

Een klacht indienen, doe je best zo snel mogelijk na de feiten. De verjaringstermijn begint immers te lopen vanaf de dag dat het misdrijf werd gepleegd. Als je als minderjarige slachtoffer werd van een misdrijf, dan kan je in principe tot 5 jaar nadat je 18 werd, klacht indienen voor dit misdrijf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op slachtofferzorg.be

Wat kan de Consumentenbond voor je doen?

De Consumentenbond helpt je om je vragen en problemen met bedrijven op te lossen. We geven je online informatie over je rechten. Leden helpen we met sterke voorbeeldbrieven en persoonlijk juridisch advies. Samen staan we sterker.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Wie betaalt Geschillencommissie?

Aan het behandelen van uw klacht zijn eenmalige kosten verbonden. Hoeveel u precies betaalt, hangt af van de commissie, die uw klacht behandelt. U kunt op de commissiepagina van de commissie, waarbij u een klacht wilt indienen, lezen wat de precieze behandelingskosten zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Populaire vragen