Als je vlak naast de cabine fietst - vooral aan de rechterkant - ben je ook slecht zichtbaar en soms zelfs onzichtbaar. Die plekken rond de vrachtauto heten dode hoeken. Ga daar als het even kan niet rijden; niet met de auto en ook niet met de fiets.
De dode hoek is de ruimte rondom een auto waar je vanuit de binnenkant van het voertuig geen zicht op hebt. Deze hoeken worden ook wel blinde hoeken genoemd en kunnen leiden tot levensgevaarlijke verkeerssituaties. Zit je bijvoorbeeld links achter het stuur dan heb je geen zicht op het stukje straat net voor je auto.
Ook bestelwagens, bussen, autocars, tractoren, zelfs personenwagens, hebben een dode hoek. Het is wel zo dat de oppervlakte van de dode hoek rondom een vrachtwagen het grootst is. Dat heeft vooral te maken met de zithoogte van de bestuurder en minder met de lengte van het voertuig.
Links afslaan: eerst in de binnenspiegel, dan voor de auto, daarna in de linker buitenspiegel en in de dode hoek* (deze zit aan de linkerkant in het voorste zijraam, je kijkt in het verlengde van je linker schouder).
Met een dode hoek bedoelen ze de plekken rondom de vrachtwagen waar je niet te zien bent voor de bestuurder van de vrachtwagen.
Om uit de dode hoek van een vrachtwagen te blijven moet u niet naast de vrachtwagen gaan staan of rijden. Maar er rechts en ruim achter blijven. Zit u al voor de vrachtauto, blijf dan voor de vrachtauto.
Vanaf 1 januari 2021 is het in Frankrijk verplicht om je voertuig te markeren met dode hoek stickers. Deze verplichting geldt voor alle voertuigen boven de 3,5 ton. De dode hoek stickers dien je zowel op de zijkanten als op de achterkant van het voertuig aan te brengen.
Bij dit onderdeel leer je ver vooruit te kijken (scannen) en belangrijke informatie te onderscheiden van minder belangrijke informatie. Door ver vooruit te kijken (minstens 200 meter) kun je beter en makkelijker anticiperen. Goed ver vooruitkijken en bewust waarnemen is een belangrijk onderdeel van veilig auto rijden.
Er wordt je over het algemeen geleerd iedere 5 á 8 seconden te kijken in: binnenspiegel, vóór de auto, linkerbuitenspiegel. Vooral voor dat je begint met remmen, kijk of het achter je ook veilig is. Ook hier geldt dat dit slechts een middel is om je op termijn geautomatiseerd te laten kijken.
Je moet drie stickers aanbrengen op de carrosserie op een hoogte tussen 90 en 150 centimeter boven de grond: één sticker achterop en rechts van het midden en de andere twee aan beide zijkanten binnen 1 meter vanaf de voorkant van het voertuig.
De dode hoek van een groot schip is het stuk voor de boeg dat vanuit de stuurhut niet te zien is. Dat gebied is vaak veel groter dan mensen zich beseffen, zeker als het binnenvaartschip bijvoorbeeld geladen is met containers. In het BPR staat beschreven dat de dode hoek van een schip 350 meter mag zijn.
Vlak voor een vrachtwagen en rechts naast de cabine bevindt zich een grote dode hoek. Doordat de bestuurder hoog zit, kijkt hij letterlijk over je als je in de buurt van de cabine staat. Je moet tot 4 meter voor een vrachtwagen gaan staan voor de bestuurder je helemaal kan zien.
Een dode hoek spiegel vergroot uw zicht op achteropkomend en inhalend verkeer. U kunt ook het onzichtbare deel naast uw auto zien, bijvoorbeeld fietsers die in de dode hoek wachten. De dode hoek spiegel is verplicht voor vrachtwagens, maar helpt ook andere bestuurders.
De dode hoek sensor waarschuwt als er iemand in je dode hoek zit. Door middel van sensoren die achter in de bumper van de auto zitten kan het verkeer detecteren. Zodra er iemand in de dode hoek zit gaat er een lampje branden op de buitenspiegel zodat je weet dat er iets in de dode hoek zit.
Vrachtauto's. Vooral bij vrachtwagens is de dode hoek groter, wat het gevolg is van de hooggelegen positie van de cabine en de grootte van het voertuig. In de opleiding voor het groot rijbewijs wordt veel aandacht aan dode hoeken besteed.
Het gaat om het totaalbeeld. Belangrijk is hoe je reageert op het verkeer en of je de situatie in de hand hebt. Kortom, de examinator beoordeelt of je voldoende kent en kunt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. Het CBR heeft ook een speciale film over de meest gemaakte fouten tijdens het rijexamen.
Niet in de spits de weg op
In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur. Rijd dus tijdens deze uren zo min mogelijk op de weg als je dat kunt én als je de spitsdrukte wilt vermijden.
Instappen auto
Terwijl je naar de auto loopt, bekijk je alvast de omgeving en bepaal je hoe je het beste weg kunt rijden. Loop om de auto heen, tegen het verkeer in, naar het portier. Zo kun je goed reageren als er iets aan komt. Open het portier zo ver als nodig, stap in en sluit het portier.
Autorijden is niet altijd makkelijk. Sterker nog, het is gewoon vet moeilijk. Je moet altijd op minstens drie dingen tegelijk letten en hoewel wij vrouwen een ster zijn in multitasken, lijkt het in de auto gewoon niet te lukken.
De stickers zijn online te koop in de webshop van AFTRI, voor 78 cent per stuk.
U vraagt waar de Franse milieusticker geplakt moet worden. De sticker moet aan de binnenkant rechtsonder op de voorruit worden geplakt en gaat de hele levensduur van het voertuig mee; er is dus niet elk jaar een nieuwe sticker nodig.
Op 1 juli 2016 is in Frankrijk de wet Crit'Air in werking getreden. Hiermee kunnen Franse gemeentes permanente en tijdelijke milieuzones instellen. Binnen een milieuzone moeten alle auto's voorzien zijn van een Crit'Air milieusticker.